. . .

آموزش برای تربیت نوجوان موفق بخوانید و رعایت کنید

تالار روانشناسی اجتماعی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

فاطره

تیم هنرجو
پرسنل مدیریت
مدیر
تیم تبلیغات
ناظر
منتقد
کپیست
طراح
تدوینگر
گوینده
هنرجو
آزمایشی
منتقد
مقام خاص
مبلغ‌یار
مدیر
هنرجویان
شناسه کاربر
5955
تاریخ ثبت‌نام
2023-07-21
آخرین بازدید
موضوعات
646
نوشته‌ها
1,737
راه‌حل‌ها
32
پسندها
4,011
امتیازها
585

  • #1
دوران نوجوانی و سن بلوغ مهم ترین و حساس ترین زمان برای فرزندتان می باشد، اگر در این دوران طلایی پدر و مادر با فرزند خود رفتار درستی داشته باشند، نوجوان مراحل رشد سالمی خواهد داشت و در آینده موفق تر عمل خواهد کرد، بنابراین والدین عزیز در این دوره حساس مراقب رفتار خود باشید و هر حرفی را به فرزند نوجوان خود نزنید. در ادامه این بخش از سبک زندگی و تربیت فرزند نمناک حرف هایی را عنوان کرده ایم که اصلا و ابدا نباید به نوجوانتان بزنید. من دیگه کاری باهات ندارم نوجوانان در این دوره اشتباه می کنند،برخی از والدین پس از هر اشتباه نوجوان عشق و محبت خود را از او دریغ کرده و جمله "من دیگه کاری باهات ندارم" را به او می گویند. اجازه دهید فرزندتان بداند که او را دوست دارید، حتی زمانی که اشتباه می کند و به او یادآوری کنید که همیشه فرصتی برای بخشش و تلاش دوباره برای جبران اشتباه وجود دارد.
انقدر تنبل نباش گاهی فرزند نوجوان شما ممکن است کارها و وظایفش را به خوبی انجام نداده و اصطلاحا از زیر کار کردن در برود، در چنین مواقعی برخی از والدین فورا شروع به سرزنش کرده و از جملات نامناسب مثل "تو مسئولیت پذیر نیستی و تنبلی" استفاده می کنند خوب است بدانید که تقویت رفتار های مثبت نوجوان به جای سرزنش آنها وقتی که کار ناشایستی انجام می دهند بهتر جواب می دهد. بابات بیاد بهش میگم متاسفانه برخی از مادران در زمان عصبانیت چندین بار این جمله "صبرکن بابات بیاد بهش میگم" را تکرار می کنند، تکرار این جمله توسط مادر خانواده سبب می شود که اقتدار خود را زیر سوال ببرید، سخن چینی را به فرزندتان آموزش داده و رابطه او با پدرش را خدشه دار کنید به خصوص در دوران بلوغ که او به حمایت و دوستبی با پدر و مادر نیاز دارد. از فلانی یاد بگیر برخی از پدر و مادرها می پندارند که با مقایسه فرزند می توانند در او حس رقابت ایجاد کرده و او را به سوی موفق شدن سوق دهند اما مقایسه نه تنها در فرزند نوجوان شما رقابت مثبت ایجاد نمی کند بلکه باعث ناراحتی و عدم اعتماد به نفس فرزندتان شده و شما را از او دور می کند پس به جای مقایسه به نوجوانتان اعتماد به نفس دهید و با شناسایی توانایی و استعدادهایش او را در مسیر درست هدایت کنیم. من به تو گفته بودم! برخی والدین مدام می گویند هزار بار اینو گفته بودیم! از تکرار این جمله بپرهیزید و بدانید هر انسانی ممکن است اشتباه کند. در صورت تکرار این جمله نوجوانان شما دفعه بعدی که مرتکب اشتباه شود، از درخواست کمک از شما منصرف می شود. شما باید با تقویت تعاملات سازنده با فرزندتان کمک کنید تا مهارت‌های نوجوانانتان را در تحلیل صادقانه و تصمیم‌گیری بهبود دهید تا اعتماد به نفس او بیشتر شده و کمتر اشتباه کند.
اینایی که تو داری هیچکس نداره بسیاری از نوجوانان در دوران بلوغ حساس تر شده و خود را با دیگران مقایسه کرده و گاهی این مسائل را با شما در میان می گذارند، در این زمان شما باید خونسردی خود را حفظ کرده و از جمله کلیشه ای "اینایی که تو داری خیلی ها ندارن" استفاده نکنید و بر سر نوجوانتان منت نگذارید و درباره هزینه مدرسه، پول توجیبی، کلاس خصوصی، امکانات رفاهی و... حرفی نزنید. نکات مهم رفتاری با نوجوان با فرزند نوجوان خود بیشتر وقت بگذرانید. فرزندتان را سرزنش نکنید. به جای اینکه رفتارهای منفی او را در نظر بگیرید، رفتارهای مثبتش را تشویق کنید. هنگام مشاجره او را تهدید نکنید. به جای کنترل کردن او قوانین را در خانه نهادینه کنید. به هیچ عنوان درگیری فیزیکی نداشته باشید. به دنبال علت پرخاشگری نوجوانتان باشید. شنونده خوبی برای نوجوانتان باشید. برای نظرات فرزندتان ارزش و احترام قائل شوید.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
2
بازدیدها
59

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین