. . .

آموزش آموزش نوشتن خلاصه رمان

تالار مطالب آموزش نویسندگی

elh_am

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
7
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-25
آخرین بازدید
موضوعات
51
نوشته‌ها
469
راه‌حل‌ها
10
پسندها
2,010
امتیازها
207
محل سکونت
یه جای خوب!

  • #1
خلاصه؛
چاشنی یک رمانِ و قطعا نقش مهمی رو داره البته بعد از عنوان،
خلاصه باید یک توضیح کلی از رمان برای خواننده بیان کنه.
خب این جا چند نکته هست؛
بعضی از نویسنده ها میان به صورت محاوره ای و ساده بیان میکنن؛
ایدا دختری ۲۰ ساله دانشجوی رشته... و پسری ۲۵ ساله وارد زندگی ایدا که میشه...

*خب ببینید این قلم نویسنده است و ما نباید از نظر ساده نویسی و سطح قلم که بگیم اینجوری نوشتن درست نیست؛ بلکه باید از نظر ملاک های نقد، نقد کنیم.

* ساده نویسی و بیان کلیت رمان به طور ساده اشتباه در نوشتن نیست. البته ساده نویسی با توجه به مثالی که زدم برای خواننده چندان جذابیتی نداره و خواننده در همون نگاه اول کل ماجرا رو میفهمه و با خودش میگه من که فهمیدم قضیه از چه قراره چرا خودمو خسته کنم رمان رو بخونم.

* حتی ساده نویسی هم ملاک های خودش رو داره، این که در یک خلاصه که صورت ساده و محاوره ای قراره نوشته بشه ملاک ها باید رعایت بشه، ابتدا این که زیبا و کمی گنگ باشه، نویسنده باید سعی کنه با ذهن خواننده بازی کنه و اون رو ترغیب به خوندن کنه. استفاده از کلمه هایی که زیبا و دلنشین باشه. مثل جمله هایی برا توصیف شخصیت رمان یا توصیف کلیت رمان به عنوان خلاصه.

****
*بعضی از نویسنده ها میان یک خلاصه کاملا ادبی؛ سرشار از تشبیهات و توصیفات زیبا، ادبی نوشتن خیلی زیباست... البته باید توجه داشت که نه چندان خیلی گنگ باشه که خواننده چیزی متوجه نشه حتی اگر هر چقدر زیبا باشه باید قابل درک باشه

*(ولی یه نکته خیلی مهمه در هر دو صورت سبک نوشتن نویسنده وقتی از احساسش مایه میزاره برای نوشته اش اون احساس به خواننده منتقل میشه)

* پس نتیجه گیری؛ خلاصه هم بسیار مهمه، اندازه متن خلاصه نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی نباشه، نه خیلی ساده و محاوره ای و نه خیلی ادبی، در حد تعادل، زیبا، قابل درک، استفاده از احساس تحریک خواننده و جذب کردن خواننده...
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین