. . .

بحث و گفتگو گریم تئاتر چیست و نقش آن در ارائه یک تئاتر موفق...

تالار سینما و تئاتر

Maedeh

رمانیکی نقره‌ای
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
نام هنری
Maiy
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
443
نوشته‌ها
3,263
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,400
امتیازها
463
محل سکونت
✨️moon

  • #1
گریم تئاتر به عنوان یکی از ارکان موفقیت این هنر بی بدیل برشمرده می شود. در واقع همواره در طول تاریخ گریم در کنار بازی و بازیگران معتبری که در این عرصه هنر نمایی کرده اند توانسته است رنگ و رونق دیگری به تئاتر ببخشد. در واقع هنر یک گریمور یا چهره پرداز حرفه ای صرفا در به کار بردن رنگ ها نبوده بلکه لازم است تا ضمن تسلط و روزآمد کردن اطلاعات خود در این زمینه بتواند چهره واقعی و منطبق با نظرات کارگردان را در صحنه به تماشاگران نشان دهد. از همین رو در صورتی که کار گریم تئاتر به شکلی ناقص و غیر عملی اجرا شود طبیعتا می تواند اثرات نامطلوبی را نیز در تئاتر بر جا بگذارد.



هنر گریم تئاتر و چالش های آن

گریم تئاتر به عنوان زیر شاخه ای از هنر نقاشی و مجسمه سازی منشعب شده است. گریم تئاتر خود بر دو وجه است:

گریم مخصوص هنرهایی که روی صحنه اجرا می شوند از قبیل تئاتر و گریم مخصوص هنرهای نمایشی که برای نمایش در پرده تهیه می شوند از قبیل فیلم های سینمایی، تلویزیون یا سریال ها که می توان تئاترهای تلویزیونی را نیز در همین دسته دوم تعریف کرد. گریم تئاتر دارای حساسیت ها و نیز ظرافت های خاصی است و بر خلاف سینما و تلویزیون لازم است تا گریمورها این حساسیت ها و اصول چهره پردازی در تئاتر را رعایت نمایند. به نظر می رسد بهره گیری آکادمیک و برگزاری دوره های مختلف و تخصصی در کنار تجارب چهره پردازان موفق می تواند به رشد و بالندگی بیشتر این هنر منجر شود.

وجه تسمیه گریم تئاتر چیست؟

گریم برگرفته از واژه فرانسوی گریمه از زبان فرانسوی می باشد که به معنای اضافه کردن خطوط بر چهره است و به نوعی آرایش چهره تعبیر می شد. در زبان فرانسوی به چهره پرداز یا کسی که به هنر گریم تئاتر آشنایی داشت گریمور گفته می شد . نظر می رسد نخستین بار در قرن هجدهم مورد استفاده قرار گرفته است. گریم را در فرهنگ آرایش و تغییر ترکیب ظاهری سر و صورت معنا کرده اند. مورخان معتقد هستند که هنر گریم تئاتر یا چهره پردازی ریشه در آداب و آیین های نخستین بشری دارد که در آنها سعی می کردند تا چهره شرکت کنندگان در مراسمات مختلف را با رنگ های گوناگون و رنگ های معدنی مختلف تغییر داده و چهره هایی مطابق با نیات و اهداف خودشان خلق کنند. تمدن های یونان، مصر و روم از گریم در مراسمات مختلف بهره گرفته اند. سرخ پوستان و بومیان آفریقایی نیز با استفاده از چسباندن پرها و مواد دیگر به نوعی از گریم استفاده می کردند. در تعریف گریم صرفا آرایش و تغییر صورت بازیگر مورد نظر نیست بلکه گریم تئاتر به تمام تغییرات چهره حتی اضافه کردن یا کوتاه کردن مو و چسباندن مواد و یا استفاده از نقاب و ماسک های مختلف اطلاق می گردد.

گریم تئاتر و بازیگران

هملت زمانی که بر صحنه می آید به عنوان یک بازیگر رنجور و تا حدودی بیمارگونه خودنمایی می کند. هملت با خود افسردگی و یاس را منتقل می کند. اکنون اگر چهره پردازی یا گریم این شخصیت به گونه ای فارغ از نقشی که بازیگر آن روزها و شاید ماهها برایش تمرین کرده باشد و حس پذیری او را از بین ببرد. قطعا تماشاگر ترجیح می دهد تا بار دوم از دیدن این تئاتر حتی اگر هملت باشد صرف نظر کند. فقط قدرت دیالوگ و صدا یا نور نیست که می تواند موثر باشد بلکه گریم تئاتر نیز ولو با وجود توانمندی سایر عوامل می تواند تاثیر نامطلوبی را بر اجرای تئاتر مربوطه بگذارد. یک گریمور یا چهره پرداز واقعی باید بر بسیاری از موارد فنی در خصوص آناتومی چهره و تیپ های ارائه شده تسلط داشته باشد تا بتواند از این نظر وظیفه خود را در این زمینه به خوبی ادا کند و به پیشبرد اهداف کلی تئاتر یاری برساند.
نکاتی که یک چهره پرداز در گریم تئاتر باید رعایت کند:

گریمور یا چهره پرداز باید با نمایشنامه آشنایی داشته باشد. این کار در ارائه شناسه های چهره پردازی از قبیل ملیت و خلق و خوی شخصیت به او یاری می رساند.

چهره پرداز لازم است از رنگ و نور در صحنه اطلاعاتی در اختیار داشته باشد. به عبارت دیگر گریمور باید بتواند رنگ شناسی مناسبی داشته باشد تا در چهره پردازی از آن بهره گرفته و شخصیت متناسب یا متناظر را خلق کند.

گریمور باید با آناتومی چهره تسلط داشته باشد. شناخت اعضا و عضلات صورت می تواند در طرح و چهره ای که چهره پرداز باید به بازیگر بدهد نقش اساسی ایفا می کند. ای بسا زیبایی های یک نقش با ارئه حرکات چهره و میمیک خاص شخصیت باشد و ممکن است که یک لبخند یا حرکتی عصبی گونه به دلیل یک گریم غیر حرفه ای تاثیر مورد نظر خود را نداشته باشد.

گریمور حرفه ای باید کار با وسایل را به خوبی بداند. در چهره پردازی بسیاری از وسایل مورد استفاده قرار می گیرند که لازم است یک چهره پرداز باید طریقه استفاده از آنها را بداند. اشتباه رایج آن است که گمان می شود وسایل آرایش می توانند جایگزین وسایل و مواد مورد استفاده در چهره پردازی هنری شوند که این دو کاملا از هم متفاوت می باشند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین