. . .

نقد و بررسی معرفی 5 فیلم تئاتر معروف ایرانی

تالار سینما و تئاتر

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
449
نوشته‌ها
1,867
راه‌حل‌ها
22
پسندها
20,710
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
فیلم تئاتر کسوف

1- فیلم تئاتر ایرانی کسوف​

«کسوف» نام نمایشی به کارگردانی ایوب آقاخانی است که در سال ۱۳۹۵ انتشاریافته است. کسوف روایت یک مرد افغان است که هم‌زمان با جنگ افغانستان و آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق به ایران می‌آید و با زنی به نام ثریا ازدواج می‌کند. پس از مدتی که کارت اقامت او در ایران باطل می‌شود، تصمیم می‌گیرد که به همراه همسر خود به افغانستان بازگردد. در بین راه با مشکلاتی روبرو می‌شود و در نهایت مجبور می‌شود که در منطقه‌ی صفر مرزی چادر بزند. در این نمایش ایوب آقاخانی، نسیم ادبی و حمیدرضا آذرنگ به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ایوب آقاخانی در مورد تئاتر کسوف می‌گوید: «سال ۱۳۸۷ بود محمد حاتمی با ایده‌ای در مورد افغان‌های مقیم ایران پیش من آمد و خواست نمایشنامه‌ای بنویسم. چالش غریبی بود. اثر نوشته شده در ابتدا با نام منطقه صفر در سال ۸۹ ثبت شد که بعد از مدتی به نام کسوف تغییر نام دادیم. در این نمایشنامه از گویش میوند که ترکیبی از سه گویش پشتو، تاجیک و دری است استفاده می‌شود.»
فیلم تئاتر جنایت و مکافات

2- فیلم تئاتر ایرانی جنایت و مکافات​

تئاتری به کارگردانی ایمان افشاریان که در سال ۱۳۹۴ فیلم آن به‌نمایش‌درآمده است. «جنایت و مکافات» با اقتباس از رمان جنایت و مکافات فیودور داستایوفسکی است که رویدادها، شخصیت‌ها، نشانه‌ها و مفاهیم از زاویه دید راسکولنیکوف بیان می‌شوند. در این نمایش مهدی پاکدل، مجید آقا کریمی، محمد پویا، زهرا سعیدی، سوده شرحی، الهام شکیب، عطا عمرانی، لادن کامیاب و سپهر گودرزی به هنرمندی پرداخته‌اند. در این نمایش مهدی پاکدل شخصیت «راسکولنیکوف» را بازی می‌کند. این نمایش توانست نامزد شش جایزه از سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر و همچنین عنوان بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و همچنین بهترین طراحی گریم را از آن خود کند.
فیلم تئاتر باغ آلبالو

3- فیلم تئاتر ایرانی باغ آلبالو​

«باغ آلبالو» نمایشی کمدی نوشته‌ی آنتوان چخوف است که به کارگردانی حسن معجونی روی صحنه رفته است. این نمایش ماجرای مادام رانوسکایا را روایت می‌کند که بعد از پنج سال دوری از وطن به خانه و باغ پدری بازمی‌گردد و متوجه می‌شود که باغ آلبالویشان قرار است به‌خاطر بدهی بانکی به حراج گذاشته شود. نمایشنامه «باغ آلبالو» آخرین اثر آنتوان چخوف است که در سال ۱۹۰۳ نوشته شده و در سال ۱۹۰۴ برای اولین‌بار در تئاتر هنری مسکو به کارگردانی استانیسلاوسکی به روی صحنه رفته است. چخوف این اثر را یک نمایشنامه کمدی می‌داند که عناصر فارس در آن وجود دارد. این در حالی است که استانیسلاوسکی این نمایش را به‌عنوان یک اثر تراژدی کارگردانی می‌کند.
در نمایش باغ آلبالو بازیگرانی چون لیلی رشیدی، هما روستا، کاظم سیاحی، مهدی کوشکی، رضا بهبودی، به‌آفرید غفاریان، اشکان جنابی، سعید چنگیزیان، سارا افشار، هوتن شکیبا و داریوش موفق به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.
فیلم تئاتر مردی برای تمام فصول

4- فیلم تئاتر ایرانی مردی برای تمام فصول​

«مردی برای تمام فصول» نمایشی است به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا که در ۱۳۹۳ فیلم آن عرضه شده است. داستان این تئاتر درباره‌ی مردی به نام «توماس مور» است که در مقابل پادشاه هنری هشتم قرار گرفته و می‌خواهد برخلاف قانون کلیسا همسر خود را طلاق دهد و دوباره ازدواج کند. تقابل پادشاه یک دنده با کلیسا و قوانینش نیازمند یک قربانی است و قربانی کسی نیست جز مشاور پادشاه سر توماس مور که بعد از مرگ کاردینال به مقام صدراعظمی رسیده است و پادشاه اصرار دارد باتوجه‌به صداقت و اعتباری که سر توماس مور میان مردم دارد وی ازدواجش را تایید کند تا نیازی به تایید پاپ نداشته باشد. اما سر توماس که به اخلاق و اصولش پایبند است نمی‌تواند به این کار تن بدهد و همه‌ی مشکلات را به جان می‌خرد تا اصولش را زیر پا نگذارد. در این نمایش بازیگرانی چون رضا کیانیان، سیامک صفری، سهیلا رضوی، فرزین صابونی، هدایت هاشمی، احمد ساعتچیان، امیررضا دلاوری، بهناز جعفری و بهمن فرمان‌آرا به هنرمندی و ایفای نقش پرداخته‌اند. اگر به گونه‌های کلاسیک تئاتر علاقه دارید، دیدن این نمایش خالی از لطف نیست.
فیلم تئاتر کلمه سکوت کلمه

5- فیلم تئاتر ایرانی کلمه سکوت کلمه​

مائده طهماسبی کارگردان نمایشی به نام «کلمه سکوت کلمه» را در کارنامه‌اش دارد که فیلم تئاتر آن در سال ۱۳۹۴ عرضه شده است. داستان این نمایش درباره‌ی سه شامپانزه باهوش به نام‌های کافکا، میلتون و سویفت است که توسط دکتر رزنبام درون قفسی انداخته شده‌اند تا آزمایش خاصی را انجام دهند. در این نمایش امیرحسین رستمی، مریم سعادت، فرهاد آئیش، فرشته صدرعرفایی، سینا رازانی، سعید چنگیزیان و شبنم فردشادجو به ایفای نقش پرداخته‌اند. ساختار اپیزودیک در این نمایش یکی از جذابیت‌های روایی یک اثر نمایشی است که این نمایش با بهره‌گیری از آن توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. کلمه سکوت کلمه پیش از آن که نمایشی درباره‌ی شرایط و وضعیت انسانی باشد، درباره‌ی نقد افکار و عقاید انسان است.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین