. . .

سیرت همسران نوح نبی

تالار زندگی نامه امامان و پیامبران
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ایرما

مدیر تالار دین و مذهب
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
ناظر
نام هنری
مسیحا
آزمایشی
ناظر+رمانیکی‌خوان
مدیر
تالار دین و مذهب
شناسه کاربر
5244
تاریخ ثبت‌نام
2023-05-28
آخرین بازدید
موضوعات
124
نوشته‌ها
246
پسندها
475
امتیازها
318
محل سکونت
سرزمین هیچکسان

  • #1
همسران نوح و لوط در خانه نبوت زندگی می کردند، ولی سرانجام از نجات یافتگان قرار نگرفتند و راه کفر و الحاد را در پیش گرفتند . آنان در اطاعت از پیامبر خدا ناکام ماندند و از جاده هدایت منحرف شدند. البته حضرت نوح همسر دیگری داشت که به او ایمان آورده بود. در اینجا مناسب است که داستان هر دو همسر او را ذکر کنیم :
» عموره« (مادر سام بن نوح) نام همسر مؤمن و شکیبای او است که در اولین دعوت آشکار حضرت نوح ایمان آورد . پدر عموره بعد از آگاهی از وضعیت او ، عموره را شکنجه می کرد و می گفت: آیا سخنان نوح به یکباره در تو چنین اثر گذاشت؟ می ترسم پادشاه از وضعت باخبر شود و تو را بکشد!
عموره گفت : پدر! کجاست عقل و دانش تو که این همه شکوه و عظمت را در چهرة نوح ببینی ؟ اگر او از سوی خدا مأموریت نمی داشت ، چنین بی پروار در میان شما لب به سخن نمی گشود و حال آنکه همه شما از او سخت در هراسید .
پدر عموره که می دید پندهایش هیچ تأثیری بر عقاید دخترش نداشته و او همچنان بر ایمان خود استوار است ، او را یک سال بدون غذا زندانی کرد . بعد از یک سال همه می اندیشیدند که او از بین رفته است؛ ولی هنگامی که او بیرون آمد، او را در سلامتی و نشاط دیدند و از روی تعجب می گفتند: چگونه در زندان بی هیچ غذایی، زنده مانده است ؟! عموره در پاسخ گفت : من به پروردگار نوح استغاثه کردم و حضرت نوح برایم به طور اعجاز آمیزی در زندان برایم غذا می آورد . سرانجام حضرت نوح با این بانو ازدواج می کند؛ بانویی که جد مادری پیامبراسلام به شمار می آید.
در کنار این بانوی بزرگ ، از همسر دیگر نوح به کفر و الحاد مثال زده شده است. او در شرایطی که نوح پیامبر ، مشغول انجام رسالت خویش و موعظه مردم بود و می بایست بیش از دیگران ، از پرتو خورشید رسالت نوح بهره می گرفت، گوش جانش، شنوا نبود و صفحة دلش چنان تاریک بود که هرگز تلألؤ نور وحی در آن درخشش نکرد و همچنان تیره و تار باقی ماند .
» واغله« همسری ناشایست برای نوح و مادری بی صلاحیت برای » کنعان« بود . او در خط بطلان و انحراف حرکت کرد و همگام و همنوا با مخالفان نوح به هتک و استهزای شوهرش پرداخت و از این رو، از او به عنوان الگوی زنان کافر یاد می شود .
به هر حال، عموره که روحی بلند و نورانی و تشنة زلال وحی داشت ، اولین کلام الهی نوح ، رودی روان از معرفت پروردگار بر دلش جاری کرد و وجودش را از سوزش جهنم و خودخواهی نجات داد ؛ در حالی که واغله در غل و زنجیر تفکرات حاکم بر جامعه خویش اسیر گشت و سخنان روح بخش شوهرش نه تنها بر او اثر نکرد، بلکه بر کفر و لجاجت او افزود و این روحیه را در فرزندش کنعان رشد داد ؛ ولی اثر دامان پاک عموره ، فرزند صالح و شایسته ای بود که پدر پیامبران بعد از نوح به شمار می آید . این دو همسر در یک خانه و در کنار یک همسر زندگی کردند ، اما تفاوت آن دو غیر قابل مقایسه است : یکی از آن دو راه راست و مستقیم را پیمود و دیگری راه انحراف و کفر را . همین انتخاب ، سرنوشت آن دو را نیز تغییر داد و یکی از نجات یافتگان و دیگری از معذبین قرار گرفت.
منابع:
مجله سروش وحی بهمن و اسفند 1382، شماره 10 همسران نوح
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
245

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین