. . .

آموزش نقطه ی شروع فیلمنامه نویسی

تالار مطالب آموزش نویسندگی

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,139
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #1
از توصیف جزئیات ملول نشو. جزئیات را بخوان. جزئیات را ببین. جزئیات را بنویس. جزئیات را بخوان و ببین و بنویس و بگذار جزئیات کمکت کنند تا صدای منحصر به فرد خودت را بیابی.

الیا کازان، نویسنده و کارگردان امریکایی، که هم رمان می‌نوشت و هم فیلم می‌ساخت. دربارۀ یکی از آثارش می‌گوید:

«تصور می‌کنم رمانم از فیلم برتر است…
من زیاد پابند شرح جزئیاتی هستم که شخصیت را نشان می‌دهد: طرز راه رفتن در خیابان،‌ چگونگی عشقبازی، اتومبیل‌رانی،‌ نشستن سر میز، از این قبیل چیزها… در فیلم ناچارم از میان جزئیات پاره‌ای را انتخاب کنم. حال آن که کتاب به من اجازه می‌دهد حقیقت کامل‌تری را بیان بکنم. فلوبر پس از یادداشت دقیق جزئیات منش‌ها بود که دست به کار نوشتن می‌شد.*»

جالب اینکه کازان گاهی بر اساس رمان‌هایش فیلم می‌ساخت،‌ گاهی هم بر عکس. بعد از نمایش فیلم، رمان می‌نوشت.

اما بگذار به این بهانه چیزی بگویم:

برای فیلم‌نامه نوشتن عجله نکن.

به سرچشمۀ سینما وصل شو که ادبیات است.

ادبیات را بخوان و بشناس و بنویس و بنویس و بنویس.

بعد می‌توانی فیلم‌نامه هم بنویسی، حتی فیلم هم بسازی.

و فراموش نکن که خدا و شیطان هر دو در جزئیاتند.**



پی‌نوشت:

*روزنه‌ای رو به زمان،‌ ترجمۀ‌ جهانگیر افکاری،‌ ص. ۴۲

*واپسین جملۀ این یادداشت ترکیبی از این دو جملۀ معروف است که در کتب و مقالات گوناگون به فراخور بحث مورد استفاده قرار گرفته‌اند:

خدا در جزئیات است.

شیطان در جزئیات است.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
135
پاسخ‌ها
5
بازدیدها
191

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین