CANDY
مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
- نام هنری
- Minok
- انتشاریافتهها
- 3
- بخشدار
- - امور فرهنگی
- مدیر
- تدوین+میکس+بازرس
- شناسه کاربر
- 3457
- تاریخ ثبتنام
- 2022-11-23
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 990
- نوشتهها
- 2,382
- راهحلها
- 40
- پسندها
- 3,900
- امتیازها
- 436
- سن
- 20
- محل سکونت
- جنگلمتروکهافکار(:
![6ng6lmmyepgm.jpeg](https://files.virgool.io/upload/users/7150/posts/jgl8tqg0laqr/6ng6lmmyepgm.jpeg)
چه عجیب، جالب و زیباست که درست در زمان کن گرفتن جدیدترین فیلم فمینیستی سوفیا کاپولا و در هیاهوی فروش بالای فیلم بدتر از فمینستی و ضد زن واندروومن، در ایران، با تمام مشکلات فیلمی درباره ی زنان و به کارگردانی یک زن اکران می شود که به جای آدرس غلط دادن درباره ی ضعف، نیاز و آرزوی زنانه، آن ها را با صحیح ترین مختصات و ریز ترین جزئیات به مخاطب ارائه می دهد؛ فیلمی که بعد از سالها توانسته با گذر از کلیشه ها چهره ی قهرمانانِ قهرمان پرورِ پشت جبهه ها را به درستی به ما نشان دهد.
«ویلایی ها» از اهداف الهی جنگ(مهاجر و دیده بان)، شک در حقانیت جنگ(وصل نیکان)، ایدئولوژی پشت جنگیدن(از کرخه تا راین) و حتی رشادت های فراموش شده ی رزمندگان جنگ(آژانس شیشه ای) سخن نمی گوید؛ چون منیر قیدی ابراهیم حاتمی کیا نیست. دیدگاه او به جنگ دیدگاه دیگری است. او خود درگیر با جنگ نبوده بلکه با عواقب آن دست و پنجه نرم می کرده است. از طرفی او نخواسته که در این فیلم فقط زجر کشیدن و مصیبت های خانواده ی رزمندگان را به تصویر بکشد(شیار 143). هر چند که به خوبی این بخش را هم تصویر کرده است اما او به خوبی می داند که همراه هر سختی آسانی است نه اینکه فقط بعد از هر سختی آسانی است همانگونه که می فرماید:« فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (5) إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (6)». او از طرف دیگر نمی خواهد از خانواده ی رزمندگان شیرزنانی نترس بسازد که از شهادت پسر یا شوهرشان غمگین نمی شوند و می گویند «باید برای این مرگ به ما تبریک بگویید نه تسلیت و حاضریم هزار فرزند دیگر در راه نظام فدا کنیم.» مقصود این نیست که مادران و همسران رزمندگان و شهدا چنین روحیه نداشتند(چون اگر نداشتند اصلا نمی گذاشتند که فرزندشان به جبهه برود) اما حرف این است که هنر ویلایی ها اینجاست که به جای بازنمایی شخصیت هایی یک وجهی(یا فقط روی احساسی یا فقط روی عقلانی) شخصیت هایی چند لایه خلق کرده است:
تمام افراد در این ویلاها می دانستند که چرا فرزند یا شوهرشان در جنگ هستند و باید بجنگند، چرا جمهوری اسلامی و جنگ به حق هستند و اگر زمانش می رسید تمام قد از باورهای قوی خود دفاع می کردند اما مگر می شود از حس مادرانه-همسرانه به یک عزیز به این سادگی گذشت؟ این مادر-همسرها در عقاید خود بسیار محکم هستند اما وقتی صحبت از به خطر افتادن جان یکی از عزیزانشان می شود این تعقل شجاعانه جای خود را به عواطف عاشقانه می دهد. این فیلم به زیبایی نشان می دهد که فردی مانند همسر فرمانده(پری ناز ایزدیار) هم که خود را برای خبر شهادت شوهرش آماده کرده است با رسیدن خبر شهادت او (هر چند که بروز نمی دهد اما) در غمش می سوزد و ناراحت می شود. اصلا مگر می شود به این واسطه ناراحت نشد و اصلا همین سوختن و ناراحتی است که زیباست. همان طور که فرمود:«ما رایتُ الّا جَمیلا».
نام موضوع : نقد و بررسی سریال ویلایی ها
دسته : سینما و تئاتر