. . .

نقد و بررسی معرفی و نقد رمان سرنوشت سیاه | رها.قاف

تالار نقد خوانندگان آثار

elh_am

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
7
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-25
آخرین بازدید
موضوعات
51
نوشته‌ها
469
راه‌حل‌ها
10
پسندها
2,010
امتیازها
207
محل سکونت
یه جای خوب!

  • #1


نام کتاب: سرنوشت سیاه
نویسنده: رها.قاف
ژانر: فانتزی، عاشقانه

خلاصه: در تمام تاریخ انسانها، کسانی را که شبیه به خودشان نبوده اند سرکوب کردند. انسانها همیشه خاصیت در قالب قرار دادن هم نوعانشان برای یافتن شباهت را دوست دارند. اما اگر در دسته ی اقلیت قرار داشته باشی زندگی برایت دشوار خواهد شد. چون رسم زندگی گروه اکثریت را پیروز میدان می داند.
آریانا، دختری خاص در میان گروه اقلیت جامعه ی خود است. دختری که در تلاش برای شناخت خود و گذشته اش است و با باز شدن یک در برای آزادی او، فرصت و سرنوشتی تازه برایش رقم می خورد تا...

لینک رمان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

elh_am

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
7
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-25
آخرین بازدید
موضوعات
51
نوشته‌ها
469
راه‌حل‌ها
10
پسندها
2,010
امتیازها
207
محل سکونت
یه جای خوب!

  • #2
به نام نوازنده ی زندگی
با سلام خدمت شما نویسنده عزیز
خسته نباشید میگم بهتون🌹

نقد رمان سرنوشت سیاه؛
🎈عنوان؛ عنوانی که شما برای رمانتان انتخاب کرده اید در وهله ی اول به دلیل وجود کلمه سرنوشت کلیشه ای محسوب می شود. تناسب بین عنوان و محتوای رمان جذابیت چندانی ندارد؛ محتوای رمان شما یک رمان فانتزی، تخیلی است و عنوان رمان شما بیشتر شبیه به رمانی با محتوای دختری که در روستایی ناشناخته با دشواری های زندگی دست و پنجه نرم میکند و کسی وارد زندگی اش می شود که او را نجات می دهد...
تعداد کلمات مناسب است. در نگاه اول نیز خواننده را ممکن است کمی به ترغیب وا دارد. جدای از کلیشه بودن، عنوان خوبی است ولی با توجه به ژانر های رمان اگر عنوان دیگری برگزینید بهتر باشد.

🎈ژانر؛
ژانر های انتخابی نیز کاملا درست و متناسب با محتوای رمان می باشند اما اگر ژانر تخیلی هم بیان کنید بهتر باشد. (این صرفا یک پیشنهاد است)

🎈خلاصه؛
ابتدا بگم اندازه متن خلاصه مناسب است، و بیان اطلاعاتی از یک رمان برای خواننده کافی است. اما؛ برداشت من از این خلاصه چنین است؛ دختری در یک گروه از جامعه ی ایرانی در یک روستایی زندگی میکند، دختری سخت کوش و ابهتی مردانه دارد و قرار است دری بر روی او باز شود که زندگی اش تغییر پیدا کند.
محتوای رمان شما از این قرار است؛ یک داستان که در خارج از ایران رخ میدهد و فانتزی، تخیلی است... چند دوست که برای نجات یافتن تلاش می کنند و ماجراهایی از این قرار و صد البته جذاب و ترغیب آور. خلاصه رمان شما چندان مطابقتی با رمان ندارد. وقتی خواننده این خلاصه را بخواند و سپس رمان را شروع به خواندن کند ممکن گیج شود.
خلاصه رمان شما باید چنین باشد؛ خلاصه گنگ و ابهام برانگیز که خواننده متوجه شود این رمان تخیلی، فانتزی است و بتواند بفهمد که قرار است با چه محتوایی برخورد کند. خلاصه نباید چندان ساده باشد که کل اطلاعات رمان را لو دهد. باید چنان باشد که خواننده خود به عنوان فهمیدن موضوع رمان، رمان شما را بخواند.

🎈مقدمه؛
اندازه ی متن مقدمه نیز مناسب بود. جذاب و گیرا بود. محتوای خوب، توصیفات خوب و دقیق... متناسب با محتوای رمان است.
مقدمه یک پشگفتار از رمان است و اولین جمله هایی که خواننده با آن ها مواجه می شود. پس انتظار در این است که مقدمه زیبا، جذاب، گیرا و متناسب با رمان باشد.
مقدمه شما نیز خوب بود اما در تناسب با رمان اندکی ضعیف عمل کردید که این مورد چندان مشکلی نیست.

🎈شروع رمان؛ شروع شما برای من خواننده چنین بود که گویا یک مقاله تحقیقاتی مواجه هستم و دانشجویی که درباره ی یک سرزمین تحقیق کرده.
اما رفته رفته متوجه موضوع رمان شدم و کنجکاوی را در من خواننده به وجود آورد.
شما اگر شروع جذابی داشته باشید و معرفی این سرزمین را میتوانید در طول رمان از زبان شخصیت بیان کنید که در این صورت جذابیت رمان دو چندان می شود. شروع رمان شما به دور از کلیشه بود اما لازمه های یک شروع جذاب را نداشت.
اما، توصیف سرزمین رمان نیز خوب بود.
(در هر صورت بستگی به انتخاب شما دارد، در کلیت خوب بود)

🎈توصیفات؛
احساسات؛ توصیفاتی از احساس شخصیت نسبت به محیط اطراف، اشیا و هر چیزی که با مواجه می شود.
زمان؛ توصیفات زمان رمان اعم از شب، روز، ساعات و ...
شخصیت؛ توصیف شخصیت؛ هیکل، لباس، توصیف صورت و... که باید دقیق و به جا باشد تا خواننده تصوری از شخصیت های رمان در ذهن بگنجاند.
حالت؛ توصیف حالت های شخصیت؛ ایستاده، نشسته، طرز راه حرف رفتن، نوع صحبت کردن و ...
مکان؛ توصیف مکان های رمان که خواننده باید تصوری از محیط اطراف شخصیت داشته باشد تا جذابیت رمان را دو چندان کند.
تا این جا مورد نبود و توانسته اید به خوبی در بیان توصیفات عمل کنید.( پیشنهاد؛ چندان به جزئیات توصیف مکان وارد نشوید)

🎈دیالوگ مونولوگ؛ دیالوگ و مونولوگ به اندازه و به خوبی بیان شده بود. هر دو گیرا بیان شده بودند. مونولوگ ها نیز بیان خوب و اطلاعات لازم که باید در مونولوگ بیان شود، به خوبی بود. دیالوگ نیز نه چندان طولانی و سخنان اضافه و نه چندان کوتاه که خواننده پی ببرد شخصیت نای صحبت کردن ندارد.؛ چنین نبود. دقیق و به جا بودند.

🎈هدف سازی؛ هدف رمان نیز با توجه به ژانر نیز قابل درک بود. هدف نیز مشخص بود.

🎈حالت کلی رمان؛
شما نویسنده عزیز از سطح قلم خوبی برخوردار هستسد و قطعا تجربه بیشتری از بنده در نوشتن دارید. وظیفه خواننده و منتقد و حتی نویسندگان نیز احترام به نویسنده و یکدیگر است.
رمان شما ایده جذاب و کنجکاو کننده ای دارد. جدای از کلیشه نبودن این احساس را در خواننده به وجود می آورد که برای درک رمان به عمق رمان سفر کند. شکالات نگارشی به چشم نمی آمد و خوب بود.
امیدوارم نقدم برای شما مفید واقع بوده باشد و اگر حرفی، نقدی بیان شد که باعث آزرده شدن شما گردد پوزش می طلبم.

قلمتان مانا🌹

با تشکر| مدیر منتقدان

@بادیگارد
@رها.قاف
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین