. . .

بحث و گفتگو مادر برد های خنک تر و بادوام تر از گیگابایت

تالار متفرقه دیجیتال

im tomoon

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
34
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-30
موضوعات
48
نوشته‌ها
534
پسندها
2,307
امتیازها
138
محل سکونت
لاعلاج

  • #1
اگر از آن دسته کاربرانی هستید که زود به زود عادت به تعویض سیستم‌های خود ندارید و همیشه سعی می‌کنید خریدهای خود را آینده‌نگرانه انجام دهید، حتما کیفیت و دوام محصولات برایتان خیلی مهم است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که می‌خواهید قطعه‌ای بخرید که به نوعی دوام کل سیستم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شاید در آن لحظه آن ضرب‌المثل معروف را به خاطر بیاورید که می‌گوید: "هنوز آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم". به همین دلیل است که هنوز بسیاری از افراد حاضرند برای کیفیت بیشتر پول بیشتری خرج کنند.
کیفیت به خصوص هنگامی که درباره قطعه‌ای مانند مادربرد مورد توجه قرار گیرد خود به خود می‌تواند کیفیت کل کامپیوتر را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که برخلاف قطعاتی مانند پردازنده و حافظه، اجزا مورد استفاده روی مادربرد متنوع هستند، ساخت مادربردی با کیفیت خوب کار چندان ساده‌ای نیست. این موضوع به این دلیل است که طراحان و تولیدکنندگان باید روی بخش‌ها و قطعاتی کار کنند که اگرچه از نظر کاری با یکدیگر ارتباط دارند و مانند اعضا یک پیکر عمل می‌کنند، اما هر یک دارای ساختمان خاصی هستند و کیفیت در هر یک از آن‌ها دارای تعریف متفاوتی است. تاکنون سازندگان متعددی سعی کرده‌اند با بهینه‌سازی اجزا مختلف، کیفیت مادربردهای خود را بهتر کنند، اما با افزایش توانایی، فرکانس، ولتاژها و گسترده شدن کاربری‌ها که سبب افزایش ساعات کاری سیستم می‌شود، افزایش کیفیت همواره یکی از چالش‌برانگیزترین موارد در معماری یک مادربرد بوده است.
اگر به یاد داشته باشید، حدود دو سال پیش و همزمان با معرفی چیپ‌ست‌های سری P۹۶۵، شرکت گیگابایت شروع به استفاده از خازن‌های حالت جامد در مادربردهای خود کرد. این خازن‌ها قادر بودند علاوه بر تحمل دما و جریان بالاتر، برای مدت بیشتری به طور مداوم استفاده شوند. اواسط سال ۲۰۰۷ و همزمان با عرضه مادربردهای سری P۳۵ نسل دوم مادربردهای با طول عمر بالا نیز عرضه شد. این مادربردها، علاوه بر استفاده از خازن‌های حالت جامد، از قطعات دیگری نیز در ساختمان خود استفاده می‌کردند که باعث می‌شد حرارت کمتری تولید شود و آن‌ها بتوانند در بارهای کاری بالاتر باثبات‌تر باشند و البته برای مدت طولانی‌تری استفاده شوند. اکنون اندکی پس از معرفی مادربردهای سری P۴۵، نسل سوم "طراحی با طول عمر بالا" نیز معرفی شده است. این نسل علاوه بر اینکه تمام بهینه‌سازی‌های مورد استفاده در دو نسل قبلی را به همراه خود دارد، با بهتر کردن طراحی "برد مدار چاپی" یا PCB، سعی کرده است طول عمر مادربرد را افزایش دهد. "برد مدار چاپی" تخته‌ای است که تمامی مدارهای متصل‌کننده اجزا مادربرد به یکدیگر را دربر می‌گیرد. "بردهای مدار چاپی" به دلیل پیچیدگی‌های موجود در طراحی مادربردها مجبورند از چندین لایه استفاده کنند. در رایج‌ترین طراحی‌ها، مادربرد از چهار لایه مدار که از صفحات مسی تشکیل شده‌، استفاده می‌کند. لایه‌های رویی و پشتی "برد مدار چاپی" برای انتقال سیگنال و لایه‌های درونی برای انتقال توان و ایجاد اتصال زمین استفاده می‌شوند. مدارهای لایه‌های درونی روی صفحات مسی حک می‌شوند و مانند سیم عمل می‌کنند. قطر این صفحات مسی با توجه به ولتاژ و توانی که باید منتقل کنند متفاوت خواهد بود. در تمامی مادربردهای دسکتاپ برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از لایه‌های مسی استفاده می‌شود که به طور متوسط دارای وزن یک اونس (یا ۳/۲۸ گرم) هستند. استفاده از این لایه‌ها که نازک و دارای اتصال‌هایی با قطر کم هستند سبب می‌شود مقاوت در مدار افزایش یابد و سیستم گرم‌تر شود. این مسئله به خصوص در مادربردهای جدیدتر که همراه قطعات پرمصرف‌تری استفاده می‌شوند خودنمایی می‌کند، زیرا هرچه جریان عبوری از مدار افزایش یابد، حرارت تولیدی نیز افزایش خواهد یافت.
گیگابایت تصمیم گرفته است در نسل سوم "طراحی با طول عمر بالا"، از لایه‌های ضخیم‌تری استفاده کند که دارای وزن دو اونس (یا ۶/۵۶ گرم) هستند. استفاده از لایه‌هایی که ضخامت دو برابر دارند سبب می‌شود بتوان جریان عبوری از آن‌ها را تا دو برابر افزایش داد. در نتیجه حرارت تولیدی توسط آن‌ها در بارهای کاری کامل نیز تا حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. هنگامی که کاربر از قطعات پرمصرف‌تری مانند پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک جدید استفاده می‌کند، این تفاوت می‌تواند چشمگیر باشد. علاوه بر این، اگر از علاقه‌مندان به اورکلاک باشید، حتما می‌دانید که افزایش فرکانس کاری در بسیاری از موارد احتیاج به افزایش ولتاژ تغذیه نیز دارد، به همین دلیل، توانایی عبور جریان‌های الکتریکی بالا در این حالت از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. لایه‌های ضخیم‌تر داخلی سبب می‌شوند در جریان‌های بالایی که هنگام اورکلاکینگ ایجاد می‌شود نیز مادربرد قادر به ارایه عملکرد عادی و با حرارت قابل قبول باشد.
گیگابایت با توجه به مقبولیت روز افزون اورکلاکینگ در بین کاربران و تولید قطعات جدیدی که دارای مصرف توان بالایی هستند، تصمیم گرفته است در مادربردهای خود از "بردهای مدار چاپی" استفاده کند. این بردها به لایه‌های ضخیم‌تر داخلی با وزن دو اونس مجهز شده‌اند. در حال حاضر علاوه بر مادربردهای با کارایی بالا، گیگابایت تعدادی از مادربردهای میان قیمت خود را نیز با استفاده از این طراحی به بازار عرضه کرد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین