. . .

آموزش سبک معماری پوسته‌ای

تالار مبانی معماری

Nstrn_jz

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
27
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-27
آخرین بازدید
موضوعات
334
نوشته‌ها
979
پسندها
2,517
امتیازها
333
سن
20
محل سکونت
بلندای پرتگاه آرزوهای محال...^^

  • #1
معماری پوسته ای سازه ای نازک با سطوح منحنی است. بارها در جهت عمود بر سطح نازک به وسیله کشش، فشار و برش قابل انتقال به تکیه گاه است، پوسته ها با توجه به شکلشان طبقه بندی می شوند، اشکال سین کلاستیک (گنبدها) در دو جهت انحنا دارند.
اشکال قابل توسعه (مخروط، استوانه) دارای یک انحنا هستند، آن ها در یک جهت دارای خطوط مستقیم بوده و در جهت دیگر دارای انحنا می باشند و از طریق خمش در یک صفحه مسطح ایجاد می شوند.
اشکال آنتی کلاستیک، اشکال زین اسبی شامل مخروطی، سهموی، هذلولی و شبه هذلولی دارای انحنای مضاعف بوده و خطوط انحنا در جهت های مختلف دارند. اغلب پوسته های معماری از بتن مسلح ساخته شدند همچنین از تخته چندلایی، فلز و پلاستیک های شیشه ای مسلح هم ممکن است استفاده شود.
نمونه های موردی عبارت است از سالن سخنرانی کرسگ، کلیسای ارتودکس بشارت یونان، گنبد خورشید.

طراحی و نقشه های ساخت ‎معماری پوسته ای به طور مستقیم از مدل های سه بعدی کامپیوتری به دست می آیند.
با توجه به پیچیدگی قالب بندی و تعداد کارگران برای نصب، طراحی و ساخت چنین ساختمان هایی مشکل است. معمارانی که در طراحی معماری پوسته ای پیشگام بودند از آن جمله اند معمار الیوت نویز که طرحی مبتکرانه برای قالب بندی گنبدهای کوچک بتنی در ساختمان های مسکونی ارایه داد.

معمار فرانک لوید رایت که در کلیسای ارتدوکس بشارت یونان از پوسته منحنی سقف استفاده کرد دارای پنجره های قوسی شکل برای دسترسی به نور طبیعی است. موزه کیمبال معمار لویی کان که پوسته های استوانه ای متقاطع استفاده کرده است که دهانه های وسیع شامل گالری ها و دهانه های کوچک سازه شامل بخش های خدماتی و سامانه های مکانیکی است.

پوسته سازه نازکی است که از ورقه هایی با هندسه منحنی شکل و مصالح ویژه است، انحنا نقش مهمی در رفتار سازه و شناخت فرم فضایی دارد,سازه پوسته ها معمولا در گوشه ها دارای تکیه گاه می باشند و در یک جهت عمل می کنند(یا ترکیبی از هر دو جهت).در سازه پوسته ها مصالح دارای خواص یکسان(ایزوتروپیک) دارای طول و سختی یکسان در تمامی جهات می باشند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین