. . .

آموزش رمان تاریخی چيست؟

تالار مطالب آموزش نویسندگی

Thumbelina

رمانیکی پیشرو
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
نام هنری
الینا فری
آزمایشی
مدیرتالار آموزش
شناسه کاربر
3925
تاریخ ثبت‌نام
2023-01-14
آخرین بازدید
موضوعات
438
نوشته‌ها
573
پسندها
465
امتیازها
278
محل سکونت
سرزمین پریان

  • #1
رمان تاریخی برای علاقه‌مندان ادبیات داستانی و تاریخ لذتی توامان است؛ داستانی که در دوره‌ای خاص از تاریخ و در بستر شرایط اجتماعی آن دوره روایت می‌شود. حفظ روح زمانه‌‌ای که داستان در آن روایت می‌شود، نیاز به دانش تاریخی و مطالعه‌ی بسیار دارد، از این‌رو خلق رمان تاریخی درست و بی‌اشکال، کوششی مضاعف می‌طلبد. معمولا در میان شخصیت‌های رمان تاریخی، شخصیت‌های مهم تاریخی اعم از چهره‌های سیاسی و فرهنگی و هنری و کسانی که نامی از آن‌ها باقی مانده است، وجود دارد و داستان نیز غالبا به‌طور موازی در کنار رخداد تاریخی ویژه‌ای اتفاق می‌افتد.

از والتر اسکات رمان‌نویس و شاعر اسکاتلندی به عنوان آغازگر ژانر تاریخی در رمان‌نویسی یاد می‌شود. رمان آیوانهو که داستانی از دل قرن دوازدهم و جنگ‌های صلیبی در دوره‌ی حکمرانی ریچارد شیردل را روایت می‌کند، یکی از معروف‌ترین آثار والتر اسکات است.

رمان تاریخی در ادبیات فارسی نیز پیشینه‌ی قابل اعتنایی دارد که در بخش‌های قبل بدان اشاره شد. اما یکی از مهم‌ترین تاریخی‌نویسان ادبیات داستانی فارسی، رضا جولایی است که چند دهه سابقه‌ی درخشان نویسندگی دارد. نویسنده‌ی بزرگی که خواندن کتاب‌هایش تجربه‌ای متفاوت، ارزشمند و لذت‌بخش است. آخرین کتاب جولایی، خنده‌ی خورشید اشک ماه که چندی پیش منتشر شد، راوی داستانی جذاب و نفس‌گیر در دل ماجرای به توپ بستن مجلس در دوره‌ی محمدعلی شاه قاجار است.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
39
پاسخ‌ها
2
بازدیدها
87
پاسخ‌ها
25
بازدیدها
218
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
38

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین