. . .

معرفی حیوانات عجیب دنیا قسمت ۲

تالار حیات وحش

ملیکا√

رمانیکی فعال
رمانیکی
شناسه کاربر
1058
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-16
آخرین بازدید
موضوعات
48
نوشته‌ها
107
پسندها
136
امتیازها
123
محل سکونت
دل دریا

  • #1
سمندر مکزیکی
سمندر مکزیکی یا اکسولوتل، موجود دوزیستی است که به‌شدت در معرض خطر قرار دارد. اکسولوتل می‌تواند بخش‌های آسیب‌دیده بدنش را ترمیم کند و حتی در صورت قطع شدن اعضای بدن، آن‌ها را ترمیم کند. این موجود به دلیل همین خصوصیات بازسازی‌کننده، به‌طور گسترده‌ تحت مطالعه است.


حباب‌ماهی
حباب‌ماهی در اعماق ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متری اقیانوس، جایی که فشار آب بین ۶۰ تا ۱۲۰ برابر سطح آب است، زندگی می‌کند. تصویر سمت راست، شکل حقیقی این ماهی در زیستگاهش است که پس از بالا کشیده شدن توسط ماهی‌گیران به علت تغییر فشار به شکل سمت راست درمی‌آید. بدن حباب‌ماهی یک توده ژلاتینی با تراکمی کمتر از آب است که باعث می‌شود بدون صرف انرژی برای شنا بر فراز کف دریا شناور بماند. این ماهی عمدتاً بی‌تحرک است و طعمه‌ی خود را با کشیدن آب به دهانش شکار می‌کند. طی نظرسنجی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، حباب‌ماهی به عنوان زشت‌ترین حیوان دنیا انتخاب شد.

خفاش‌ماهی لب‌قرمز
خفاش‌‎ماهی لب‌قرمز که در عمق ۳ تا ۷۶ متری جزایر گالاپاگوس یافت می‌شود، شناگر خوبی نیست و از باله‌های سینه‌ای، لگنی و مقعدی بسیار سازگار خود برای راه رفتن در کف اقیانوس استفاده می‌کند.

دیوکوسه
دیوکوسه یا کوسه گابلین که گاهی اوقات فسیل زنده نیز خوانده می‌شود، تنها نماینده‌ی خانواده دیوکوسگان است؛ نژادی که قدمت برخی از آن‌ها به ۱۲۵ میلیون سال می‌رسد. کوسه‌های گابلین در عمق بیش از ۱۰۰ متری آب ساکن هستند و کوسه‌های بزرگسال‌تر می‌توانند به قسمت‌های عمیق‌تر بروند. این کوسه‎‌ها با توجه به عمق زندگی، هیچ خطری برای انسان ندارند.

دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه
دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه یک دلفین اقیانوسی است که در خلیج بنگال و جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. سرعت شنای این دلفین کند محسوب می‌شود و برجسته‌ترین ویژگی او سر گرد و بدون پوزه است. این دلفین هنگام تولد ۱ متر طول و ۱۰ کیلوگرم وزن دارد که این اندازه‌ها هنگام بلوغ به ۲٫۳ متر و ۱۳۰ کیلوگرم می‌رسد.


ماهی شیشه‌سر
شیشه‌سر نوعی ماهی است که در عمق ۶۰۰ تا ۸۰۰ متری زندگی می‌کند و تقریباً بی‌حرکت در آب معلق می‌ماند. داخل سر این ماهی به‌صورت گنبدی شفاف و پر از مایع قابل مشاهده است که از این بخش می‌توان لنز چشمان او را دید. ماهی شیشه‌سر دهان کوچکی دارد و بیشتر قسمت‌های بدنش با پولک پوشیده شده است. فرض بر این است که این ماهی در شرایط کم‌نور طعمه خود را شکار می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
443
نوشته‌ها
3,264
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,397
امتیازها
463
محل سکونت
✨️moon

  • #2
لک‌لک نیل
لک‌لک نیل یک پرنده بزرگ لک‌لک‌مانند است و به علت منقار عظیمش که به شکل کفش است، به آن پرنده منقار کفشی هم می‌گویند. این پرنده در مرداب‌های بزرگ مناطق گرمسیری شرق آفریقا زندگی می‌کند. لک‌لک نیل به دلیل حرکات کند و تمایل به بی‌حرکت ماندن برای مدت طولانی به‌عنوان پرنده مجسمه‌مانند نیز شناخته می‌شود. پرنده منقار کفشی جثه بسیار بزرگی دارد؛ به‌طوری‌که ارتفاع پرنده بالغ از ۱۱۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، طول آن از ۱۰۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر، عرض بال‌ها از ۲۳۰ تا ۲۶۰ سانتی‌متر و وزن آن از ۴ تا ۷ کیلوگرم است.

مارخور
مارخور بز کوهی وحشی و بزرگ‌جثه‌ای است که در چمنزارها چرا و در رشته کوه‌های افغانستان تا شمال هند زندگی می‌کند؛ اما این بز کوهی در اصل حیوان ملی پاکستان است. وزن مارخور نر می‌تواند به بیش از ۱۰۰ کیلوگرم برسد. این پستاندار موهای بلند و زیادی روی چانه و سینه دارد که تا زانو می‌رسد و صاحب شاخ‌های مارپیچی تماشایی است که در جنس نر می‌تواند تا ۱۶۰ سانتی‌متر رشد کند. به دلیل شاخ‌های بلند و پیچ‌خورده مارخور، مردم معتقدند این حیوان وحشی مارخوار یا قاتل مار است.

پنگولین
پنگولین که به عنوان مورچه‌خوار پولک‌دار نیز شناخته می‌شود، پوستی پوشیده از فلس‌ و ساخته‌شده از کراتین دارد. پنگولین تنها پستاندار شناخته‌شده‌ با این نوع فلس است که باعث جلب توجه شکارچیان شده. شکار غیر قانونی و تخریب زیستگاه باعث شده است که شش گونه پنگولین، بیشتر در معرض خطر و آسیب‌پذیری قرار بگیرند. این حیوانات در هنگام تهدید و احساس خطر مانند جوجه تیغی بدنشان را تا می‌کنند تا با تبدیل شدن به یک توپ فلس‌دار از خود محافظت کنند. پنگولین‌ها موجودات منزوی و شب‌زی هستند که فقط از موریانه و مورچه تغذیه می‌کنند. نگه‌داری از آن‌ها در اسارت دشوار است؛ اما مکان‌هایی مانند باغ وحش بروکفیلد، باغ وحش تایپه و مؤسسه زیست‌شناسی حفاظت اسمیتسونیان ویرجینیا تعدادی از آن‌ها را نگه می‌دارند. طول گونه‌های مختلف پنگولین از ۳۸ تا ۵۹ سانتی‌متر و وزن آن از ۳٫۶ تا ۳۳ کیلوگرم متغیر است.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
443
نوشته‌ها
3,264
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,397
امتیازها
463
محل سکونت
✨️moon

  • #3
شبه‌نهنگ تک‌شاخ / ناروال
شبه‌نهنگ تک‌شاخ، نیزه‌ماهی یا ناروال پستانداری آبزی و متعلق به گروه نهنگ‌های دندان‌دار است که در آب‌های سرد قطبی زندگی می‌کند. بارزترین مشخصه این حیوان آبزی شاخ یا عاج پیچ‌خورده نیزه‌شکل و بلند آن‌ در جنس نر است. ناروال‌ها از کمیاب‌ترین حیوانات جهان هستند که متأسفانه در بازه‌ای از زمان توسط اشخاص خرافاتی به خاطر شاخ‌هایشان شکار می‌شدند. این نهنگ باشکوه در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است.


مرغ بهشت عالی
مرغ بهشت عالی یک پرنده کوچک است که جمعیت ماده کمی دارد؛ بنابراین رقابت جفت‌یابی در میان نرها بسیار شدید است و به همین دلیل، این پرندگان یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین نمایش‌های جفت‌یابی را در دنیای پرندگان دارند. مرغ بهشت عالی نر سیاه و سفید است، تاج سبز رنگین‌کمانی دارد و پرهای آبی-سبز قسمت سینه‌اش را پوشش داده‌اند؛ اما پرنده ماده قهوه‌ای مایل به قرمز است.

مرغ چتری غبغب‌دراز
مرغ چتری غبغب‌دراز یک پرنده میوه‌خوار است. جنس نر از طریق غبغب بزرگی که طول آن به ۳۵ سانتی‌متر می‌رسد از جنس ماده و پرنده‌های جوان متمایز می‌شود. این غبغب قابلیت باد شدن دارد و هنگام جفت‌یابی از آن استفاده می‌شود.

پرنده دهان‌قورباغه‌ای سریلانکایی
دهان‌قورباغه‌ای سریلانکایی که در گردنه‌های غربی جنوب هند و سریلانکا یافت می‌شود، یک پرنده شبگرد است. این پرنده دارای نوک پهن و قلابی، سوراخ‌های بینی شکاف‌دار و سری بزرگ با چشم‌هایی رو به جلو است تا زمینه وسیعی از دید دوچشمی برایش فراهم شود.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
443
نوشته‌ها
3,264
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,397
امتیازها
463
محل سکونت
✨️moon

  • #4
موریانه‌خوار
موریانه‌خوار یا خوک خاکی یک پستاندار شب‌زی بومی آفریقا است که اندازه متوسطی دارد. خوک خاکی از پوزه بلند خود که شبیه به خوک است، برای بو کشیدن و پیدا کردن غذا استفاده می‌کند. موریانه‌خوار از مورچه‌ها و موریانه‌ها تغذیه می‌کند و با استفاده از پنجه‌های تیز و پاهای قدرتمند خود آن‌ها را از زیر خاک بیرون می‌آورد و می‌خورد.

زرافه‌گردن
زرافه‌گردن یک نوع شاخ‌دراز یا بُزگوَزن‌ است که در آفریقا یافت می‌شود و نام آن به زبان سومالی، گرنوک به معنی گردن زرافه است. زرافه‌گردن پستانداری با گردن و اندام بلند و باریک است. این حیوان که به غزال-زرافه نیز معروف است، بیشتر روز خود را صرف تهیه غذا می‌کند. او به کمک پاها و گردن کشیده‌ی خود می‌تواند از نقاط بالاتر درختان که در دسترس سایر حیوانات قرار ندارد، تغذیه کند.


آی-آی
آی-آی بزرگ‌ترین پستانداران شب‌زی جهان، بومی ماداگاسکار است و در معرض خطر قرار دارد. این لمورها دارای صورت‌های خزدار، دندان‌هایی مانند جوندگان و انگشتان بلند هستند. آی-آی برای یافتن غذا ابتدا به درختان ضربه می‌زند تا مکان حشرات را زیر پوست درخت پیدا کند؛ سپس با کمک دندان‌های جلویی خود یک حفره نازک روی درخت ایجاد می‌کند و انگشت باریک میانی خود را زیر پوست درخت می‌برد تا حشرات را از آن زیر به بیرون بکشد. برخی از اهالی خرافاتی در صورتی دیدن این حیوان عجیب‌وغریب آن‌ را می‌کشند؛ زیرا معتقدند که آی-آی قاصد مرگ و شرارت است!

فیل دریایی یا داگونگ
داگونگ یک پستاندار دریایی با اندازه متوسط است که معیشت آن به‌طور عمده به علف‌های دریای بستگی دارد؛ بنابراین محل زندگی داگونگ به زیستگاه‌های ساحلی که دارای پوشش علف دریایی هستند، محدود می‌شود. بیشترین تراکم داگونگ معمولاً در مناطق وسیع و کم‌عمق محافظت‌شده مانند خلیج‌ها دیده می‌شود. گفته می‌شود این پستانداران دریایی الهام‌بخش افسانه‌ی پری دریایی هستند
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
443
نوشته‌ها
3,264
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,397
امتیازها
463
محل سکونت
✨️moon

  • #5
آرمادیلوی پری‌وار صورتی
آرمادیلوی پری‌وار صورتی که در مرکز آرژانتین یافت می‌شود، کوچک‌ترین گونه آرمادیلو است. آن‌ها دارای چشمان کوچک، خز سفید متمایل به زرد ابریشمی‌ و لاک انعطاف‌پذیری هستند که تنها توسط یک غشای پشتی نازک به بدن آن متصل شده است.


خوک‌آهو
یکی از عجیب‌ترین حیوانات دنیا خوک‌آهو یا بابیروسا است که در اندونزی یافت می‌شود. از مشخصه‌های ظاهری ماقبل‌ تاریخی این نوع خوک می‌توان به عاج‌های بزرگ فوقانی در نرها اشاره کرد که ممکن است طول آن به ۴۰ سانتی‌متر برسد. این عاج‌ها در واقع از گوشت داخل پوزه حیوان بیرون زده‌اند.

موش صحرایی بـر×ه×ن×ه
موش صحرایی بـر×ه×ن×ه یک جونده کوچک است که در معابر زیرزمینی مناطق شرق آفریقا زندگی می‌کند. به لطف صفات غیر معمول فیزیکی، این موش در یک محیط سخت زیرزمینی رشد می‌کند و می‌تواند دمای بدنش را با دمای محیط نوسان بدهد و برابر کند. این پستاندار جونده فاقد گیرنده‌های حسی درد در پوست خود است، متابولیسم و تنفس بسیار کمی دارد و از دندان‌های بزرگ خود برای حفر معبر کمک می‌گیرد. عمر این موش برخلاف سایر موش‌ها به سی سال می‌رسد. از آنجا که این موش به سرطان مبتلا نمی‌شود، مورد توجه محققانی قرار گرفته است که در حوزه عمر طولانی و مقاومت در مقابل سرطان مطالعه می‌کنند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین