. . .

دانستنی جامعه شناسی رو صد بزن!

تالار رشته علوم انسانی

Paradox

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
بخشدار
مدیر
کاربر VIP
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
پارادوکس
مقام خاص
همیار کپیست و طراحی
بخشدار
- آموزش
مدیر کتابدونی
- ویراستاری
شناسه کاربر
310
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-20
موضوعات
510
نوشته‌ها
5,403
راه‌حل‌ها
105
پسندها
1,495
امتیازها
1,313
سن
19
محل سکونت
قبرستانی‌متروکه‌به نام«ذهن»

  • #1
جامعه شناسی را چگونه بخوانید که واقعا صد بزنید؟ با چه روشی این درس را بخوانید که عالی ترین درصد ممکن خودتان را بزنید؟ روش مطالعه درست جامعه شناسی برای صد زدن کدام است؟ آیا فقط کتاب درسی کافی است؟ چرا باید جامعه‌شناسی را صد بزنید قبل از هرچیز: داوطلب هدفدار کنکور انسانی باید یک یا دو درس را صد بزند؛ یعنی برای درصد 100 بخواند. جامعه شناسی از آن درس هاست. روانشناسی درس دیگری است که باید برای درصد 100 در آن بخوانید و به آن حمله کنید. دلیل 100زدن برای روانشناسی واضح تر است؛ چرا که تنها یک کتاب است و تا زمان کنکور می شود بارها و بارها بخوانید. اقتصاد نیز همین ویژگی را دارد. اما دلیل اینکه جامعه شناسی را باید صد بزنید: اول اینکه صد زدن در آن ممکن است؛ یعنی مانند فلسفه و منطق نیست که درصد 100 در آن به دلایلی تقریبا ناممکن شده است. دوم اینکه تعداد کسانی که این درس را صد می زنند، کم نیستند. به نسبت دروس دیگر اختصاصی. و دلیل سوم: با وجود اینکه 3کتاب منبع طرح سوال دارد، اما مطالب هر سه کتاب مانند سه کتابیهای دیگر چالشی و دشوار نیستند. نتیجه اینکه: برای درصد 100 جامعه شناسی، آستین بالا بزنید و بجنگید.
 

Paradox

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
بخشدار
مدیر
کاربر VIP
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
پارادوکس
مقام خاص
همیار کپیست و طراحی
بخشدار
- آموزش
مدیر کتابدونی
- ویراستاری
شناسه کاربر
310
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-20
موضوعات
510
نوشته‌ها
5,403
راه‌حل‌ها
105
پسندها
1,495
امتیازها
1,313
سن
19
محل سکونت
قبرستانی‌متروکه‌به نام«ذهن»

  • #2
کنکورشناسیِ جامعه‌شناسی جامعه شناسی درس ششم دفترچه اختصاصی کنکور انسانی، با 20 سوال و 15 دقیقه مدت زمان پاسخگویی. سهم هر کتاب چندان درست نیست اگر برای این 20 سوال جامعه شناسی در کنکور نظام جدید، بودجه بندی در قالب سهم هر کتاب درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ارائه کرد. به دو دلیل: 1) کنکور نظام جدید انسانی فقط یکبار برگزار شده است.
2) سهم سوالات ترکیبی از سه کتاب، بیشتر از 30% است.
نتیجه اینکه: 1) هیچ یک از 3کتاب جامعه شناسی را حذف نکنید.
2) هیچ کدام از 3کتاب را از دیگری مهم تر ندانید. تیپ سوالات سوالات این درس را می شود اینطور دسته بندی کرد: ترکیبی. کنکاشی. مفهومی.تصویری. حافظه ای.علت-معلولی.
تکمیل جداول یا نمودارهای مفهومی-تحلیلی.
سوالات ترکیبی ممکن است سوال از مطالب دو یا چند درس یک کتاب باشد. یا ترکیب مطالب دو کتاب یا حتی سه کتاب درسی. تیپ تست های ترکیبی، بیشترین تعداد سوالات را دارد.
سوالات کنکاشی همان سوالات چالشی، دشوار و بالاتر از سطح متوسط هستند. که بعنوان سوالات سخت کنکور شناخته می شوند.
سوالات مفهومی تست هایی که ممکن است از مثال ها طرح شود برای رسیدن به مفهوم مرتبط یا برای مفاهیم طرح شده در سوال، مصداق مرتبط در گزینه ها را بخواهد. تست های مفهومی را می توان دشوار، متوسط و در قالب تست های ترکیبی دید.
سوالات تصویری یک سوال و گاها دو سوال در این قالب تست، طراحی می شود. به صورت تصویر.
سوالات حافظه‌ای که حداکثر دو سوال از 20 سوال جامعه شناسی را شامل می شود. تست هایی که حافظه داوطلبان را می سنجد. کدام تیپ سوال مهم‌تر است؟ قطعا تعداد سوالاتی که از نوع حافظه ای طرح می شود، کمترین تست ها از مجموع 20 تست جامعه شناسی است. سوالات تصویری در یک مرتبه بالاتر قرار دارند. بشرط آنکه دو سوال از آن طرح شود. اما تیپ سوالات مفهومی، ترکیبی بیشترین نوع سوالات هستند. نتیجه اینکه: جامعه شناسی را بفهمید و ترکیبی بخوانید. روش مطالعه برای 100زدن اگر می خواهید جامعه شناسی را 100 بزنید، باید این درس و مطالب آن را بفهمید. فهمیدن جامعه شناسی نیاز به دو کار دارد. اول آنکه برای صد نخوانید wink یعنی نه برای کنکور بخوانید و نه برای نمره 20. اگر جامعه شناسی را برای فهمیدنش بخوانید و آن را بفهمید، جوری که برای مفاهیم و اندیشه های آن در زندگی و اجتماع خود ردپاها پیدا کنید، آنوقت رسیدن به درصد 100 بسیار راحت تر و ممکن تر خواهد شد. اما این کار به تنهایی کافی نیست. قطعا نیاز دارید به یک کتاب خوب کمک درسی تا مفاهیم کتاب را برایتان کاملا و به زبان ساده بیان کند. قطعا به تست هایی نیاز دارید که شما را کاملا برای سوالات نه چندان ساده کنکور آماده و مسلط کند. نتیجه اینکه: در دو بخش یادگیری و تست زنی، نیاز به کارهای متناسب با کنکور جامعه شناسی دارید. روش مطالعه مفهومی وقتی حرف از فهمیدن یک درس به میان می آید، مترادف با مفهومی خواندن است. که نقطه مقابل سرسری خواندن و سطحی خواندن و حفظی خواندن است. درباره مفهومی خواندن که یک توصیف از کیفیت مطالعه است، نه روش مطالعه، برایتان بیشتر بگویم: روش مطالعه، یک امر درونی است که شخصی‌سازی شده به نسبت هر فرد است؛ ویژۀ هر انسانی که هر متنی را می‌خواند. یعنی هر یک از ما وقتی مطلبی را می‌خوانیم -فارغ از اینکه کتاب درسی است یا غیردرسی- دقیقا همانجا که سرسری می‌خوانیم و رد می‌شویم، حفظ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم: دقیقا همانجا باید به خودمان بگوییم: این بخش را خوب نفهمیدی ولی از آن عبور کردی. دست نگه دار. جلوتر نرو. این بخش را حفظ کردم؛ مگر این درس را باید حفظ کرد؟ این‌جای متن، نتوانستی با نویسنده همراه شوی، او بد نوشته یا تو سرسری خواندی همین‌جاها باید به خودت توقف بدهی و به عقب برگردی. اگر خودت را ملزم به این کار کنی، می‌شود «مفهومی خواندن». نیاز دوم برای صد زدن جامعه شناسی، کتاب کمک آموزشی حرفه ای و تخصصی است. کتابی که پیشنهاد می دهم: پرفروش ترین کتاب جامعه شناسی کشور در سال گذشته؛ جامعه شناسی دوازدهم مشاوران آموزش تالیف وحید تمنا که به تازگی ویژه کنکور99 ویرایش و منتشر شده است. ویژگی های این کتاب لذتبخش را بخوانید: جامعه شناسی هدفدار دوازدهم مشاوران آموزش نتیجه اینکه: خیلی امیدوارم با روش و ابزاری که به شما توصیه کردم، جزو داوطلبانی باشید که این درس را بالاتر از 90 و حتی 100 می زنید.

موفق باشید و بمانید. رستم جو
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
6
بازدیدها
304
پاسخ‌ها
3
بازدیدها
276

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین