اين آيات آخر سوره است و مشتمل است بر هدفي كه رسول خدا (ص) در دعوت اين سوره داشته و اينكه به آنچه دعوت ميكرده عامل نيز بوده و نيز مشتمل است بر خلاصه دلايلي كه در اين سوره عليه عقيده شرك اقامه شده است.
" قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلي صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ..."
كلمه" قيم"- بكسر قاف و فتح ياء- مخفف قيام است، و توصيف دين به آن براي مبالغه در اين است كه دين بر مصالح بندگان قيام دارد، بعضي هم گفتهاند: اين كلمه به معناي قيم و سرپرست امر است.
در اين آيه خداي تعالي پيغمبر گرامي خود را دستور ميدهد كه به مردم بگويد:
پروردگارش او را به هدايت الهي خود به سوي صراط مستقيم و آن راه روشني كه قيم بر سالكان خويش است، و تخلف و اختلاف در آن راه ندارد ديني كه- چون مبني بر فطرت است- به بهترين وجهي قائم به مصالح دنيا و آخرت انساني است هدايت فرموده، هم چنان كه ابراهيم را به آن دين حنيف و يا به عبارت ديگر آن ديني كه از انحراف شرك به سوي اعتدال توحيد متمايل است هدايت فرمود. آري، ابراهيم هم از مشركان نبود. توضيح اين معاني در خلال تفسير آيات اين سوره گذشت.
" قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ" كلمه" نسك" به معناي مطلق عبادت است، و ليكن بيشتر در ذبح و يا قربانيي كه به منظور تقرب به درگاه خداي سبحان ذبح ميشود استعمال شده است.
در اين آيه شريفه خداي تعالي براي بار دوم رسول گرامي خود را دستور ميدهد كه به مردم بگويد: او خودش به آنچه كه خداوند به سوي آن هدايتش كرده عمل ميكند. و منظور از اين اعلام اين است كه رسول خدا (ص) از تهمت دورتر شده و مردم بهتر دين او را تلقي به قبول كنند، چون يكي از نشانههاي راستگويي اين است كه گوينده به گفتههاي خود عمل نموده و گفتارش با كردارش مطابقت داشته باشد، لذا ميفرمايد: به مردم بگو كه من نماز و تمامي عبادات و زندگيم و جميع شؤون آن از قبيل اعمال، اوصاف، فعلها و تركها كه
ترجمه الميزان
" قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلي صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ..."
كلمه" قيم"- بكسر قاف و فتح ياء- مخفف قيام است، و توصيف دين به آن براي مبالغه در اين است كه دين بر مصالح بندگان قيام دارد، بعضي هم گفتهاند: اين كلمه به معناي قيم و سرپرست امر است.
در اين آيه خداي تعالي پيغمبر گرامي خود را دستور ميدهد كه به مردم بگويد:
پروردگارش او را به هدايت الهي خود به سوي صراط مستقيم و آن راه روشني كه قيم بر سالكان خويش است، و تخلف و اختلاف در آن راه ندارد ديني كه- چون مبني بر فطرت است- به بهترين وجهي قائم به مصالح دنيا و آخرت انساني است هدايت فرموده، هم چنان كه ابراهيم را به آن دين حنيف و يا به عبارت ديگر آن ديني كه از انحراف شرك به سوي اعتدال توحيد متمايل است هدايت فرمود. آري، ابراهيم هم از مشركان نبود. توضيح اين معاني در خلال تفسير آيات اين سوره گذشت.
" قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ" كلمه" نسك" به معناي مطلق عبادت است، و ليكن بيشتر در ذبح و يا قربانيي كه به منظور تقرب به درگاه خداي سبحان ذبح ميشود استعمال شده است.
در اين آيه شريفه خداي تعالي براي بار دوم رسول گرامي خود را دستور ميدهد كه به مردم بگويد: او خودش به آنچه كه خداوند به سوي آن هدايتش كرده عمل ميكند. و منظور از اين اعلام اين است كه رسول خدا (ص) از تهمت دورتر شده و مردم بهتر دين او را تلقي به قبول كنند، چون يكي از نشانههاي راستگويي اين است كه گوينده به گفتههاي خود عمل نموده و گفتارش با كردارش مطابقت داشته باشد، لذا ميفرمايد: به مردم بگو كه من نماز و تمامي عبادات و زندگيم و جميع شؤون آن از قبيل اعمال، اوصاف، فعلها و تركها كه
ترجمه الميزان
نام موضوع : بیان آیات صفحه 543
دسته : متفرقه مذهبی