. . .

آموزش اشتباهات رایج در گویندگی

تالار آموزش گویندگی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
374
نوشته‌ها
4,755
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,081
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #1
نگارش امروز راجع به اشتباهات رایج در فن بیان و گویندگی است :

۱. روخوانی سریع و بدون مکث

از اشتباهات رایج در فن بیان و گویندگی که مردم اغلب مرتکب می‎شوند ، یکنواختی صدا و بالا بودن سرعت حرف زدن است.

این دو مسئله، معمولاً باهم رخ می‌دهند؛ زیرا وقتی تند صحبت می‌کنید، قادر به تغییر لحن خود نیز نیستید.

نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با سرعت نور صحبت کنید و صدای‌تان نیز در نقاط مختلف روایت تغییر کند.

  • اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، برای اصلاح این وضعیت باید حواس‌تان به تنفس و وقفه‌ها باشد. وقتی نفس‌های عمیق و آرام نکشید، تند صحبت خواهید کرد و وقتی تند صحبت کنید، مخاطب نمی‌تواند با شما همراهی کند.
  • تلفظ واژه‌ها را رعایت کنید. حواس‌تان به بخش‌ها و هجاها باشد. با این کار لحن و آهنگی یکنواخت نخواهید داشت و حتی اگر داستانی که می‌گویید چندان جالب نباشد، مخاطب کماکان با شما همراه خواهد شد
  • poor-speach.jpg

۲. حاشیه‎ پردازی

مشکل رایج دیگر در صحبت کردن بیشتر افراد، حاشیه‎پردازی است.

حاشیه‎پردازی بیش از حد، می‎تواند به اصل قصه و متن ضرر بزند و برای مخاطب خسته کننده باشد. گاهی اوقات، صحبت کردن درباره‌ی حواشی علمی و خنده‌دار مشکلی ایجاد نمی‌کند، امّا باید از بیان مطالب و نکات غیرضروری بپرهیزید.

  • خیلی مقدمه‌چینی نکنید. باور کنید مخاطب زیاد نمی‌پسندد که شما از ریشه‌ی داستان و چگونگی رسیدن آن به ذهن‌تان، چیزی بداند. به عبارت خودمانی لِفت دادن و حاشیه‎پردازی خسته‌ کننده است.
  • درطول بازگویی داستان، مدام به حواشی مختلف َسَرک نکشید. مثلاً: لازم نیست ماجرای خنده‌دار دیگری را که در لحظه به ذهن‌تان رسیده، تعریف کنید و… . بهتر است هرچه سریعتر به سراغ اساس و استخوان‌بندی اصلی داستان بروید.

۳. قضاوت و نتیجه ‎گیری اخلاقی از داستان

حتی کودکان نیز در این عصر با هوش سرشاری که دارند از شنیدن داستان‎هایی که نتیجه‎ی اخلاقی آن مستقیماً بیان می‎شود، خودداری می‎کنند!!! وقتی داستانی را روایت می‌کنید، چه مربوط به خودتان باشد و چه مربوط به شخصی دیگر، لازم نیست که مرتباً نتیجه‌گیری‌های اخلاقی و تفاسیر شخصی خود را از آن بیان کنید.
کافی است سری به داستان‌های دوران کودکی خود بزنید… همه‌ی آنها حاوی پندها و نکات آموزش و اخلاقی بودند؛ امّا اکنون فقط چارچوب اصلی قصه‌ در خاطر شما مانده است.

داستان‌ها براساس حقایقی روایی شکل می‌گیرند. این حقایق در پایان خود، به‌طور غیرمستقیم، مفاهیم درونی و نتیجه‌گیری‌های اخلاقی را به مخاطب القاء خواهند کرد؛ پس نیازی به یادآوری مجدد شما و لوس شدن مسئله نیست.

اشتباهات رایج در فن بیان و گویندگی

۴. روخوانی بدون تمرین و مطالعه

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید درباره‌ی چه موضوعی و در چه قالبی صحبت کنید؛ اینکه شعری می‌خوانید یا داستانی را تعریف می‌کنید در هر حال باید به اندازه‌ی کافی تمرین داشته باشید. تمرین کردن در ظاهر امری بسیار مهم و بدیهی به نظر می‌آید، ولی بیشتر افراد از انجام آن برای ارائه‌ی سخنرانی و روایتی تأثیرگذار غافل می‌مانند.

  • هرچه بیشتر تمرین کنید و محتوای موردنظر خود را بهتر بدانید و بشناسید، مسلط‌تر خواهید بود و اعتماد ‌به ‌نفس بیشتری خواهید داشت و در این صورت مخاطب نیز بیشتر جذب شما خواهد شد.
  • شغل بعضی از افراد، داستان‌گویی حرفه‌ای برای کتاب صوتی و… است. سعی کنید به داستان‌گویی و شیوه‌‌ی روایت آنها توجه کنید. به زبان بدن و حالات آنها نیز دقت داشته باشید. نگاه کردن دقیق به آنها، شیوه‌ی تغییر صدای‌شان درحین داستان‌گویی و روایت، باعث می‌شود که الگوبرداری مثبتی داشته باشید و بتوانید از تجربه‌ی آنها در جذب مخاطب کمک بگیرید.
 
  • گل رز
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
86

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین