. . .

معرفی ادله های اثبات قتل؟

تالار متفرقه حقوق
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

هاویر

رمانیکی نقره‌ای
کاربر ثابت
شناسه کاربر
185
تاریخ ثبت‌نام
2020-12-02
آخرین بازدید
موضوعات
378
نوشته‌ها
1,696
راه‌حل‌ها
3
پسندها
12,457
امتیازها
639
سن
20
محل سکونت
باشگاه پنج صبحی ها

  • #1
در ماده 164 قانون مجازات اسلامی در تعریف اقرار آمده است که " اقرار عبارت است از اخبار شخص به ارتکاب جرم از جانب خود " . بنابراین اقرار یک راه است که با آن فرد چیزی را اعلام می کند . وقتی کسی خود به موضوعی اقرار می کند ، آن موضوع ثابت می شود و به هیچ دلیل دیگری برای اثبات آن نیازی نیست . برای اثبات قتل عمد از طریق اقرار ، کافی است قاتل یک بار اقرار کند که فلانی را من کشته ام . البته شرط مهم پذیرش اقرار این است که اقرار کننده عاقل و بالغ باشد و در بیان اقرار اراده و اختیار آزاد داشته باشد .
بینه در لغت به معنی دلیل انکار نشدنی است و در اصطلاح حقوقی به معنای شهادت و گواهی است . شهادت یعنی اینکه کسی ، آنچه که دیده است را به ضرر شخص ثالث بیان کند . در اثبات جرائم و هم چنین جرم قتل هنگامی که شکواییه قتل از جمله شکواییه در رابطه قتل عمد تقدیم می شود ، زمانی به شهادت استناد می کنند که متهم مسئولیت جرم را نمی پذیرد و آن را انکار می کند . شاهد باید شرایط لازم را برای بیان شهادت داشته باشد مثل اینکه عاقل باشد ، عادل باشد و ...

قسامه در اصطلاح حقوقی به معنای سوگند خوردن است و یکی از راه های اثبات جرم است . قسامه روشی است که از فقه گرفته شده است . برای اثبات قتل از طریق قسامه ، اگر ولی دم مقتول ادعا کنند که الف ، قاتل است ولی شاهد و سندی برای این ادعا نداشته باشند ، باید 50 بار در دادگاه قسم بخورد که الف قاتل است .
بر اساس موارد قانون مجازات اسلامی ، ادا کنندگان سوگند باید کسانی باشند که احتمال اطلاع آنها ار وقوع جنایت توجیه پذیر باشد .
قسامه برای اثبات جرم قتل در آخرین مرتبه و درجه قرار دارد


علم قاضی یعنی اسناد و مدارکی که قاضی برای اثبات جرم به آنها استناد می کند . این روش اثبات جرم به ویژه اثبات قتل در دوره فعلی بسیار کارآمد است زیرا اثبات قتل با قسامه و اقرار بسیار سخت است.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
48
بازدیدها
2K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین