. . .

روان شناسی اخلاقیت کودک تا ۱۳ سالگی

تالار روانشناسی کودکان

فاطره

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
انجمندار
مدیر
تیم تبلیغات
ناظر
منتقد
کپیست
طراح
تدوینگر
گوینده
هنرجو
نام هنری
فاطره
آزمایشی
منتقد
مقام خاص
مبلغ‌یار
مدیر
هنرجویان
شناسه کاربر
5955
تاریخ ثبت‌نام
2023-07-21
آخرین بازدید
موضوعات
655
نوشته‌ها
1,760
راه‌حل‌ها
32
پسندها
4,098
امتیازها
590

  • #1
🐠کودک تا قبل از 7 سالگی در حال تقلید و تکرار″ است و از 7 تا 13 سالگی ″به دنبال انتخاب″ و برخی از اوقات در زمینه‌هایی حتی به دنبال″خلاقیت و آغازگری″ است.

#دکتر_فرهنگ_هلاکویی

#غرفه_انتشارات_باهدف در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب(مصلی تهران)
خلاقیت-ذاتی-نیست،-بلکه-باید-آن-را-به-دست-آورد

هوش و خلاقیت کودکان​

انسان وقتی که متولد می‌شود، قادر است به هر سمت و سویی برود. اگر او را از همان کودکی در هر مسیری قرار دهید، تا پایان آن می‌رود. فرقی نمی‌کند، با قرار دادن او در مسیری که می‌خواهید، می‌توانید از آن یک مدیر، کارگر، دلان بورس، کماندوی ارتش و… بسازید. از آنجایی که انسان موجود اجتماعی هست، تمام تلاش خودش را می‌کند تا با آن محیط سازگار شود تا بتوانند بخشی از آن باشد.

با توجه به مطابی که در قسمت بالا گفته شد، کودک از پس هر کاری بر می‌آید. تنها کاری که باید انجام دهید، قرار دادن او در مسیری که می‌خواهید و حمایت از او است. به این حمایت خیلی دقت کنید، چون اگر این حمایت را حذف کنید، کودک شما از ادامه دادن مسیر منصرف می‌شود و خودش را گمراه می‌کند.

همانطور که می‌دانید، هر کسی که در دنیا به موفقیتی رسیده؛ در کارهای خودش خلاقیت به خرج داده. در اصل با کار کردن بر روی آن ایده خلاقانه توانسته به آن چیزی که انتظار داشته است برسد. مثلاً همین صنعت کامپوترهای خانگی. این که قطعات کامپیوتری به آن بزرگی کوچک شوند، خود انتقلابی در خلاقیت بود. در ادامه به یکسری راهکارهای عملی در رابطه با این که چگونه تفکر خلاقیت کودکان را گسترش دهید، ارائه شده است که می‌تواند خیلی به شما کمک کند تا کودکی خلاق‌تر داشته باشید. البته، این راهکارها فقط مختص به کودکان نیست و ما بزرگسالان هم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. انگار با این راهکارها خودمان را به کودکی می‌بریم و در ایده های کودکانه خود می‌قلتیم. هوش و خلاقیت هم رابطه ای باهم دارند و می توانند روی یکدیگر اثر گذار باشند بنابراین مقاله راه های افزایش هوش کودکان می تواند بسیار مفید باشد.

راه های افزایش خلاقیت کودکان​

قبل از این وارد بحث راه‌های افزایش خلاقیت کودکان بشویم، باید اول خلاقیت را در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید خلاقیت را در دیگران به وجود بیاورید. درست مثل یک مدرس. معلم زمانی می‌تواند آموزش بدهد که خودش آن مبحث را به طور کامل فراگرفته باشد و هر سوال در آن زمینه را بتواند جواب بدهد. وقتی شما نمی‌دانید که چطور خودتان را خلاق کنید، می‌خواهید به فرزند عزیزتر از جانتان آموزش بدهید! اما اصلاً خودتان را ناراحت نکنید، چرا که ما مقاله دیگری نوشته‌ایم به نام افزایش خلاقیت که با استفاده از راهکارهایی که در ان گفته شده است، می‌توانید به استادی در این زمینه تبدیل شوید.

1. نقاشی​

نقاشی در کودکان یکی از مهمترین سرگرمی های دوران کودکی است. نقاشی کودکان چیزی بی محتوا یا بدون ارزش نیست. بلکه فعالیتی است که دارای ارزش محتوایی بسیار بوده و از جنبه های مختلف هنری، بالینی و آموزشی قابل توجه و بررسی است.

سؤال مهمی که در این بین مطرح می‌شود این است که چه کنیم تا نقاشی کردن، سبب رشد خلاقیت و استعداد کودکان گردد و آن را محدود نسازد؟ به همان میزان که نقاشی می‌تواند سبب رشد خلاقیت و استعداد هنری کودک گردد، به همان میزان می‌تواند محدود کننده و از بین برنده خلاقیت و استعداد کودکان گردد.

یکی از روش های معمول در آموزش نقاشی به کودکان، روش تکمیلی است. این روش یکی از روش های کاملاً محدود و بسته می‌‌باشد که اگر به طور مداوم از آن استفاده شود منجر به افت خلاقیت کودکان می‌گردد.

روش تکمیلی معمولاً در کتاب های نقاشی و سرگرمی کودکان دیده می‌شود. کتاب هایی که معمولاً کپی کردن را به کودکان می‌آموزند. البته این کتاب ها گاهی برای ابتدای روند آموزش و آشنایی کودک با محرک های مختلف محیطی مناسب است. ولی استفاده زیاد و همیشگی، روح خلاقیت و استعداد هنری کودک را از بین می‌برد.

بهترین روش همان آزاد گذاشتن قوای تخیل کودک است. هر آن چیزی که قدرت ذهن را محدود کند، خلاقیت را نیز محدود می‌کند.

لازم است به خاطر داشته باشید، هرگز در نقاشی کودکان دست نبرید و آن ها را اصلاح نکنید. کودکان را به تقلید و کپی کردن تصاویر وادار نکنید. از نقاشی کودکان ایراد نگیرید و هرگز کودک را به دلیل نقاشی هایش تحقیر یا سرزنش نکنید. برای کارهای هنری کودک و نقاشی های او ارزش قائل شوید و بخش از دیوار اتاقش را به این امر اختصاص دهید.

نقاشی به خلاقیت کودکان کمک می‌کند

2. موسیقی​

یکی دیگر از مهمترین کارهای افزایش خلاقیت کودکان استفاده از وسایل موسیقی است.

موسیقی هایی که از روی برنامه و اصول ساخته شده باشند موجب بروز خلاقیت‌ها در دیگر هنرها می‌شوند.

موسیقی عاملی است که می‌تواند انسان را به شادی، غم و ترس سوق دهد، پس میان هنر، احساسات درونی و خلاقیت انسان‌ها ارتباطی نزدیک وجود دارد و از این دریچه می‌توان برای پرورش شخصیت اخلاقی و اجتماعی کودک یاری جست و با ایجاد اعتماد به نفس شخصیتی قدرتمند را به وی ارائه دهد.

هنگامی که کودک با سازهای اسباب بازی خود صدا تولید می‌کند، آواز می‌خواند و شاد است، در واقع در حال بروز استعدادهای ذاتی خود است. شما با تحسین و تشویق او می‌توانید این ابتکارات را در ذهن او پرورش دهید.

ما می‌توانیم از وسایلی که در منزل داریم مثل کاسه های فلزی و قاشق های فلزی آن ها را در اختیارش قرار دهیم و با تولید صدا احساس خوبی داشته باشد. و یا اسباب بازی های که تولید صدا می‌کند برایش تهیه کنیم تا استعداد موسیقیایی فرزند مان را خلق کنیم.



3. فضای مناسب​

منظور از فضا اول ایجاد محیطی برای رشد خلاقیت کودک ما است.

یک مکان امن و راحت برای کثیف کاری کودکان در نظر بگیرید که کودکان بتوانند در آن از هر نوع وسیله ی هنری استفاده کنند. کاغذ و مقوا، مدادشمعی، گچ، مارکر، چسب، برچسب، رنگ انگشتی و گِل رُس در اختیار کودک قرار دهید و اجازه بدهید همه ی خلاقیتش را نشان بدهد.
 
آخرین ویرایش:

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
2
بازدیدها
88
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
152
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
77

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین