Like crazy<3
مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقامدار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقرهای
کاربر ثابت
- مدیر کتابدونی
- - رصد
- شناسه کاربر
- 1249
- تاریخ ثبتنام
- 2021-11-25
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 449
- نوشتهها
- 1,869
- راهحلها
- 22
- پسندها
- 20,717
- امتیازها
- 613
تنها زن یک خانواده بودن با چهار برادر آسان نیست. به خصوص که خانواده لیلا (ترانه علیدوستی) با مشکلات مالی و بدهی دست و پنجه نرم میکنند و سه برادر سالهاست که بیکار هستند. وقتی نفر چهارم، علیرضا (نوید محمدزاده) کارش را در کارخانه از دست میدهد، لیلا متوجه می شود که موقع تغییر است.
در اصل لیلا قبلا فکرش را کرده بود که خانواده چگونه میتوانند از این بدبختی فرار کند: یک مغازه در یک مکانِ خوب (خوب برای این خانواده میتواند توالت عمومی باشد) در تهران خالی شده است. او میخواهد آن را بخرد و با برادرانش یک کسب و کارِ کوچک راه اندازی کند.
سنت
حتی اگر تمرکز فیلم بر روی مردان خانواده باشد، فیلمِ برادران لیلا در کل فیلمی با محوریتِ کاراکترِ لیلا با بازی خوبِ ترانه علیدوستی است. او با شور و اشتیاق بازی میکند. این بازیگر تجسم زنی است که با سنتهای مندرس خانوادگی مبارزه میکند و تسلیم نمیشود. این فیلم با وجود دیالوگهای زیاد و طولانی بودن بیش از حد، یک تراژدی نسبتا موفق است. البته اگه پیشتر با سعید روستایی و فیلمهای حالا تکراری شدهاش (هم فرم هم محتوا) آشنا نشده باشید. یعنی مثلا قبلا اگر ابد و یک روز را دیده باشید و بعد از این همه سال لیلا و برادرانش را، دچار نوعی دژاوو خواهید شد. چون همهچیز همان است که بود. شاید بفرمائید خب جامعه هم همان است. اما باید عرض کنم که نخیر همان نیست. در جامعه روزانه همه چیز تغییر میکند. تمام مفاهیم و کنش و واکنشها، مانند گریمِ بینظیرِ موهای پیمان معادی در این فیلم که تنه به تنهی گریم جوکر میزد.
اجتماع
فیلم سعید روستایی با واقعیت اجتماعی فرهنگی ایران که از نگاه خانوادهای از هم گسیخته روایت میشود مواجه است. موضوع فیلم برادران لیلا که از مشکلات مالی رنج میبرد بیشتر موفقیت را هدف قرار میدهد اما در لحظات بسیار کمی در مرکز آن قرار میگیرد. برای فیلمبرداری یک فیلم تقریبا سه ساعته که بیش از همه در حوزه دیالوگ حرکت میکند، باید کاملا حواس چمع بود.
مهم نیست که طرح چقدر جذاب باشد و ایدههای خوبی پشت آن باشد، باید با ذوق و سلیقه بیننده تسویه حساب کرد که تابع سطح محرکهایی است که قبل از ورود به فیلم میتواند آنها را در برگیرد. پس زمینه خوب برادران لیلا را میتوان در آن گروه قرار داد، زیرا گزارشی از وضعیت اجتماعی-اقتصادی ایرانِ چند سال پیش را با تعداد زیادی تفاوتهای ظریف که از مذهب تا زندگی کاری یا خانوادگی است در برمیگیرد.
فیلم سعید روستایی به این ترتیب داستان خانوادهای ایرانی را روایت میکند که در بدهیها و ناآرامیهای اجتماعی زندگی میکنند که در آن پدر بیش از هر چیز به دنبال دستیابی به عنوان آرزوی پدرسالاری کلاسیکِ ایرانی و مورد پذیرش جامعه سنتی ایران است. سنتی که به پنج فرزندش هیچ کمکی نمیکند و البته که موجباتِ ظهورِ کاراکترِ بیرحمِ لیلا را فراهم میآورد. لیلایی که تا جایی پیش میرود که پدر را هیچ میانگارد، تحقیر میکند و در انتها ناظرِ مرگش میشود.
البته این فیلم پر از کاراکترِ بدبخت ایرانی و جایزهبگیر است. یکی از آنها لیلا است. او گرفتار فقر و ناامیدی است. برادران لیلا جامعهای مردسالار را به تصویر میکشد که در آن زنان حکمِ اشیاء را دارند و خدمتکار هستند.
در پایان این بخش باید بگویم نکته کلیدی بر این واقعیت استوار است که فیلم هویت خود را مدیون مشکلات اجتماعی-فرهنگی است چه در جنبه کلی که شخصیتها طعمه شیوه تغییر ناپذیر زندگی میشوند و هم انگیزهها و خواستههای فردی که به آن میپردازند. آنها سوژه هستند، با انگیزه جزم گرایی، مردسالاری و انتظارات بسیار موضعی در زمان و مکان. پدری که به هر قیمتی به دنبال تاج خود است و فرزندانی که خود اشتغالی را تنها شکل کار شایسته و ایده آل میدانند (بحز کارکترِ نوید).
یک کارگردانی خوب، یک مونتاژ متعارف (گرچه تضادهای زمانی و مکانی در مونتاژ دیده میشد) و یک زیباییشناسی کسلکننده که بسیار همسو با سینمای اجتماعیِ جشنوارهای است. از سوی دیگر و با در نظر گرفتن طولانی بودن فیلم اگر نقش پدر خانواده بیان و اکت بیشتری میداشت باشد کار بهتر ازآب درمیآمد. برادران لیلا فیلمی نسبتا خوب و با ایدههای جذاب است اما شکست در ریتم و تیرگی در تبدیل ایده به طرح و پرداخت، آن را از فیلم های بزرگ سینمای ایران دور میکند.
داستان فیلم برادران لیلا
لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریمهای اقتصادی بینالمللی است، خانواده دائماً با هم بحث میکنند و زیر بار بدهی خُرد میشوند.لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشهای میکشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد.
در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است. او این میراث را به عنوان یک پیشنهاد برای تبدیل شدن به پدرسالار جدید قبیله، بالاترین افتخار در سنت ایرانی، نگه داشته است. این اتفاق باعث هرج و مرج در خانوادهای میشود که از پیش نیز شکننده بود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت انفجار نزدیک میکند.
نظر منتقدان
فیلم سینمایی «برادران لیلا» پس از اولین نمایش در جشنواره فیلم کن با واکنش مثبت منتقدان همراه شد. در ادامه تحلیل برادران لیلا و بررسی فیلم برادران لیلا به نظر منتقدان مطرح خواهیم پرداخت.
در فیلم «برادران لیلا» یک خانواده ایرانی که زمانی مغرور و پرافتخار بوده و اکنون رقتانگیز است، در آستانه نابودی قرار گرفته اما توسط خواهر بااعتمادبهنفس خانواده که از تکیه بر مردان برای تصمیمگیری درباره سرنوشتش خسته شده و از سقوط در امان میماند را نشانه میرود. در این تردیدی نیست که ترانه علیدوستی بازیگر نقش لیلا و بازیگر زن نقش اصلی فیلم «فروشنده» بر کل مردان فیلم سایه افکنده اما از زاویه دیگر همین نکته یک وجه تراژیک در فیلم سهساعته و رمانگونه سعید روستایی را آشکار میکند؛ کارگردانی که برای اولینبار فیلمی در بخش مسابقه کن دارد.
برخی از مخاطبان البته ممکن است روستایی را از یک پرتره پرتلاطم خانوادگی دیگر به نام «ابد و یک روز» به خاطر بیاورند. اگر چه تریلر پلیسی فوقالعاده او یعنی «متری شیش و نیم»، نزدیکترین محصول سینمای ایران به فیلم «ارتباط فرانسوی» هنوز در ایالات متحده اکران نشده است اما همین فیلم بود که توجه مرا معطوف به این کارگردان کرد.
نقد فیلم برادران لیلا
سبک روستایی که پر از دیالوگهای درهم، موقعیتهای اجتماعی خفقانآور و تغییر زاویه دید است، انحراف کاملی نسبت به فیلمهای سرراست و متمرکز ایرانی به حساب میآید که تا کنون به بازار جهانی راه یافتهاند؛ چه داستانهای افسانهمانند مجیدی و چه درامهای صمیمانه فرهادی به دلیل سادگی نسبیشان برای مصرف بینالمللی مناسباند. فیلمی مانند «برادران لیلا» اما در مقایسه میتواند کاملا آزاردهنده باشد چرا که فشار جامعه ایران را به تماشاگرش منتقل میکند بیآنکه زمینه لازم را برای چنین امری فراهم کرده باشد.
گاردین – پیتر بردشاو
سعید روستایی فیلمساز ایرانی یک درام خانوادگی بزرگ، جذاب و شخصیتمحور را به سبک ایتالیایی-آمریکایی با اجراهای خشن، صحنه بزرگ عروسی و تاثیرپذیریهایی از «روکو و برادرانش» ساخته ویسکونتی و «پدرخوانده»ی کوپولا ارائه میکند. حتی در نزاعها و مناقشههای فیلم نشانههایی از آرتور میلر هم یافت میشود.
لیلا با والدین مسن خود زندگی میکند. او از کمردرد دورهای ناشی از استرس و کار بیش از حد رنج میبرد و اساسا تنها مزدبگیر خانواده است که حقوق ثابت دارد و از چهار برادر بالغش حمایت میکند. در این میان پرویز (با بازی فرهاد اصلانی) که اضافه وزن دارد به عنوان نظافتچی یک مرکز خرید مشغول به کار است اما کار او کفاف خانوادهاش را نمیدهد؛ خانوادهای که با تلاش او برای پسردارشدن حتی بزرگتر و بزرگتر هم میشود. فرهاد (با بازی محمد علی محمدی) فقط به تماشای کشتی آمریکایی از تلویزیون علاقهمند است. منوچهر (با بازی پیمان معادی) که تن به کار نمیدهد به دنبال طرحهای حیلهگرانه برای تصاحب ثروتهای بادآورده است و علیرضا (با بازی نوید محمدزاده) به تازگی کار در کارخانه را رها کرده چرا که روسا با دستمزد درخواستیاش موافقت نکردهاند.
اسکریندیلی – لیزا نسلسون
وزن سنت و پیوندهای خانوادگی در فیلم «برادران لیلا» نقش متقاعدکنندهای دارد. فیلم یک بررسی عمیق از دینامیزم درون یک خانواده فقیر و تا به حال صادق تهرانی ارائه میدهد که صورتشان را با سیلی سرخ نگه میدارند. سعید روستایی، نویسنده و کارگردان، با اطمینان کامل در فیلم جدید از لحاظ بصری و مضمونی جاهطلبانهاش که در ادامه فیلم قبلی شگفتانگیزش «متری شیش و نیم» ساخته شده، حقیقت، دروغ، انگیزههای متضاد، سقوط اقتصادی و عدم امکان هر آنچه بتوان به عنوان پیشرفت اجتماعی در نظر گرفت را نشان میدهد.
منتقد هالیوود ریپورتر جردن مینتزر نیز این فیلم ۲ ساعت و ۴۵ دقیقهای را به رمان عظیم قرن نوزدهمی از زولا یا دیکنز تشبیه کرد که کلاهبرداری، مبارزه طبقاتی، رقابتهای قبیلهای و اقتصادی که همیشه در حال فروپاشی است را تصویر کرده است. وی افزود: روستایی ۳۲ ساله نشان میدهد که فیلمسازی است که استادانه کار میکند و در جایی که فرهادی بیشتر در حال جستجو و الهامبخشی است، روستایی همه چیز را به شیوهای بسیار جسوارنه تصویر میکند.
نقد فیلم برادران لیلا
«برادران لیلا» حول محور خواهر قهرمان فیلم با بازی ترانه علیدوستی و ۴ برادر وی میچرخد که هر یک شکل، اندازه و تیپ شخصیتی خاص خود را دارند. علیرضا (نوید محمد زاده) شخصیت اخلاقی آنهاست که در ابتدای فیلم ار کارش در کارخانه اخراج شده. ۳ برادر دیگر منوچهر (پیمان معادی) همدل و آسیب پذیر، فرهادی (محمد علی محمدی) راننده تاکسی بدن ساز و پرویز (فرهاد اصلانی) مرد چاق خانواده و سرایدار و نیز پدر آنها اسماعیل (سعید پورصمیمی) که چیزی جز احترام از سوی خانواده نمیخواهد. روستایی که خود نویسنده فیلمنامه است زحمت زیادی میکشد تا نشان دهد چگونه فساد را در هر سطح از زندگی میتوان یافت و از کارخانهداران مکار در سطوح بالا تا افرادی که در پایینترین سطح جامعه جای دارند، مانند پرویز که کارش تمیز کردن توالت است، سر دیگران کلاه میگذارند.
نقد فیلم برادران لیلا
وی می داند چگونه ابعاد حماسی به این داستان بدهد و در مواقعی فیلمهای کاپولا یا چیمینو را به ذهن متبادر کند. بازیگران انرژی فوقالعاده و تفاوتهای ظریف زیادی را به روح نقشهای خود میدمند. هر شخصیت مملو از تناقض است، برای خانواده یا منافع خود میجنگد و در عین حال میداند که بندرت دارد کار درست را انجام میدهد. هر چند لیلا یک فیلم کامل نیست و گاهی به یک ملودرام نزدیک میشود و گاهی از نظر فنی کمی شلخته است، اما یک فیلم عالی است؛ هم از نظر ابعاد و هم از نظر داستان و روایت سختیهای بیشمار یک خانواده. روستایی به عنوان یک فیلمساز آن قدر هدف رفیع و گستردهای دارد که حتی اگر گاهی غافل شود باز صدایش تکاندهنده است.
عوامل فیلم برادران لیلا
- ترانه علیدوستی در نقش لیلا
- نوید محمدزاده در نقش علیرضا
- پیمان معادی در نقش منوچهر
- فرهاد اصلانی در نقش پرویز
- سعید پورصمیمی در نقش
- اسماعیل محمدعلی محمدی در نقش فرهاد
چند روز مانده به آغاز جشنواره کن اخباری منتشر شد دال بر اینکه این فیلم بدون داشتن پروانه نمایش در جشنواره کن حاضر شده است و هیچ کدام از متصدیان وزارت ارشاد هم فیلم را ندیدهاند. در واقع این فیلم نماینده خودخوانده ایران در جشنواره کن بوده است و این موضوع بزرگترین اشتباه سعید روستایی جوان بود.
ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینینیا بازیگران این فیلم را تشکیل دادهاند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بینالمللی این فیلم را بر عهده داشته است. بازیگرانی که از همان ابتدا به نظر میرسید آستین بالا زدهاند تا اثری که در آن بازی کردهاند را به خاک سیاه بنشانند. جنجالهای جنبش«می تو» و حضور همزمان ترانه علیدوستی در کنار یکی از بازیگران مرد فیلم که مورد اتهام آزار است، اولین ضربه را بر پیکره فیلم وارد کرد.
به گزارش فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمیشود. جالب اینجاست بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی، افکار عمومی خیلی واکنش شدیدی نسبت به این خبر نشان نداد. به نظر میرسد رفتار بازیگران این فیلم در حاشیه جشنواره کن باعث شده است که خیلی از مخاطبان از عدم صدور اجازه اکران این فیلم چندان ناراحت نباشند.
نام موضوع : نقد و بررسی فیلم برادران لیلا
دسته : سینما و تئاتر