. . .

نقد و بررسی نقد و بررسی فیلم شب خشونت آمیز (Violent Night)

تالار سینما و تئاتر

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
449
نوشته‌ها
1,867
راه‌حل‌ها
22
پسندها
20,710
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
نقد فیلم شب خشونت آمیز (Violent Night) | بابانوئل در نقش جان ویک!

نقد فیلم شب خشونت آمیز (Violent Night) | بابانوئل در نقش جان ویک!​

بابانوئل در فیلم Violent Night با بازی دیوید هاربر به سبک جان ویک، جشنواره کشتار در شب کریسمس برپا و دشمنانش را سلاخی می‌کند.
پس از موفقیت مجموعه فیلم جان ویک، شاهد ساخت فیلم‌هایی اکشن همچون فیلم Nobody با الهام از این مجموعه بوده‌ایم. حالا امسال نوبت به فیلم Violent Night رسیده است که برخلاف فیلم‌های مشابه، اینبار شاهد بابانوئل هستیم که راه خودش را گم کرده و در خانه‌ای گرفتار شده که توسط گروهی مسلح به گروگان گرفته شده است! او اکنون یا باید از آن خانه فرار کند یا اینکه با این گروه بی‌رحم مبارزه کند و افراد خانه را نجات دهد.
بخش ابتدایی فیلم شب خشونت آمیز، درواقع آشنایی ما با وضعیت کنونی بابانوئل و دیگر شخصیت‌های اصلی فیلم است. بابانوئل برای انجام ماموریتش در حال م×س×ت کردن است و درواقع تصمیم دارد تا پس از گذران این سال بازنشست شود. در طرف مقابل یک خانواده پولدار را شاهد هستیم که تنها پول و قدرت برایشان مهم است. اما مانند تمامی فیلم‌های مشابه، داستان بیشتر به یک بهانه برای فیلم تبدیل می‌شود تا وارد بخش اکشن و کشتار آن شویم.
دیوید هاربر در نقش بابانوئل در حال لبخند زدن در فیلم Violent Night

بااین‌حال بخش افتتاحیه فیلم تا حد زیادی طولانی و خسته کننده است و می‌تواند باعث شود که حوصله بیننده سر برود، اما فیلم شب خشونت‌آمیز در ادامه قرار است برای بیننده‌اش جبران کند. پس از شروع عملیات گروگانگیری، شاهد اولین درگیری بابانوئل با این گروه هستیم و در ابتدا به‌نظر می‌رسد که او به‌طور اتفاقی اولین نفر را به قتل می‌رساند، اما سازندگان فیلم کم‌کم از واقعیت تاریک بابانوئل پرده برمی‌دارند.
دیوید هاربر توانسته نسخه متفاوت، بی‌رحم و جذابی از بابانوئل به سبک جان ویک در فیلم Violent Night ارائه کند.
در هر حال چیز زیادی از گذشته بابانوئل جز اینکه در گذشته یک مبارز قدرتمند و دزد ظاهرا وایکینگ بوده است، دستگیرمان نمی‌شود و البته همان‌طور که جلوتر هم گفتم، داستان فیلم درواقع بهانه‌ای برای تدارک صحنه‌های اکشن و کشتار فیلم است. البته شباهت این موضوع با فیلم Nobody هم چندان تصادفی نیست؛ چرا که دیوید لیچ، از خالقان مجموعه جان ویک، به‌عنوان تهیه‌کننده در هر دو فیلم حضور داشته و احتمالا او دارای ایده‌ای مشابه برای هر دو فیلم بوده است.
اما با آغاز صحنه های اکشن فیلم Violent Night، شروع کند و خسته‌کننده فیلم کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود و شاهد بابانوئلی بی‌رحم و خشن هستیم که از هیچ چیزی برای نابودی دشمنانش دریغ نمی‌کند. اگرچه کیفیت صحنه‌های اکشن فیلم را نباید با سری جان ویک مقایسه کرد و مشخصا نباید انتظار اکشنی مشابه را داشت، اما باز هم شاهد صحنه‌های اکشن خوب و با کیفیتی هستیم که خشونت بالایی هم دارد و دیدن چنین نسخه‌ای از بابانوئل بدون شک جذاب و غیر منتظره است.
بابانوئل گروگان گرفته شده در فیلم Violent Night

بابانوئل در فیلم شب خشونت آمیز، همانند جان ویک جشنواره کشتاری بی‌رحمانه برپا می‌کند و تنوع نسبتا خوبی شاهد هستیم که باعث جذابیت هرچه بیشتر فیلم می‌شود. همچنین سازندگان درک خوبی از توانایی بابانوئل داشته‌اند و همین موضوع باعث شده تا شاهد مرگ‌هایی باشیم که اصولا نباید منتظر آن در فیلم‌های جان ویک باشیم. به همین منظور استفاده از قدرت و توانایی بابانوئل باعث شده تا حتی دلمان برای برخی از قربانیان نگون بخت بسوزد.
بابانوئلِ فیلم Violent Night بدون شک می‌تواند لقب بهترین بابانوئل چند سال اخیر هالیوود را هم یدک بکشد که بخشی از آن برای بازی خوب دیوید هاربر است. هاربر صد البته از تجربه خود در بازی در نقش جیم هاپر در سریال Stranger Things و رد گاردین در فیلم Black Widow استفاده کرده و گویی بابانوئل ترکیبی از این دو شخصیت است. بااین‌حال بابانوئل این فیلم اکشن درنهایت شخصیت و هویت خودش را هم دارد.
در هر حال هاربر هم در به تصویر کشیدن یک بابانوئل افسرده، خسته و همیشه م×س×ت که درگیر با گوزن‌هایش و خواسته‌های کودکان امروزی است و همچنین بابانوئلی بی‌رحم با گذشته تاریک عملکرد موفقی دارد، اما در مورد دیگر شخصیت‌های فیلم نمی‌توان با چنین اطمینانی صحبت کنیم. متاسفانه به‌جز بابانوئل تقریبا تمام شخصیت‌های فیلم جذابیت خیلی زیادی ندارند و در طول فیلم تنها احساس می‌کنیم که باری اضافه بر دوش فیلم و بابانوئل هستند.
شخصیت شرور فیلم Violent Night

صد البته که این شخصیت‌ها به بهانه‌ای برای جلو بردن داستان تبدیل شده‌اند تا بابانوئل کاملا متفاوتی را ببینیم، اما باز هم شاهد پرداخت خوبی نیستیم و حتی سازندگان تلاش کرده‌اند تا اهمیت هر شخصیت را حتی در صحنه‌های اکشن به تصویر بکشند که نتیجه آن خیلی موفقیت‌آمیز نیست. در مجموع اگر تا حدی ترودی را فاکتور بگیریم، مابقی شخصیت‌ها صرفا شوخی‌های بی‌مزه می‌کنند و نقش آن‌‌ها بیشتر از اینکه جالب باشد، خسته کننده و حتی عذاب‌آور است.
فیلم Violent Night دارای ارجاع به فیلم‌های جان ویک و تنها در خانه است.
این موضوع در مورد شخصیت‌های شرور فیلم هم صدق می‌کند و با اینکه در ظاهر با گروه جالبی طرف هستیم، اما این جالب بودن صرفا ظاهری و براساس اطلاعاتی است که خود شخصیت‌ها در طول فیلم می‌گویند و در عمل گروهی کاملا ناامید کننده هستند. متاسفانه در چنین فیلم‌هایی شخصیت‌های منفی در سایه قهرمان داستان قرار می‌گیرند و به همین منظور آن‌ها صرفا قربانیانی هستند که قرار است توسط شخصیت اصلی داستان که اینجا بابانوئل است، شکار شوند.
در هر حال فیلم Violent Night به‌جز بخش صحنه‌های اکشن، شخصیت متفاوت بابانوئل و بازی خوب دیوید هاربر خیلی نکته مثبت و خاصی ندارد و این مثلث درواقع باعث شده تا با یک فیلم اکشن جذاب طرف باشیم. صد البته این فیلم اکشن قابل مقایسه با سری جان ویک نیست و کیفیتی پایین‌تر از فیلم Nobody هم دارد و کارگردان می‌توانست صحنه‌های بدون کات جذابی را خلق کند، اما متاسفانه در فیلم خبری از چنین صحنه‌هایی نیست.
بابانوئل پس از شکست دادن اسکورج در فیلم Violent Night

البته سری جان ویک و سبک اکشن فیلم تنها فیلم و مجموعه‌ای نیست که فیلم Violent Night به آن اشاره می‌کند یا از آن الهام گرفته است. مجموعه فیلم تنها در خانه درواقع یکی از منابع الهام اصلی فیلم است که البته احتمالا در ابتدا قرار بود نقش پر رنگ‌تری در داستان فیلم هم داشته باشد. درواقع شخصیت ترودی قرار است نقشی مشابه کوین فیلم Home Alone داشته باشد و او حتی تله‌هایی به سبک کوین برای مهاجمان ترتیب می‌دهد.
بااین‌حال به‌جز چند ارجاع کوتاه و بخشی که جلوتر گفتم، شاهد ارجاعات یا صحنه‌هایی که ادای دینی به فیلم تنها در خانه باشد، نیستیم و فیلم Violent Night می‌توانست بیشتر روی این قضیه مانور دهد. در هر حال فیلمنامه فیلم هم مشکلاتی مشابه دیگر بخش‌های فیلم دارد که بازی خوب دیوید هاربر صرفا فیلم را از سقوط کامل نجات داده است. در هر حال فیلم پتانسیل‌های بیشتری داشته که اکثر آن فدای فیلمنامه ضعیف و کارگردانی متوسط فیلم شده است.
فیلم Violent Night با اینکه مشکلاتی مثل فیلمنامه ضعیف، کارگردانی متوسط، بازی‌های عذاب آور و شخصیت‌های اضافه با شوخی‌های بی‌مزه تا شخصیت‌های شرور ناامید کننده دارد، اما بازی خوب دیوید هاربر در نقش بابانوئل به‌همراه صحنه‌های اکشن جذابش باعث شده تا با فیلمی سرگرم کننده و جذاب طرف باشیم. آیا فیلم Violent Night می‌تواند به یک مجموعه فیلم اکشن تبدیل شود؟ حقیقتش در حال حاضر فکر نمی‌کنم، اما ممکن است ایده‌های جذابی پشت آن وجود داشته باشد؛ در هر حال دیدن دوباره دیوید هاربر در نقش بابانوئل بی‌رحم باز هم می‌تواند جذاب و وسوسه کننده باشد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین