. . .

نقد و بررسی نقد و بررسی فیلم ای تی موجود فرازمینی

تالار سینما و تئاتر

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
449
نوشته‌ها
1,867
راه‌حل‌ها
22
پسندها
20,710
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
ای تی موجود فرازمینی، فیلمی پرفروش و در کل پر فروش‌ترین فیلم اسپیلبرگ است که یکی از پرچمداران ژانر علمی تخیلی در میان فیلم‌های این ژانر است.

درباره عوامل

استیون اسپیلبرگ، کارگردان این فیلم پر افتخار، یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین کارگردانان تاریخ است که تقریبا بیشتر فیلم‌های او فروش بسیار خوبی داشتند. مجموع فروش فیلم های اسپیلبرگ تقریبا 10 میلیارد دلار بوده که به شدت رقم حیرت انگیزی است.
از محبوب‌ترین فیلم‌های او به جز ای‌تی که قصد پرداخت به آن را داریم می‌توان به مجموعه پارک ژوراسیک، آرواره‌ها، نجات سرباز رایان و فهرست شیندلر اشاره کرد. البته فیلم‌های معروف اسپیلبرگ تنها به این چند فیلم ختم نمی‌شود.
ملیسا متیسن، فیلمنامه نویس فیلم ای‌تی، یکی از معدود نویسندگانی است که افتخار همکاری با دو کارگردان بزرگ یعنی استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی را دارد.
ملیسا متیسن از سال 1979 وارد این حرفه شد و پس از سالها تلاش و پر کردن یک کارنامه گوهر بار در هالیوود در سال 2015 درگذشت. از دیگر فیلم‌های محبوبی که ملیسا متیسن فیلمنامه آن را نوشته، فیلم غول بزرگ مهربان است که آخرین فیلمنامه اوست و توسط همین اسپیلبرگ کارگردانی شد.
بازیگر نقش الیوت (شخصیت اصلی فیلم) هم بر عهده هنری توماس بود که توانست در تست بازیگری، کارگردان را متاثر کند.

جوایز و افتخارات

این فیلم جز یکی از ده فیلم برتر در ژانر علمی تخیلی به انتخاب انجمن صنعت فیلم آمریکا است. همچنین فیلم ای تی مدتها جزو ده فیلم پرفروش جهان قرار داشته است.
فیلم ای تی موجود فرازمینی جوایز زیادی را نامزد و چندین جوایز سینمایی را نیز برنده شده است. این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی شده اما موفق به دریافت آن‌ها نشده است.
از جوایزی که این فیلم برنده شده، جایزه اسکار بهترین تدوین، بهترین میکس صدا، بهترین موسیقی و بهترین جلوه‌های تصویری شده است. همچنین این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم شده است.

داستان و شخصیت

داستان فیلم از این قرار است که تعدادی موجود فرازمینی برای تحقیق با یک سفینه فضایی به زمین آمدند. اما از بخت بد آن‌ها توسط تعدادی انسان دیده می‌شوند و سوار سفینه می‌شوند و فرار می‌کنند؛ اما یکی از آن‌ها هنگام فرار با مشکل مواجه می‌شود و در زمین می‌ماند.
بعد از یک روز فرازمینی گمشده توسط یک کودک به نام الیوت پیدا می‌شود. الیوت با او شروع به انس گرفتن و دوستی می‌کند و او را برای رهایی از خطر انسان‌ها کمک می‌کند.
این فیلم با جراعت درست روی درونمایه‌ای می‌گذارد که می‌تواند انسان را درگیر کند و او را وادار کند تا برای مدتی به فسلفه وجود فکر کند.
در بیشتر فیلم‌هایی که با موجودات فرازمینی سر و کار دارند، فضایی‌ها موجودات خطرناکی هستند، اما در این فیلم، انسان‌ها موجودات خطرناک و فضایی‌ها موجودات بشر دوستی هستند.
شخصیت ای تی، یا همان موجود فرازمینی، به دقت و خلاقیت طراحی شده. او با وجود عجیب و غریب بودنش، روحیه با نمک و جذابش را نشان می‌‍دهد و به شکل کمیک با رویداد‌ها برخورد می‌کند.
نکاتی از این فیلم که شاید نمی‌دانستیددر سکانس هالووین، هنگامی که ای تی فکر می‌کرد، پسر داخل لباس شخصیت یودا یکی از موجودات کهکشان او است، در واقع اشاره‌‌ای دارد به یکی از سکانس‌های فیلم جنگ ستارگان اپیزود اول که در آن موجوداتی هم‌نوع ای تی وجود داشت.تقریبا تمام مدت، شخصیت عروسکی ای تی توسط یک بدل‌کار کنترل می‌شد، اما در سکانس آشپز‌خانه، کنترل این شخصیت بر عهده کودکی بود که پا نداشت و مهارت زیادی در راه رفتن با دست داشت.چهره شخصیت ای تی، بر اساس دو شخصیت بزرگ یعنی آلبرت انیشتین و کارل سندبرگ شاعر آمریکایی و همچنین یک سگ پاگ طراحی شد.در تست بازیگری، هنری توماس برای بهتر بازی کردن چهره غمناک، به روزی که سگش مرد فکر کرد. استیون اسپیلبرگ متحیر شد و گریه کرد و نقش الیوت را بلا فاصله به او داد.بر اساس داستان اصلی، شخصیت ای تی بالای ده میلیون سال سن دارد.
چرا باید این فیلم را ببینم؟

فیلم ای تی، فیلمی کلاسیک با نگاهی نوین به بشر و هستی است. نگاهی که حتی بعد از گذشت این همه سال هنوز هم نو و ماندگار است.
دیدن این فیلم می‌تواند شما را جذب ظاهر جذاب و شخصیت پردازی محشر ای تی و الیوت کند و شما را در سال ۲۰۲۰ با یک داستان کلاسیک سرگرم نگه دارد.
علاوه بر آن، درونمایه‌های جذاب این فیلم به راحتی به مخاطب منتقل می‌شود و به نوعی شما را در فکر فرو می‌برد و وادار می‌کند که مدام سوال «اگر دنینا اینجوری بود چه می‌شد؟» را از خودتان بپرسید. فیلم ای‌تی از آثار جاویدان سینما به شمار می‌رود که دیدنش بر همه دوستداران سینما واجب است.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین