انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
بازدیدهای مهمان دارای محدودیت میباشند.
تعداد محدودی بازدید از انجمن برای شما باقی مانده است
4 بازدید باقیماندهی مهمان
برای حذف این محدودیت، اکنون ثبتنام کنید
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
متفرقه آموزش نویسندگی
قدرت گزین گویه | از کنفسیوس تا توییتر
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="ARA.O.O" data-source="post: 50475" data-attributes="member: 300"><p>چرا که آنچه گزینگویه دربارهاش سخن میگوید اغلب یا نهان است یا پایانناپذیر. بنابراین خودِ گزینگویهها ظرفیت ابهام دارند و در نتیجه به هرمنویتک نیازمندند. از این رو نیچه توصیه میکند که <em>«همهٔ گزینگویهها باید دوبار خوانده شوند.» </em></p><p></p><p></p><p><strong>حیات فلسفی گزینگویهها</strong></p><p></p><p>گزینگویهها یا رو در رویِ فلسفه هستند یا همپای آن پیش میروند. فیلسوفها بیوقفه برهان و استدلال ردیف میکنند و سپس به نقد آن میپردازند. از سوی دیگر یک گزینگویه تنها یک یا چند خط پراکنده از بینش و بصیرت را میسراید. فیلسوف در یک زنجیره منطقی از برهانها حرکت میکند و گزینگویه با پرشهایی نامنظم به جستوخیز مشغول است.</p><p></p><p>اگر به بیشتر تاریخ فلسفهٔ غرب به عنوان سلسلهای از تلاشها برای ساخت سیستمها نگریسته شود، گزینگویهها را میتوان فانوسهای دریایی و قطعات یا پارهگفتارهای ادبی به شمار آورد. فیلسوف رمانتیک آلمانی، فردریش شلگل (Friedrich Schlegel) در «پارهگفتارهای آتنیوم» خود، قطعه را اینگونه تعریف میکند:</p><p></p><p></p><p> </p><p></p><p>عجیب نیست که شلگل گزینگویه را با خارپشت مقایسه میکند. معروفترین خارپشت در تفکر غرب از گفتارهای آرخیلوخوس (Archilochus) به جا مانده است: «روباه چیزهای زیادی میداند، اما خارپشت یک چیز مهم را میداند.»</p><p></p><p>آیزایا برلین هم متفکرین را دو قسمت میکند: یک قسم روباهصفتاند و قسم دیگر که خارپشتصفتاند. روباهصفتان آنانند که در پی بنا کردن نظامهای بزرگ فکریاند و خارپشتصفتان آنانند که اندیشههای بدیعی دارند و تفکرشان صورت گزیدهگویی و گزینگویگی دارد. او عنوان میکند که به لحاظ تحول تاریخی معمولاً و به طور قطع همیشه این گزیدهگوها (خارپشتان) اولاند و نظامهای فکری بر دوش اینان استوار است. پیامبران نیز از این قسم انسانها میباشند. عموم پیامبران نیز انسانهایی هستند که بیشتر ایشان را به بصیرتهای فراتر از زمانهشان میشناسند تا نظامهای فکری و نظریشان. بصیرتهایی که خود مبنای نظامسازیهای بعدی میشود.</p><p></p><p>گرچه یک گزینگویه طبق تعریف گفتاری کوتاه است، اما تقریبا همیشه از طریق رشتهٔ بیشماری از تکرارها و واگویهها به حیات خود ادامه میدهد. در اصل گزینگویه ـ مانند خارپشت ـ یک موجود جاندار منزوی است. همچنان که میکوشد از هر گونه لفاظی و اطناب بگسلد، آرزویش ـ که آن را مخفی هم نمیکند ـ این است که همسایهاش را نابود کند. با این توانایی ممتاز او به شکلی برتر یکهتاز باقی خواهند ماند.</p><p></p><p>با این وجود گزینگویهها یک ذهنیت انجمنی هم دارند. در حقیقت از ادبیات خُرد سومریان و مصریان به این سو، گزینگویهها در منتخبها و گلچینهای ادبی گرد آمده و حضور اجتماعی خود را قوت بخشیدهاند. هر گزینگویه همچنان که شلگل ادعا میکند میتواند «در نوع خودش کامل باشد».</p><p></p><p>برترین گزیدهگوهای مدرن هیچگاه تنها یک گزینگویه ننوشتهاند، بلکه همگی تعداد بسیار زیادی گزینگویه نوشتهاند ـ لاروشفوکو، گوته و لیشتنبرگ دفتری پی دفتری دیگر از گزینگویه میانباشتند و اغلب در تمام کردنشان مشکل داشتند.</p><p></p><p>کنایه این جاست که گرچه یک گزینگویه به تنهایی ممکن است یک خارپشت برتر (هژمونی) باشد، اما یک مجموعه از گزینگویهها تمایل دارند که گروهی انبوه از روباههای کوچک زیرک و حیلهگر تشکیل دهند.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ARA.O.O, post: 50475, member: 300"] چرا که آنچه گزینگویه دربارهاش سخن میگوید اغلب یا نهان است یا پایانناپذیر. بنابراین خودِ گزینگویهها ظرفیت ابهام دارند و در نتیجه به هرمنویتک نیازمندند. از این رو نیچه توصیه میکند که [I]«همهٔ گزینگویهها باید دوبار خوانده شوند.» [/I] [B]حیات فلسفی گزینگویهها[/B] گزینگویهها یا رو در رویِ فلسفه هستند یا همپای آن پیش میروند. فیلسوفها بیوقفه برهان و استدلال ردیف میکنند و سپس به نقد آن میپردازند. از سوی دیگر یک گزینگویه تنها یک یا چند خط پراکنده از بینش و بصیرت را میسراید. فیلسوف در یک زنجیره منطقی از برهانها حرکت میکند و گزینگویه با پرشهایی نامنظم به جستوخیز مشغول است. اگر به بیشتر تاریخ فلسفهٔ غرب به عنوان سلسلهای از تلاشها برای ساخت سیستمها نگریسته شود، گزینگویهها را میتوان فانوسهای دریایی و قطعات یا پارهگفتارهای ادبی به شمار آورد. فیلسوف رمانتیک آلمانی، فردریش شلگل (Friedrich Schlegel) در «پارهگفتارهای آتنیوم» خود، قطعه را اینگونه تعریف میکند: عجیب نیست که شلگل گزینگویه را با خارپشت مقایسه میکند. معروفترین خارپشت در تفکر غرب از گفتارهای آرخیلوخوس (Archilochus) به جا مانده است: «روباه چیزهای زیادی میداند، اما خارپشت یک چیز مهم را میداند.» آیزایا برلین هم متفکرین را دو قسمت میکند: یک قسم روباهصفتاند و قسم دیگر که خارپشتصفتاند. روباهصفتان آنانند که در پی بنا کردن نظامهای بزرگ فکریاند و خارپشتصفتان آنانند که اندیشههای بدیعی دارند و تفکرشان صورت گزیدهگویی و گزینگویگی دارد. او عنوان میکند که به لحاظ تحول تاریخی معمولاً و به طور قطع همیشه این گزیدهگوها (خارپشتان) اولاند و نظامهای فکری بر دوش اینان استوار است. پیامبران نیز از این قسم انسانها میباشند. عموم پیامبران نیز انسانهایی هستند که بیشتر ایشان را به بصیرتهای فراتر از زمانهشان میشناسند تا نظامهای فکری و نظریشان. بصیرتهایی که خود مبنای نظامسازیهای بعدی میشود. گرچه یک گزینگویه طبق تعریف گفتاری کوتاه است، اما تقریبا همیشه از طریق رشتهٔ بیشماری از تکرارها و واگویهها به حیات خود ادامه میدهد. در اصل گزینگویه ـ مانند خارپشت ـ یک موجود جاندار منزوی است. همچنان که میکوشد از هر گونه لفاظی و اطناب بگسلد، آرزویش ـ که آن را مخفی هم نمیکند ـ این است که همسایهاش را نابود کند. با این توانایی ممتاز او به شکلی برتر یکهتاز باقی خواهند ماند. با این وجود گزینگویهها یک ذهنیت انجمنی هم دارند. در حقیقت از ادبیات خُرد سومریان و مصریان به این سو، گزینگویهها در منتخبها و گلچینهای ادبی گرد آمده و حضور اجتماعی خود را قوت بخشیدهاند. هر گزینگویه همچنان که شلگل ادعا میکند میتواند «در نوع خودش کامل باشد». برترین گزیدهگوهای مدرن هیچگاه تنها یک گزینگویه ننوشتهاند، بلکه همگی تعداد بسیار زیادی گزینگویه نوشتهاند ـ لاروشفوکو، گوته و لیشتنبرگ دفتری پی دفتری دیگر از گزینگویه میانباشتند و اغلب در تمام کردنشان مشکل داشتند. کنایه این جاست که گرچه یک گزینگویه به تنهایی ممکن است یک خارپشت برتر (هژمونی) باشد، اما یک مجموعه از گزینگویهها تمایل دارند که گروهی انبوه از روباههای کوچک زیرک و حیلهگر تشکیل دهند. [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
متفرقه آموزش نویسندگی
قدرت گزین گویه | از کنفسیوس تا توییتر
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین