. . .

معرفی فلسفه و منطق رو قورت بده!

تالار رشته علوم انسانی

Paradox

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
کاربر VIP
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
پارادوکس
بخشدار
- آموزش
مدیر کتابدونی
- ویراستاری
شناسه کاربر
310
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-20
موضوعات
500
نوشته‌ها
5,318
راه‌حل‌ها
99
پسندها
1,275
امتیازها
1,313
سن
19
محل سکونت
قبرستانی‌متروکه‌به نام«ذهن»

  • #1
💯🏃چگونه فلسفه و منطق را برای کنکور بخوانیم؟

روش مطالعه درس فلسفه نویسنده: سید علیرضا احمدی - رتبه 41 کنکور سراسری - دانشجوی دانشگاه علوم قضایی



درس فلسفه از دروسی است که برای تسلط در آن باید در سطوح مختلف یادگیری برنامه‌ریزی کرد. بدین معنا که تنها درک مفاهیم کتاب درسی یا حفظ واژه به واژة آن کافی نیست، چرا که طبق رویة سال‌های اخیر سؤالات حفظی، و مفهومی توأمان مورد پرسش واقع شده‌اند. با این مقدمه بدیهی است که روش مطالعه این درس تفاوت زیادی با سایر دروس کنکور انسانی دارد و دانش‌آموزان حرفه‌ای کم‌تر به روش‌های عادی مثل حفظ کردن صرف یا یادگیری مثال‌محور روی‌ می‌آورند. پیشنهاد می‌شود در این درس مطالعه کتاب درسی را در سه بخش انجام دهید. 1- مطالعه روزنامه‌وار: صرفاً موضوع را بفهمید و سؤالاتی راجع‌به آن در ذهن خود بسازید. مثلاً بعد از مطالعة درس‌های 1، 2 و 3 فلسفة دوازدهم از خود بپرسیم: اگر علة‌العلل از قاعدة علیت تبعیت می‌کند؛ پس چرا می‌گوییم خودِ آن نیازمند معلول نیست؟ 2- مطالعه به قصد یادگیری و فهم:هدفتان این باشد که بعد از گذراندن این مرحله از خود انتظار داشته باشید که مطلبی را که مطالعه کرده‌اید به دیگران منتقل کنید. مثلاً بعد از مطالعه درس 5 فلسفة دوازدهم بتوانید به دوستان خود (ترجیحاً کسانی‌که این درس را نخوانده‌اند) توضیح دهید که آراء مختلف راجع‌به وجود خدا چیست؟ 3- به یاد سپردن کتاب درسی: پیشرفته‌ترین سطح یادگیری شما در فضای کنکور به یاد داشتن واژه‌ها و جملات است. سعی کنید مشابهت‌ها را زودتر پیدا کنید و حفظشان کنید. نکته قابل توجه در این روش این است که ممکن است در نگاه اول، فرایندی زمان‌بر باشد. اما باید توجه داشت که با رعایت الگوریتم زیر شما زمان انجام این روش را هم می‌توانید مدیریت کنید.
 

Paradox

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
کاربر VIP
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
پارادوکس
بخشدار
- آموزش
مدیر کتابدونی
- ویراستاری
شناسه کاربر
310
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-20
موضوعات
500
نوشته‌ها
5,318
راه‌حل‌ها
99
پسندها
1,275
امتیازها
1,313
سن
19
محل سکونت
قبرستانی‌متروکه‌به نام«ذهن»

  • #2
روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور انسانی


به به! اصلا اصل علوم انسانی رو در دو کلمه میشه خلاصه کرد: فلسفه، منطق! نه بخاطر علاقه شخصی ام اینو میگم، بخاطر بنیان فکری که فضای کلی گروه علوم انسانی داره، میگم. و البته میدونم که شاید تعداد اونایی که دل خوشی از این دوتا ندارن، کم هم نیست. اینو بدونید که عموما درصد داوطلب های جدی و حتی متوسط علوم انسانی در این دو درس، خوبه! پس بهتره، الکی پشت بهانه ها نمونید و برید برای خوندن کنکوری! فلسفه رو بفهمید! بفهمید! بفهمید! چی جوری؟ خب یکی اش اینه که یک معلم خوب داشته باشید که بتونه در فهمش بهتون کمک کنه.
دیگه اینکه دفعات خوندنتون رو بیشتر کنید. بعلاوه اینکه آسوده ترین زمان ذهنتون رو انتخاب کنید برای خوندنش. نذارید خستگی ذهن شما، پیچیدگی مطالب رو بیشتر کنه و برسید به عصبانیت و فریاد اینکه (من نمی فهمم فسلفه رو!)
به خودتون زمان و فرصت "فهم" این درس رو بدید! یک تکنیک ساده و موثر برای هر درسی که فهمش با دشواری همراهه، بخصوص در فلسفه، "نوشتن" هست. پاراگرافی که متوجه نمیشید رو یکبار و اگه لازمه چندبار، بازنویسی کنید. خواهید دید که انگار ساده تر به نظر میرسه.
و خب بهترین شیوه ی یادگیری "آموزش دادن" هست. با دوستان جمع بشید و مطالب سختتر رو برای هم توضیح بدید. از همدیگه سوال کنید و سعی کنید در درک بهتر به هم کمک کنید. اگه امکان این کار رو ندارید، برید جلوی آینه و برای خودتون درس رو توضیح بدید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین