. . .

دانستنی عادات غلط هنگام مطالعه ((17 راهکار))

تالار تحصیل و دانشگاه

Sonay =)

مدیر تحصیل و دانشگاه
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
ویراستار
نام هنری
Sonay
مدیر
مدیر تالار تحصیل و دانشگاه
شناسه کاربر
6749
تاریخ ثبت‌نام
2023-09-23
موضوعات
165
نوشته‌ها
219
پسندها
547
امتیازها
303
محل سکونت
Fantasy World

  • #1
دوست خوبم سلام امیدوارم حالت خوب باشه
اول بهت بگم که روش های مطالعه هر کس با کس دیگه فرق داره ولی ما در اینجا یک سری عادات بد هنگام مطالعه که در بیشتر افراد دیده می‌شود را توضیح میدهیم، برو که بریم :



اول از همه تو برای اینکه مطالعه خوبی داشتی باشی باید دیدگاهت رو نسبت به درسی که میخونی ، بسنجی. بگذار واضح تر بگم ، اکثر ما ها درس ها از رو اجبار میخونیم که باعث میشه مطالعه اونا برامون سخت و طاقت فرسا باشه ولی این نکته رو توجه کن که اگر درسی رو با شور و اشتیاق بخونی نه تنها خسته کننده نیست بلکه باعث میشه انرژی بگیری و درس رو بهتر متوحه بشی و اصلا گذر زمان رو حس نکنی ،دیدم که میگم .



خب حالا با این مقدمه میریم سراغ عادات غلط داوطلبین هنگام مطالعه :



۱.نداشتن برنامه مناسب:


نداشتن برنامه مناسب باعث میشه که مطالعه ای که خواهید داشت نامنظم باشه و باعث سردرگمی شما میشه ،پس برای شروع یک مطالعه خوب نیاز به برنامه هست .



۲.ذهن خسته:

برای شروع مطالعه نیاز به یک ذهن فعال وپویا هست زیرا خود مطالعه باعث کاهش انرژی می‌شود حالا وقتی شما با یک ذهن خسته شروع به مطالعه کنید قطعا بازدهی مناسبی نخواهید داشت . در طول مدت مطالعه انرژی و میزان یادگیری شما به مرور کاهش پیدا میکند.پس با باک بنزین خالی به جاده نزنید!



۳.مطالعه در مکان نامناسب:

یکی از عادت های بد دانش آموزان خواندن در حالت دراز کش و راه رفتن است که مورد اول باعث خواب آلودگی فرد می‌شود و مورد دوم باعث حواس پرتی.

مکان مناسب مطالعه روی میز است و اگر میز مناسب در دسترس نیست میتوانید بر روی صندلی درس بخوانید

از نکات دیگر میتوان بهتمیز کردن میز مطالعههنگام درس خوندن اشاره کرد که تمیزی باعث میشه بهتر درس بخوانید

در هنگام مطالعه هر چیزی که احتیاج دارید رو در نزدیکی خود قرار دهید مانند کتاب ،دفتر مداد ،لیوان آب و مواد غذایی که در حین مطالعه مجبور به بلند شدن از جای خود نباشید.

مطالعه در نور کم علاوه بر اینکه به چشم شما فشار می‌آورد و موجب ضعیف شدن آن می‌گردد، خیلی زود چشمان شما را خسته خواهد کرد. نتیجه این خستگی هم چیزی جز خواب آلودگی در هنگام مطالعه نخواهد بود.پس بهتر است که در نور کافی و فضای مناسب مطالعه کنید.



۴.مطالعه بی وقفه:

لطفا جوگیر نباشید!
یکی از عادات بد مطالعه بی وقفه دانش آموزان است که برای مثال به مدت سه ساعت به مطالعه میپردازند شاید در این مطالعه دو ساعت اول بازدهی خوبی داشته باشد ولی یک ساعت پایانی از بازدهی خوبی برخوردار نخواهد بود. متعادل باشید و سعی کنید در ازای هر یک ساعت مطالعه یک ربع و یا هر دو ساعت مطالعه نیم ساعت استراحت کنید.خودتان را موظف کنید در خارج از بازه ی مطالعاتی خود میز مطالعه را ترک نکنید.

از طرفی من به شما توصیه میکنم که در وقت استراحت خود حقیقتا استراحت کنید و ترجیحا اتاق مطالعه ی خودتان را برای استراحت انتخاب نکنید!

بروید یک چای و میان وعده ی سبک به خودتان جایزه بدهید،در صورت امکان راه بروید،بدوید و صحبت کنید.اما خواهشا کار با تلفن همراهتان را به خودتان پاداش ندهید!

به چشمانتان رحم کنید!استراحت لازم دارند.



۵. بازیگوشی، استرس، فکر و...:

استرس نگیرید!خیلی از ما ها هنگام مطالعه کوچیک ترین چیز هایی که بهشون توجه نمی‌کردیم برامون مورد توجه قراره میگیره
برای مثال جلد کتاب برامون جذاب میشه که مطمئنا همه این تجربه رو داشتن اما در مورد استرس با توجه آزمون ها و امتحان هایی که در پیش است ممکن است در هنگام مطالعه دچار استرس شویم اما مهم کنترل آن است. داشتن برنامه مناسب و وضعیت مشخص باعث میشه استرس های ما کاهش یابد.

** خیلی از ما در هنگام مطالعه فکر های مختلفی به سراغمون میاد که آزار دهنده است در مرحله اول باید بپذیریم که دچار این مشکل شدیم چون هر کاری کنیم دوباره شکل میگیرد برای این مشکل میتوانیم افکاری که به ذهن ما می آید رو در برگه ای یادداشت کنیم و راه کاری دیگه ای که وجود داره این که میتوانیم بعد از مطالعه در هنگام استراحت با استفاده از تکنیک تمرکز بر دم و بازدم نفس خود و تکرار آن این اختلالات را کاهش دهیم.

** یکی از راههای مقابله با این موضوع برنامه ریزی ﺑﺮای ﺳﺎﻋﺘﻬﺎ و وﻓﺎدار ﻣﺎﻧﺪن ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺳﺎﻋﺘﻬﺎی ﺧﻮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻃﺮاﺣﻲ ﻛﻨﻴﺪ و ﻣﺮﺗﺒﺎً ﺧﻮد را ﺑﻪ اﺟﺮای آن ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﻔﻜﺮات دﻳﮕﺮ از ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.

**هر زمان كه حواس شما پرت شد به خودتان بگوييد كه من همين حالا بايد اينجا باشم و ميتوانيد روي كاغذ هم بنويسيد

"الان اينجا باش"

6.بلند خوانی:

یکی ازعادات بد مطالعه به صورت بلند است که باعث حواث پرتی شما خواهد شد زیرا تصویری که میبینم با خواندنی که داریم هماهنگ نیست و همچنین باعث افزایش زمان مطالعه می‌شود. بلند خوانی در زمانی مناسب است که باعث شود تمرکز ما افزایش پیدا کند مثلا در جا های شلوغ.



7.مطالعه در سر وصدا و مقابل تلویزیون:


خیلی از افراد در مقابل تلویزیون درس می‌خواندند که باعث می‌شود تمرکز کافی روی درس نداشته باشند.



8.استفاه بیش از حد شبکه های اجتماعی:

مشکل خیلی از ما ها همینه. هنگام مطالعه میگی بذار پنج دقیقه تلگرام اینستا گرام چک کنم وقتی میای بیرون میبینی یک ساعت گذشته .در مرحله اول در هنگام مطالعه گوشی تلفن همراه خود رو خاموش کنید یا دور از خود نگه دارید و برای اینکه حواستون به سمتش نره میتونید به خودتون پاداش بدید حالا یعنی چی مثلا میگید اگر دو ساعت درس بخونم حق دارم یک ربع از گوشی استفاده کنم این باعث میشه که حواست به سمت گوشی نره .



9.مطالعه رقابتی نامناسب:

هر چند که مطالعه با دوستان روش خوبیه ولی در صورتی که افراد مناسبی انتخاب شوند که روحیه جنگندگی و انگیزه کافی برای مطالعه داشته باشند نه کسانی که باعث شوند همون انگیزه ای که تو داشتی هم از بین رود



10.عدم یادداشت برداری:


یاداشت برداری یا خلاصه نویسی یا همون دسته بندی مطالب باعث میشه که مطالب به طور طبقه بندی شده در ذهن ما جا بگیره و در موقع تمرینات و مرور هم میتونیم از این یاداشت ها بهترین استفاده رو ببریم زیرا این یادداشت ها به طرز کلامی خودتون نوشته شده و راحت باهاش ارتباط برقرار میکنید.



۱1.سرسری خواندن:


اگر مطالعه شما صرفا برای رفع تکلیف و سطحی باشید باید بگم سخت در اشتباه هستید مطالعه تا زمانی که عمقی نشود بازدهی کافی رو نخواهد داشت



۱2.انتظار بیش از حد:


خیلی ها می‌خوان راه صد ساله رو یک شبه برن باید بگم که با یکی دو روز خواندن نمیشه ۱۰۰۰تا افزایش تراز داشت بلکه موفقیت تکرار کار های تکراری است .



13.دوباره خوانی یکی از مهمترین عادت های غلط در مطالعه:

یکی از بزرگترین مشکلاتی که تقریبا همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، دوباره‌خوانی است. دوباره‌خوانی یعنی صدایی درون ذهن ما وجود دارد که مطالب را دوباره درون مغز ما تکرار می‌کند. بعضی وقتها این دوباره‌خوانی در ذهن ما آنقدر اتفاق می‌افتد که چشمانمان هم ناخودآگاه هوس می‌کنند دوباره آن قسمت از متن را بخوانند. تمرکز داشتن هنگام مطالعه به حل این مشکل ما کمک خواهد کرد. کافی است سعی کنید در هنگام مطالعه تمام حواس خود را معطوف به کتاب کنید.



14.به اندازه ی کافی بخوابید!


بطور میانگین ۶تا۸ ساعت خواب شبانه روزی کافی است اما بدانیدکه مقدار خواب شما مثل اثر انگشت شما منحصر به فرد است!

((گفته میشود نیوتن در ۸۴ سال عمر با عزت خود تنها روزی ۳الی۴ساعت میخوابید در حالیکه البرت انیشتین در طول۷۶سال عمر خود روزی ۱۰ ساعت میخوابید!پس این به عهده ی شماست که۸ساعت یا کمتر بخوابید اما خواب بیشتر از ۸ساعت برای ما غیر انیشتین ها توصیه نمیشود.پس بدنبال توجیهی برای تنبلی های خودتان نباشید))



15. ازمون و خطا نکنید!

این یکسال به سرعت برق و باد میگذرد!پس خواهشا این یک سال بدنبال تجربه ی همه چیز نباشید و تا حد امکان از تجربیات منطقی افراد موفق استفاده کنید.



16. به خودتان اعتماد کنید

خودتان را دست کم نگیرید و به خودتان اعتماد داشته باشید.این اصل انکار ناپذیر است که بدون اعتماد هیچکس حتی خودتان هم نمیتوانید ناجی خود باشید و راه درست را بروید.اما به توصیه های منطقی اطرافیانتان بویژه مشاورین و افراد مجرب در زمینه ی کنکور فکر کنید!



17. لطفا سمج باشید!

از شکست های کوچک نترسید و مطمئن باشید اغراق نیست اگر بگویم شکست های بزرگ میتوانند زمینه را برای موفقیت های بزرگ فراهم کنند!

پس نازک نارنجی نباشید!به زمین خوردید؟بلند شوید و اینبار گام هایتان را محکم تر بردارید!



موفقیت، مجموعه ای از تلاش های کوچک است که هر روز و هر روز تکرار شده اند.پس هرگز تسلیم نشوید امروز سخت است و فردا سخت تر اما پس فردا برایتان روز روشنی خواهد بود.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین