. . .

آموزش طرز تهیه قارنی یاریخ و سس خوش طعم آن

تالار آموزش آشپزی

فاطره

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
انجمندار
مدیر
تیم تبلیغات
ناظر
منتقد
کپیست
طراح
تدوینگر
گوینده
هنرجو
نام هنری
فاطره
مقام خاص
مبلغ‌یار
مدیر
هنرجویان
شناسه کاربر
5955
تاریخ ثبت‌نام
2023-07-21
آخرین بازدید
موضوعات
766
نوشته‌ها
2,030
راه‌حل‌ها
49
پسندها
4,339
امتیازها
590

  • #1
قارنی یاریخ یکی از خوشمزه ترین غذا های ایرانی می باشد و شما نیز می توانید این غذای بسیار خوشمزه تبریزی را در خانه تان پخته و از طعم بسیار خوب آن لذت ببرید. در ادامه شما را با طرز تهیه قارنی یاریخ آشنا می کنیم و نکات کاربردی را که رد تهیه این غذا نیاز است بدانید را برایتان خواهیم نوشت.
پخت غذای بادمجانی در خانه

طرز تهیه قارنی یاریخ

قارنی یاریخ از غذا های بسیار پر طرفداری آذربایجان شرقی و غربی می باشد و شما نیز می توانید با دستوری که در ادامه برایتان بررسی می کنیم به راحتی و در خانه این مورد را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید و از خوشمزه بودن ین غذای ترکی بسیار لذت ببرید.

مواد لازم برای قارنی یاریخ

  • بادنجان ۳ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • گوشت چرخ شده ۴۰۰ گرم
  • سیر رنده شده یک قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • زرشک ۱ قاشق غذا خوری
  • جعفری خرد شده یک قاشق غذا خوری
  • ادویه ها به میزان لازم و با توجه به سلیقه غذایی تان
  • زیره سیر به اندازه نیاز

مواد لازم برای سس غذا

  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری
  • کره ۲۰ گرم
  • آب جوش ۳۰۰ میلی لیتر
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم
  • عصاره گوشت ۱ عدد
طرز تهیه قارنی یاریخ

روش درست کردن قارنی یاریخ

برای این که بتوانید در خانه تان غذا های خوشمزه درست کنید نیاز است تا ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و ان ها را به مدت نیم ساعت الی یک ساعت درون آب نمک قرار دهید. در واقع شما با این کار نه تنها در حین سرخ کردن بادمجان ها نیازی به روغن فراوان ندارید بلکه می توانید با استفاده از این کار تلخی ان ها را بگیرید. بعد از این که این مدت زمان گذشت شما می توانید به راحتی بادمجان ها را با دستمال آشپز خانه آن ها را خوب خشک کنید.
مقداری روغن درون تابه ای بریزید و بادمجان ها را بعد از این که روغن ها داغ شد می توانید درون تابه قرار دهید. به صورت کامل دو طرف بادمجان ها را خوب سرخ کنید و یادتان باشد که زیاد کردن حرارت می تواند منجر به نیاز به روغن بیش تر شود از این رو این بادمجان ها را به راحتی و با حرارت ملایم سرخ کنید.تا زمانی که این بادمجان ها سرخ شدند شما خمی توانید به راحتی مواد میانی ان ها را تهیه کنید.
برای تهیه مواد میانی کافی است گوشت ها را به تکه های کوچک تقسیم بندی کنید و سپس درون چرخ گوشت بریزید و خوب گوشت ها را چرخ نمایید. می توانید برای این که گوشت ها دارای بافت ریز تر باشند آن ها را دوبار چرخ نمایید. پیاز ها را نیز باید به صورت نگینی خورد نمایید. در این میان حواستان از بادمجان ها پرت نشود زیرا امکان سوختن ان ها وجود دارد.
طرز تهیه غذا با بادمجان
یک تابه دیگر را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید. برای این مورد می توانید از روغن زیتون نیز استفاده نمایید. پیاز ها را درون این تابه اضافه کرده و آن ها را خوب سرخ کنید. زمانی که پیاز های شما شیشه ای و سبک شدند می توانید گوشت ها را اضافه کرده و ان ها را تا زمانی که رنگشان تغییر نماید سرخ نمایید. بعد از این که گوشت ها تغییر رنگ دادند شما می توانید به راحتی ادویه ها را اضافه کرده و حدودا یک الی دو دقیقه آن ها را نیز تفت دهید. در انتهای سرخ کردن می توانید سیر ها را اضافه کنید و سرخ نمایید.
باید مواد میانی را به خوبی تفت دهید تا عطر سیر ها آزاد شود. در ادامه می توانید رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دادن ریب را تا جایی ادامه دهید که طعم خامی آن گرفته شود. بعد از این که رب شما رنگ خود را باز کرد و تغییر رنگ داد می توانید جعفری ها را به همراه زرشک ها به مواد میانی اضافه کنید و خوب تفت دهید تا زرشک ها شیشه ای شوند.
تفت دادن مواد میانی را ادامه دهید تا به راحتی بوی جعفری سرخ شده به مشام شما برسد. در ادامه شما باید شکم بادمجان های سرخ شده را برش داده و مواد میانی را به اندازه لازم درون ان ها بریزید. بعد از این که شکم بادمجان ها پر شد شما می توانید سس این غذا را آماده نمایید. درست کردن سس این غذا حدودا ۱۰۰ الی ۱۵ دقیقه زمان می برد و بعد از ان شما می توانید به راحتی این غذای ترکی را سرو کرده و از طعم خوب آن لذت ببرید.
ستور پخت قارنی یاریخ

روش درست کردن سس قارنی یاریخ

برای این که بتوانید این سس را تهیه کنید نیاز است تا یک قابلمه بردارید که بادمجان های شما در آن جا بشوند. ابتدایی ترین کار در این زمینه این است که حرارت زیر تابه را روی درجه ای مناسب قرار داده و کره را درون قابلمه تان بیندازید و بگذارید تا خوب ذوب شود.
در این مرحله زمانی که کره ذوب شد شما می توانید به راحتی رب گوجه را اضافه کرده و بگذارید تا خوب تفت بخورد و تغییر رنگ بدهد. در ادامه شما می توانید نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده و بعد از این که مقداری فلفل ها تفت خوردند شما می توانید آب را به مواد اضافه نمایید. در انتهای این کار یادتان نرود که عصاره گوشت را نیز به غذا اضافه کنید.
شما می توانید به راحتی و در زمان بسیار کمی این غذا را تهیه کرده و ان را میل نمایید. بعد از این که غلظت سس غذا به میزان دلخواه شما رسید می توانید بادمجان های شکم پر را به مدت ده دقیقه درون این سس قرار داده و حرارت را بسیار کم نمایید. بگذارید بادمجان ها ۱۰ دقیقه ای درون این سس بمانند تا مزه آن وارد بادمجان ها شده و این غذا خوشمزه تر شود.
بعد از این مدت زمان شما نمی توانید این غذا را در ظرف های سرو چیده و سس را روی بادمجان ها بریزید. معمولا در آذربایجان این غذا را با پلو سرو می کنند ولی شما می توانید آن را به همراه نان نیز میل کرده و از طعم خوش آن لذت ببرید.
ترکیب خوشمزه گوشت و بادمجان
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین