. . .

پزشکی سیگار کشیدن حجم ماده خاکستری مغز نوجوانان را کاهش می‌دهد

تالار متفرقه پزشکی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
136
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


سیگار کشیدن

یافته جدید دانشمندان ممکن است مبنای مغزی و رفتاری را برای چگونگی شروع اعتیاد به نیکوتین و سپس تداوم آن در اوایل زندگی نشان دهد.

پژوهشگران با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های تصویربرداری مغز بیش از ۸۰۰ فرد ۱۴، ۱۹ و ۲۳ ساله دریافتند که قشر شکمی‌میانی پیش‌پیشانی راست و چپ مغز افرادی که از نوجوانی کشیدن سیگار را شروع کرده بودند، کوچک‌تر به نظر می‌رسید.
قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی جنبه‌های مختلف عملکرد شناختی ازجمله ارزیابی ریسک و مهار پاسخ را تنظیم می‌کند. نقص در این ناحیه از مغز ممکن است با رفتارهای ناسالمی ازقبیل مصرف زیاد الکل و سوء مصرف مواد در ارتباط باشد.
به گزارش آی‌اف‌ال ساینس، پژوهشگران پس از بررسی اسکن‌های مغز و اطلاعات رفتار صدها جوان در بریتانیا، ایرلند، فرانسه و آلمان متوجه شدند کسانی که در نوجوانی سیگار کشیدن را شروع کرده بودند، در ۱۴ سالگی ماده خاکستری کمتری در قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی چپ خود داشتند. کاهش ماده خاکستری در این بخش از مغز ممکن است به مهارگسیختگی رفتاری (تمایل به شکستن هنجارهای اجتماعی) منجر شود و احتمال کشیدن سیگار را افزایش دهد.
پژوهشگران می‌گویند کاهش ماده خاکستری در قشر پیش‌پیشانی چپ ممکن است نشانگر زیستی ارثی برای اعتیاد به نیکوتین باشد. درمقابل، آن‌ها دریافتند که کاهش حجم ماده خاکستری قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی راست فقط پس از شروع سیگار کشیدن رخ می‌دهد که نشان می‌دهد سیگار کشیدن موجب کاهش عملکرد در این قسمت از مغز می‌شود.
در ابتدا افراد سیگاری و غیرسیگاری دارای حجم ماده خاکستری مشابهی در قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی راست بودند ولی پس از شروع سیگار کشیدن، حجم آن در افراد سیگاری شروع به کاهش کرد.

نویسندگان می‌گویند با تداوم سیگار کشیدن کاهش در حجم ماده خاکستری در قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی راست ادامه پیدا می‌کند. با توجه به اینکه این بخش از مغز نقش اصلی را در هیجان‌طلبی ایفا می‌کند، می‌تواند با حذف محدودیت‌های بازدارنده در پاداش‌جویی و افزایش لذت‌ بردن از سیگار کشیدن، موجب تقویت رفتار سیگار کشیدن شود.
طبق استدلال پژوهشگران، ماده خاکستری کمتر در لوب پیشانی چپ با رفتارهایی در ارتباط است که احتمال سیگار کشیدن در نوجوانی را افزایش می‌دهند. افراد سیگاری سپس کاهش ماده خاکستری را در لوب پیشانی راست تجربه می‌کنند که با رفتارهایی که مصرف مواد را تقویت می‌کند، در ارتباط است. این یافته ممکن است توضیحی علی از نحوه آغاز سیگار کشیدن در نوجوانان و چگونگی تبدیل شدن آن به اعتیاد ارائه دهد.
این مطالعه در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است.
 
  • قلب شکسته
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین