. . .

معرفی زیباترین طوطی های دنیا

تالار حیات وحش

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,452
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1

1. طوطی اسکارلت (Scarlet Macaw)​

اسکارلت یکی از بزرگترین و زیباترین طوطی‌ های دنیا است که به خاطر پرهای رنگارنگ و هوش سرشارش شناخته می‌شود. طوطی اسکارلت بومی جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی و مرکزی است، اما هم‌اکنون به عنوان حیوان خانگی در سرتاسر دنیا یافت می‌شود. بیشتر پرهای اسکارلت قرمز است اما رنگ های زرد، سبز و آبی نیز روی بال و دم آن به چشم می‌خورد. اسکارلت پرنده‌ای بسیار باهوش است و قابلیت تشخیص شکل و رنگ را دارد. از آنجا که تقاضای زیادی مبنی بر نگهداری اسکارلت به عنوان حیوان خانگی وجود دارد جمعیت این حیوان به شکل قابل ملاحظه‌ای در طبیعت کاهش یافته و به صورت غیر قانونی نیز قاچاق می‌شوند.

طوطی اسکارلت (Scarlet Macaw).jpg

2. اکلکتوس (Eclectus)​

این گونه طوطی فقط در جنگل‌های پاپوآ گینه نو یافت می‌شود. هر دو جنس نر و ماده آن دارای پرهای روشن و رنگارنگی هستند، اما نکته جالب، تفاوت زیاد دو جنس این طوطی با یکدیگر است که باعث شده برای مدت‌های طولانی گونه‌هایی جدا از هم تلقی شوند. جنس نر دارای پرهای سبزرنگ و منقاری زرد - نارنجی است، در حالیکه گونه ماده پرهای بنفش و قرمز و نوکی مشکی دارد. یکی از نکات جالب در مورد این طوطی‌ها این است که برای نشان دادن خطر، موهای روی سر خود را بالا می‌برند. عمر اکلکتوس‌ها حدود 30 سال است و به عنوان حیوانات خانگی بسیار پرطرفدار هستند و به همین دلیل زندگی آن‌ها در حیات وحش تهدید شده است. اکلکتوس همچنین یکی از باهوش ترین پرندگان سخنگوی دنیا است.



اکلکتوس (Eclectus).jpg

3. طوطی هایسینت (Hyacinth Macaw)​

هایسینت بزرگ‌ترین گونه از طوطی‌های پرنده‌ای است که فقط در جنگل‌های بارانی جنوب برزیل یافت می‌شوند. متوسط طول بدن این طوطی زیبا به همراه دم او 100 سانتی متر است. هایسینت دارای پرهای روشن آبی و منقاری مشکی رنگ است. در آزمایش‌های کنترل شده، این طوطی‌ها نشان داده‌اند که قادر به استفاده از ابزارهای مختلف برای بدست آوردن و خوردن غذای خود هستند و این موضوع نشان از هوش بالای آن‌ها دارد. این گونه در حیات وحش به شدت در معرض خطر قرار دارد و جنگل زدایی‌های بی‌وقفه‌ این گونه را به سمت انقراض سوق می‌دهد.



طوطی هایسینت (Hyacinth Macaw)2.jpg


4. طوطی خورشید (Sun Parakeet)​

هنگامی که این پرنده در جنگل‌های آمریکای جنوبی پرواز می‌کند، رنگ زرد و نارنجی پرهای آن‌ها نگاه هر کسی را به خود جلب می‌کند. نوع نر و ماده این گونه کاملا شبیه به هم هستند، اما رنگ پرهای طوطی‌های نوجوان در ابتدا سبز کمرنگ است که به مرور و در عرض 6 ماه زرد رنگ می‌شود. این پرنده قابلیت تقلید صدای انسان را دارد و به صورت گروهی زندگی می‌کند. طوطی‌های عضو یک گروه با هم به دنبال غذا می‌گردند و لانه‌های خود را در کنار هم بنا می‌کنند.

طوطی خورشید (Sun Parakeet).jpg


5. طوطی طوسی آفریقایی (African Grey)​

این طوطی بومی کنگو آفریقا است و در جنگل‌های انبوهی زندگی می‌کنند که بیشتر از نصف محدوده کلی این کشور را در برگرفته است. طول بال‌های این طوطی بسیار بلند است و به 50 سانتی متر می‌رسد. رنگ این طوطی طوسی است که البته نقاط مشکی، سفید و قرمز نیز روی پرهای آن دیده می‌شود. مانند بیشتر طوطی‌ها، در این گونه نیز تفاوت ظاهری بین جنس نر و ماده وجود ندارد. این طوطی‌ها به عنوان حیوانات خانگی بسیار پرحرف هستند و به راحتی اصوات انسان‌ها را تقلید می‌کنند. طوطی طوسی آفریقایی همچنین بسیار باهوش است و الگوها را نیز درک می‌کند.



طوطی طوسی آفریقایی (African Grey)2.jpg


6. طوطی آبی و زرد (Blue and Yellow Macaw)​

این طوطی نیز مانند طوطی اسکارلت در جنگل‌های آمریکای جنوبی و نزدیک تالاب‌ها، باتلاق‌ها و مرداب‌ها یافت می‌شود. این دو طوطی از نظر ابعاد و شکل ظاهری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. پرهای این طوطی عمدتا آبی هستند، اما نواحی زیر گلو، شکم و زیر بال‌های پرنده رنگ زرد دارند. همچنین در قسمت سر پرنده، رنگ‌های سبز و مشکی نیز وجود دارند. این پرنده نیز جزو حیوانات خانگی محبوب است که به خاطر پرهایش شکار و قاچاق می‌شده و گاهی نیز از آن برای اجرا در سیرک استفاده می‌کردند. امروز نابودی زیستگاه این پرندگان باعث شده که در معرض خطر باشند.



طوطی آبی و زرد (Blue and Yellow Macaw).jpg


7. گالا (Galah)​

این پرندگان با عنوان طوطی کاکل‌دار سینه صورتی شناخته شده و در بیشتر نواحی استرالیا یافت می‌شوند. این طوطی‌ها دارای پرهایی صورتی رنگ در ناحیه سینه هستند و سری خاکستری و دمی کوتاه دارند. جنس مذکر و مؤنث این طوطی کاملا شبیه هم است و تنها تفاوت آن‌ها در رنگ چشم‌ها است. این پرندگان بسیار اجتماعی هستند و در جست و جوی غذا در دسته‌های 1000 تایی پرواز می‌کنند. این دسته‌ها مسافت‌های طولانی را در جست و جوی غذا پیموده و برخی اوقات نیز در شکل‌های بسیار جالبی پرواز می‌کنند که بسیار تماشایی است.

گالا (Galah).jpg

8. داسکی لوری (Dusky Lory)​

داسکی لوری که یکی از ویژگی‌های بارز آن، پرهای سفید پشت پرنده است، بومی پاپوآ گینه نو است. طول این پرنده 9 اینچ است و پرهای آن مشکی و نارنجی هستند و نوک بزرگی نیز به رنگ نارنجی دارد. افراد زیادی از این حیوان بسیار باهوش نگهداری می‌کنند. این طوطی می‌تواند صدای انسان را تقلید کند و بسیار اجتماعی است. غذای این پرنده، میوه و انواع مختلف بِری و دانه‌ها است.

داسکی لوری (Dusky Lory).jpg

9. طوطی بال برنزی (Bronze Winged Parrot)​

این پرنده یکی از زیباترین طوطی‌هایی است که در جنگل‌های آمریکای جنوبی یافت شده و رنگ پرهای آن بیشتر آبی و بنفش است. روی بال این طوطی یک نقطه بزرگ برنزی وجود دارد که نام طوطی نیز از همان گرفته شده است. تعداد این طوطی‌ها در حیات وحش به‌دلیل جنگل‌زدایی و قاچاق بسیار اندک است. این طوطی‌ها در حفره‌های درختی زندگی می‌کنند و از ماه مارس تا ژوئن زمان تولید مثل آن‌ها است. هر فصل نیز جنس ماده حدود سه تا چهار تخم می‌گذارد.

(Bronze Winged Parrot)2.jpg

10. کاکادو سولفور ×ممنوعه× (Sulphur Crested Cockatoo)​

این طوطی با شکل متمایز خود در نواحی جنوب شرقی آسیا و استرالیا یافت می‌شود و به‌خاطر داشتن کاکلی به رنگ زرد سولفوری و نوکی قهوه‌ای به‌راحتی قابل تشخیص است. طوطی نر و طوطی ماده کاکادو سولفور ×ممنوعه×، بسیار شبیه هم هستند اما مانند طوطی گالا رنگ چشمان آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین این طوطی‌ها صداهای متفاوتی دارند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند مشخص‌کننده یک موضوع متفاوت باشد. این طوطی‌ها در حفره‌های درختی زندگی می‌کنند و طول عمرشان در طبیعت می‌تواند به 70 سال نیز برسد. خانواده‌های این پرنده‌ها سال‌ها در کنار هم می‌مانند و به این موضوع نیز معروف هستند. رژیم اصلی این طوطی‌ها انواع بری‌ها، دانه و ریشه‌ها است.

(Sulphur Crested Cockatoo)2.jpg

11. کاکاپو (kakapo)​

یکی خاص‌ترین و زیباترین طوطی های جهان کاکاپو است که ظاهر بسیار متفاوتی با اکثر طوطی‌هایی که می‌شناسید دارد. این پرنده برخلاف سایر هم‌نوعان خود علاقه‌ای به پرواز کردن ندارد و همین‌طور جانوری شب‌زی به‌شمار می‌رود. متاسفانه در حال حاضر تعداد کاکاپوها در طبیعت بسیار کم شده و در فهرست حیواناتی که بیش‌ترین خطر انقراض را دارند، قرار می‌گیرند.

kakapo.png




12. طوطی رنگین کمانی (rainbow lorikeet)​

اگر قرار باشد رنگ را ملاک زیبایی یک طوطی قرار دهیم، بدون شک طوطی رنگین کمانی زیباترین طوطی دنیا خواهد بود. طوطی رنگین کمانی یا همان طوطی کوچک استرالیایی، بومی استرالیا است اما در مناطقی از نیوزلند، تاسمانیا و جنگل‌های بارانی هنگ کنگ هم دیده می‌شود. طوطی کوچک استرالیایی به دلیل داشتن سر آبی، بدن و پرهای رنگی، کاملا قابل تشخیص است. این طوطی‌ها به هیچ عنوان خجالتی نیستند و به دنبال جلب توجه هستند، همچنین این موضوع در کنار سخنگو بودنشان سبب شده که متاسفانه شکار و بازار خرید و فروش آن‌ها، حتی در ایران متداول باشد.

طوطی رنگین کمانی Rainbow Lorikeet2.jpg
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
2
بازدیدها
99

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین