. . .

پزشکی تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا خواهند شد

تالار متفرقه پزشکی

قند خون و دیابت

طبق پیش‌بینی پژوهشگران، تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان در سه دهه آینده بیش از دو برابر می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ به ۱/۳ میلیارد نفر می‌رسد.

در سال ۲۰۲۱، ۵۲۹ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند و افزایش تعداد مبتلایان به دیابت تا سال ۲۰۵۰، شیوع این بیماری را از ۶ درصد جمعیت جهان به حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان افزایش خواهد داد. به گزارش واشینگتن پست، یافته‌های مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی لنست منتشر شده است، مبتنی‌بر تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های بیش از ۲۷ هزار منبع در ۲۰۴ کشور و منطقه از جهان است. براساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در ایالات متحده بیش از ۳۷ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند.
دیابت بیماری مزمنی است که زمانی ایجاد می‌شود که سطح قند خون فرد بسیار بالا باشد. در حالت طبیعی، بدن بیشتر غذایی را که می‌خورید، به گلوکز تبدیل می‌کند و آن را وارد جریان خون می‌کند. پانکراس هورمون انسولین را آزاد می‌کند تا گلوکز را به سلول‌ها برساند تا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد.
در افراد مبتلا به دیابت، بدن ممکن است انسولین اندکی تولید کند یا اصلا انسولینی تولید نکند (دیابت نوع یک) یا به خوبی از انسولین استفاده نکند (دیابت نوع دو). این امر موجب تجمع گلوکز در خون می‌شود. به مرور زمان، دیابت می‌تواند به مشکلات سلامتی جدی ازقبیل بیماری قلبی، سکته، بیماری کلیه، آسیب عصبی و از دست دادن بینایی منجر شود.

حدود ۹۶ درصد از افرادی که در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند، دچار دیابت نوع دو بودند. پژوهشگران خاطرنشان کردند افزایش شیوع دیابت نوع دو در جهان عمدتا ناشی از افزایش شیوع چاقی است. به‌گفته‌ی پژوهشگران، تداوم شیوع دیابت در سطح جهان چالش بهداشت عمومی بزرگی را برای سیاست‌گذ‌اران، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران ایجاد خواهد کرد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین