. . .

پزشکی باکتری‌های مسبب آکنه به سلامت پوست کمک می‌کنند

تالار پوست و مو
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
142
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1


پژوهشی جدید نشان می‌دهد باکتری‌های عامل آکنه موجب می‌شوند تا سلول‌ها لیپیدهای ضروری برای سلامت پوست را تولید کنند.

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و به‌عنوان اولین خط دفاعی دربرابر عوامل بیماری‌زا و عوامل محیطی نقش مهمی را ایفا می‌کند. پوست در عملکردهای مهمی مانند تنظیم دما و حفظ رطوبت نقش دارد.
برخلاف این تصور نادرست که لیپیدها با ایجاد حالت چرب و آکنه به پوست آسیب می‌زنند، آن‌ها نقشی حیاتی در حفظ سد پوستی دارند. لیپیدها ترکیبات ارگانیکی هستند که شامل چربی‌ها و روغن‌ها و مولکول‌های دیگری می‌شوند. آن‌ها از اجزای ضروری خارجی‌ترین لایه پوست هستند. تغییر در ترکیب چربی پوست می‌تواند در توانایی آن برای عملکرد به‌عنوان سد محافظ اختلال ایجاد کند و به بیماری‌های مختلفی ازقبیل اگزما و پسوریازیس منجر شود.
میکروبیوم پوست حاوی باکتری‌ها و میکروب‌های دیگری است که به محافظت از بدن ما کمک می‌کنند
هزاران گونه باکتری روی پوست انسان زندگی می‌کنند. یکی از میکروب‌های فراوان‌ روی پوست ما کوتی‌باکتریوم آکنه (Cutibacterium acnes) است که به‌دللیل نقش احتمالی‌اش در ایجاد آکنه شناخته شده است؛ اما اثرهای گسترده‌ای که باکتری مذکور بر سلامت پوست می‌گذارد، چندان شناخته‌شده نیست.
سامیا المغربی و همکارانش در آزمایشگاه گالو در دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات خود روی میکروبیوم پوست تمرکز دارند. میکروبیوم میکروبی است که روی پوست زندگی می‌کند. به‌نوشته‌ی وب‌سایت کانورسیشن، آن‌ها در پژوهش اخیر خود در مجله‌ی Science Advances نشان دادند که باکتری C. acnes موجب می‌شود برخی از سلول‌های پوست میزان تولید لیپیدهایی را افزایش دهند که برای حفظ سد دفاعی پوست اهمیت دارند.

باکتری‌های پوست و ساخت چربی

پژوهشگران به‌منظور تعیین نقشی که باکتری در تولید چربی ایفا می‌کند، کراتینوسیت‌ها (سلول‌های اصلی سازنده روپوست) را درمعرض باکتری‌های مختلفی قرار دادند که به‌طور طبیعی روی پوست قرار دارند و تغییر در ترکیب لیپیدی آن‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کردند.
از میان باکتری ‌های معمول پوست که آزمایش شدند، کوتی‌باکتریوم آکنه باعث افزایش تولید لیپید درون این سلول‌ها شد. به‌طور دقیق‌تر، پژوهشگران شاهد افزایش سه‌برابری در کل لیپیدها ازجمله سرامیدها، کلسترول، اسیدهای چرب آزاد و تری‌گلیسیریدها بودند.
هریک از این انواع لیپیدها برای حفظ سلامت سد دفاعی پوست و حفظ رطوبت و محافظت از پوست دربرابر آسیب ضروری هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد کوتی‌باکتریوم آکنه در تنظیم چربی پوست نقش برجسته‌ای دارد.
کوتی‌باکتریوم آکنه ازطریق تولید نوعی اسید چرب با زنجیره‌ی کوتاه به نام پروپیونیک اسید موجب افزایش تولید لیپیدها می‌شود. پروپیونیک اسید محیط اسیدی را برای پوست ایجاد می‌کند. محیط اسیدی با مزیت‌های مختلفی ازجمله محدود‌کردن رشد عوامل بیماری‌زا و کاهش عفونت‌های استافیلوکوک و کمک به اثرهای ضدالتهابی در روده همراه است.
همچنین، پژوهشگران ژن و گیرنده‌ای را شناسایی کردند که سنتز لیپیدها را ازطریق کوتی‌باکتریوم آکنه تنظیم می‌کند. مهار این اجزا موجب شد سنتز لیپیدها از مسیر کوتی‌باکتریوم آکنه، مهار شود.

تقویت سد پوستی

پروپیونیک اسید حاصل از فعالیت کوتی‌باکتریوم آکنه اثرهای مفید متعددی بر سد پوستی می‌گذارد. به‌عنوان مثال، پروپیونیک اسید با افزایش محتوای لیپیدی سلول‌های پوست، میزان از‌دست‌رفتن آب ازطریق پوست را کاهش می‌دهد.

علاوه‌براین، پژوهشگران دریافتند لیپیدهایی که سلول‌های پوست پس از مواجهه با کوتی‌باکتریوم آکنه یا پروپیونیک اسید تولید می‌کنند، اثرهای ضدمیکروبی دربرابر کوتی‌باکتریوم آکنه هستند. نتایج نشان می‌دهد لیپیدهایی که باکتری به تولید آن‌ها کمک می‌کند، نقش دوگانه‌ای دارند: آن‌ها نه‌تنها حضور باکتری را روی پوست کنترل می‌کنند؛ بلکه در ایجاد توازن میکروبیوم پوست هم مؤثرند تا یک گونه از میکروب‌ها بر گونه‌های دیگر تسلط پیدا نکند.
طبق یافته‌های مطالعه جدید، کوتی‌باکتریوم آکنه در تعامل پیچیده میان پوست و میکروب‌های آن، نقش مهمی ایفا می‌کند. انجام پژوهش‌های بیشتر برای درک بهتر میکروبیوم پوست ممکن است به ایجاد درمان‌های جدید برای بیماری‌های پوستی کمک کند.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین