. . .

معرفی انواع گونه های مار ماهی

تالار حیات وحش

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,452
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
به طور کلی مار ماهی از دسته حیوانات آبزی به شمار می آید که انواع بسیاری را شامل می شود. این حیوان آبزی دارای بدنی لوله ای شکل بلند و نرم می باشد که برخی از آن ها دارای پولک و برخی هم نیستند. البته لازم به ذکر است همین ماهی های پلک دار نیز اغلب پولک شان را در زیر پوستشان پنهان می کنند.

آشنایی با انواع مار ماهی ها​

جالب است بدانید که مار ماهی ها چیزی حدود ۶۰۰ گونه مختلف را شامل می شوند که در تمام نقاط مختلف دنیا پراکنده هستند و تنها در مناطق قطبی است که شما هیچ اثری از آن ها نخواهید یافت. مار ماهی ها معمولا با ورود خود توانایی این را دارند تا به صورت دسته جمعی سایرماهیان را حذف نمایند.

خصوصیات و انواع مار ماهی ها



البته این واقعیت زمانی آشکار شد که گذر این ماهی ها به منطقه خصوصی زندگی مارماهی افتاد. زمانی که کانال کشتیرانی ولاند در میان دریاچه انتاریو و دریاچه اری در کانادا در سال ۱۹۹۲ از شد مار ماهی ها از دریا به دریاچه هجوم آوردند. سپس به صورت مزاحم های جدی برای ماهی ها شناخته شدند. با ورود مار ماهی ها به این منطقه دو نژاد از ماهی شاه ماهی سفید و ماهی سفید آب های عمیق و دو نژاد دیگر از قزل آلای دریاچه ای و ریش ماهی تقریبا از آن جا به صورت کامل محو شدند.

جالب است بدانید که مار ماهی حرکتی مشابه مار دارند و اغلب شکل S انگلیسی را در بدن خود ایجاد می کنند که از سر شروع شده و به دم ختم می شود و این عمل به مراتب آن ها را در درون آب به سمت جلو حرکت خواهد داد. این حیوان آبزی معمولا در آب های سرد و گرم استوایی یافت می شود و برخی از نژاد های قسمتی از عمر خود را در آب های گرم می گذرانند. در ادامه انواع مختلف مار ماهی در دریاها را شرح داده ایم:

سرماری شمالی:​

ماهی سرماری شمالی که با نام علمی Northern Snakehead نیز شناخته می شود بومی کشورهای روسیه، کره و چین می باشد. این ماهی با توجه به منطقه ی زندگی، آب های نسبتا سرد را برای زندگی ترجیح می دهند. معمولا بازه دمایی بی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد و پی هاش بین ۰.۶ تا ۰.۸ برای این ماهی مناسب می باشد.

خصوصیات سرماری شمالی


این مار ماهی را می توان موجودی بسیار پرخاشگر و پرخور دانست که در می تواند در یک روز تا نصف وزن خود غذا بخورد. همین ویژگی باعث شده تا این جانور لقب ماهی هیولا را در میان سایر ماهیان به خود بگیرد. همچنین ماهی سرماری دارای لابیرنت می باشد که این ویژگی به آن امکان تنفس مستقیم و جذب اکسیژن از هوا را می دهد.

به صراحت می توان گفت که سرماری قابلیت زنده ماندن در شرایط سخت تنفسی را دارا می باشد برای مثال در شرایطی که یک آبگیر روبه خشک شدن باشد این جانور می تواند مدتی در خشکی حرکت کرده و مکانی جدید را برای زندگی پیدا نماید.

دقت داشته باشید که دسترسی این ماهی به سطح آب در آکواریوم و همچنین وجود درپوش برای آکواریوم دو امر ضروری برای نگهداری سرماری در آکواریوم به شمار می آیند. فراهم نمودن آکواریومی همراه با گیاه و فضاهایی برای پنهان شدن ماهی فضایی طبیعی را برای این ماهی به وجود می آورد. سرمای شمالی تا ۹۰ سانتی متر رشد می کند و به همین خاطر به آکواریومی بزرگ نیاز خواهد داشت.

سرماری علاقه بسیار زیادی به خوردن غذاهای زنده دارد اما با توجه به پراشتها بودن این ماهی و به صرفه نبودن استفاده از غذای زنده می توانید آن را به مصرف سایر غذاهای ماهیان آکواریومی عادت دهید. آکواریوم این ماهی نیاز به سیستم تصفیه آب قوی دارد و همچنین تعویض ۵۰ درصدی آب آکواریوم به صورت هفتگی به شدت توصیه خواهد شد.

گونه های مختلف مار ماهی


سر سوسماری:​

ماهی سرسماری که با نام علمی Longnose Gar نیز شناخته می شود از انواع مار ماهی هایی است که به ندرت در آکواریوم ها دیده می شود. شاید یکی از دلایل این موضوع رشد بیش از اندازه این ماهی باشد. سر سوسماری قابلیت رشد تا ۱۷۵ سانتی متر را دارد و به آکواریومی با حداقل حجم ۲۲۵۰ لیتر نیاز خواهد داشت.

زیستگاه این نوع مارماهی مناطق آمریکای جنوبی است و از مشخصه های اصلی آن می توان به پوزه بزرگ اش اشاره کرد که تقریبا دو برابر سر ماهی خواهد بود. همچنین دارای بدنی استوانه ای است که با پولک های لوزی پوشیده شده است.

مار ماهی های بالغ دارای رنگ کرم همراه با نقاطی بزرگ بر روی بدن و باله ها هستند. سر سوسماری دارای یک ردیف دندان ها تیز می باشد که این ماهی را برای نگهداری در آکواریوم نامناسب خواهد کرد. این ماهی یک جهنده خوب به شمار می آید و در صورتی که اندازه بزرگی داشته باشد قطعا به درپوش آکواریوم صدمه وارد خواهد کرد.

آکواریوم این ماهی نیاز به گیاه و فضاهایی برای پنهان شدن ماهی دارد و همچنین بازه دمایی بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و پی هاش بین ۶.۶ تا ۷.۲ برای این ماهی بسیار مناسب خواهد بود.

لازم به ذکر است که تکثیر این مارماهی کار نسبتا دشواری خواهد بود. زیرا ماهی ماده در زمانی که احساس خطر کند نوزادان را در دهان خود جمع آوری می نماید. نوزادان این ماهی رشد سریعی دارند و به سرعت دارای دندان می شوند. این عامل موجب می شود تا نوزادان بزرگ تر به نوزادان کوچک تر صدمه وارد نمایند و حتی بزرگترها از کوچک تر تغذیه نمایند.

خصوصیات مار ماهی سرسوسماری


این نوع مار ماهی را می توانید با غذاهایی مانند ماهی، دل گاو و انواع کرم ها تغذیه نمایید. البته که سایر ماهی ها بهترین گزینه برای تغذیه سرسوسماری بوده و ممکن است این حیوان سایر غذاها را نیز نپذیرد.

مار ماهی مار مانند:​

این دسته از ماهی ها که با نام علمی Ophichthidae شناخته می شود شباهت بسیار زیادی به مار معمولی داشته و به راحتی قابل تشخیص از سایر مارماهی ها خواهد بود. باله های پشتی و مخرجی آن ها به دور نوک دم نرسیده و قسمتی از ساقه ی دمای را خالی می گذارد. علاوه بر آن محل آبشش ها متورم و کیسه ماند به نظر خواهد آمد.

سوراخ های بینی درون لوله های دراز شده قرار دارد و این مار ماهی ها می توانند به سرعت خود را در مواد بستر فرو برده و یا درون ماسه ها شنا نمایند. البته شاید دلیل اصلی بیک نوک بودن دم آن ها این طرز شنا باشد. غذای اصلی آن ها را سخت پوستانی مانند خرچنگ ها و میگوها را تشکیل می دهند.

مار ماهی جراح دلقک:​

جراح دقلک را می توان از دسته مار ماهی های آب شور می باشد که با نام علمی Clown Tang نیز شناخته می شود. این مار ماهی دارای خط های آبی افقی روی پس زمینه زرد روشن مایل به نارنجی می باشند. جراح دلقک حداقل به ۱۵۰ گالن آب برای نگهداری و مکان هایی مسدود نشده برای شنا کردن همراه با مخفیگاه های فراوان نیاز دارد.

زیستگاه اصلی مار ماهی ها


این ماهی فعال نیاز مبرم به آبی تمیز با اکسیژن کافی دارد. دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد مناسب ماهی جراح دلقک خواهد بود. نسبت به انواع جراح و ماهیانی که بدن بیضی شکل مشابه یا تغذیه یکسان با این ماهی دارند پرخاشگر می باشد. همچنین در صورت نگهداری نادرست این مار ماهی ممکن است جانور شما به بیماری ICH مبتلا شود.

با توجه به اینکه این ماهی در کنار ماهیان دیگر از گوشت تغذیه می کند اما برای تغذیه به خزه و جلبک نیز احتیاج خواهد داشت. رژیم غذایی این مار ماهی برای سلامت ریف ها بسیار مهم است بدین صورت که با خوردن خزه ها از رشد زیاد خزه ها و خفه کردن ریف ها جلوگیری خواهد شد.

همچنین که خوردن خزه و جلبک ماهی را در برابر بیماری مقاوم می نماید، از پرخاشگری ماهی کم می کند و به بهبودی ماهی کمک می نماید. لازم به ذکر است که قرار دادن جلبک خشک روی یک سنگ و غذا دادن حداقل سه مرتبه در هفته کافی خواهد بود.

راس پری روپوش دار:​

ماهی راس پری روپوش دار نیز یکی از جدیدترین گونه های راس مار ماهی ها می باشد که با نام علمی Hooded Fairy Wrasse شناخته خواهد شد. راس پری را می توان در رنگ های سرخ، صورتی، نارنجی و زرد با بنفش و در لبه پشتی و باله دم سیاه و سفید بیابید.

مراقبت از مار ماهی ها در آکواریوم


لازم به ذکر است که نر و ماده این گروه مشابه رنگی زیادی داند و به سختی می توانید آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید. معمولا بازه دمایی بین ۲۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و پی هاش بین ۸.۱ تا ۸.۴ و میزان شوری ۱.۰۲۰ تا ۱.۰۲۵ برای این مار ماهی مناسب می باشد. مار ماهی راس پری در مناطق استرالیایی یافت می شود و می توان آن را یک ماهی آرام و صلح جو دانست که با ریف سازگاری کامل دارد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
59

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین