. . .

پزشکی ارتباط عجیب بین آلودگی هوا و احتمال خودکشی

تالار متفرقه پزشکی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
134
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

آلودگی هوا

پژوهشگران نشان داده‌اند که میزان خودکشی در روزهای آلوده، بالاتر است. درنتیجه آیا مقابله با آلودگی هوا راهکار موثری برای کاهش میزان خودکشی است؟

خودکشی از مشکلات مهم سلامتی عمومی است. هر سال در سراسر جهان بیش از ۷۰۰ هزار نفر جان خود را می‌گیرند. در ایالات متحده خودکشی در طول دو دهه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر در بریتانیا جان خود را گرفتند (یک مرگ در هر ۱۱ دقیقه) و این کشور اکنون یکی از بالاترین نرخ‌های خودکشی را درمیان کشورهای ثروتمند توسعه‌یافته دارد (نرخ خودکشی در بریتانیا حدود ۲۵ درصد پایین‌تر از نرخ خودکشی در ایالات متحده است).
دانمارک با محدودکردن دسترسی به ابزارهای خودکشی و ایجاد کلینیک‌های ویژه پیشگیری از خودکشی میزان خودکشی را کاهش داده است
جلوگیری از خودکشی مساله پیچیده‌ای است و راه‌حل واحدی ندارد. اگرچه پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است، نشان می‌دهد مداخلاتی وجود دارد که سیاست‌گذاران و مقامات بهداشتی می‌توانند انجام دهند و این مداخلات چیزی فراتر از پاسخ‌های ثابت‌شده‌ای مانند سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات سلامت روان یا کاهش تنهایی است.
دانمارک با محدود کردن دسترسی به خطرناک‌ترین ابزارهای خودکشی و همچنین ایجاد کلینیک‌های ویژه پیشگیری از خودکشی برای افراد دارای افکار خودکشی موفق شده است نرخ خودکشی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
اکنون راهکار جدیدی برای کاهش خودکشی ارائه می‌شود که ممکن است در ابتدا غیرمرتبط به‌نظر برسد: بهبود کیفیت هوا. در چند سال گذشته، چندین مطالعه ارتباطاتی را بین افزایش سطح آلودگی هوا و خطر خودکشی نشان داده‌اند.

پژوهش‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند

در سال ۲۰۲۱، گروهی از پژوهشگران دانشگاه ییل ۱۸ مطالعه را بررسی کردند که به ارتباط بین آلودگی هوا و خودکشی پرداخته بودند. آن‌ها ارتباطات معناداری را با افزایش خطر خودکشی برای ذرات معلق (موادی که از اجاق‌های چوب‌سوز، آتش‌سوزی‌های طبیعی یا گردوغبار حاصل از ساخت‌وساز منتشر می‌شود) و همچنین گازهای دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن منتشرشده توسط تاسیسات صنعتی، سوزاندن سوخت‌های فسیلی و برخی از وسایل نقلیه پیدا کردند.
مواجهه طولانی‌مدت با آلودگی هوا احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد
پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن نیز با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان دادند که وقتی سطح مواد معلق بالا باشد، خطر خودکشی به میزان معناداری بالاتر است. این مطالعه مروری همچنین از این فرضیه حمایت کرد که مواجهه طولانی‌مدت با آلودگی هوا ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.
تجزیه‌وتحلیل اخیری از داده‌های ایالات متحده نیز نشان داد وقتی سطح مواد معلق در شهرهای ایالات متحده روزانه یک میکروگرم بر متر مکعب افزایش پیدا می‌کرد، خطر خودکشی حدود نیم درصد بالا می‌رفت (این مطالعه در مجله علمی تحت داوری همتا منتشر نشد).

مکانیسم زیستی ارتباط خودکشی با آلودگی هوا چیست؟

فرضیه‌هایی در رابطه با مکانیسم احتمالی تاثیر آلودگی هوا بر خطر خودکشی ارائه شده است. آلودگی هوا که وارد ریه‌ها می‌شود، می‌تواند جریان اکسیژنی را که به خون و سپس به مغز می‌رسد، کاهش دهد. این امر می‌تواند موجب اختلالات شناختی شود.
آلودگی هوا می‌تواند باعث التهاب مغز، کمبود سروتونین و اختلال در مسیرهای پاسخ به استرس شود که به‌نوبه‌ی‌خود می‌تواند احتمال بروز رفتارهای افسرده و تکانشی را بیشتر کند. بنابراین، شاید هوای بد بتواند بر نحوه تفکر افراد اثر بگذارد و بدون اینکه آن‌ها متوجه شوند، افکار خودکشی را تقویت کند.

محدودیت‌های مطالعاتی که انجام شده است

مطالعاتی که توسط تیم ییل و کالج دانشگاهی لندن مورد بررسی قرار گرفت، به‌جای بررسی مکانیسم‌ها و عواملی که می‌توانند باعث تاثیر آلودگی بر مغز شوند، به مقایسه آماری پرداخته بودند.
مانند هر مطالعه‌ای که به بررسی همبستگی‌ها می‌پردازد، تاثیرات محیطی دیگری می‌تواند در این امر نقش داشته باشد. برای مثال، پژوهشگران دانشگاه ییل در تجزیه‌وتحلیل خود همچنین مطالعاتی را بررسی کردند که ارتباطی را بین خودکشی و هوای گرم پیدا کرده بودند و نشان دادند بین روزهای گرم و افزایش نرخ خودکشی نیز ارتباط معناداری وجود دارد.
شاید هوای بد بتواند بر نحوه تفکر افراد اثر بگذارد و بدون اینکه آن‌ها متوجه شوند، افکار خودکشی را تقویت کند
درحالی‌که بسیاری از مطالعاتی که آلودگی هوا را بررسی می‌کنند، تاثیرات احتمالی روزهای گرم‌تر را درنظر می گیرند، تفکیک اثر آلودگی هوا از اثر گرمای هوا دشوار است، زیرا ارتباط نزدیکی با هم دارند. دمای بالاتر می‌تواند منجر به افزایش آلودگی هوا شود و مردم ممکن است در روزهای گرم بیشتر هوای آلوده را تنفس کنند، زیرا پنجره‌ها را باز می‌گذارند.
خطر خودکشی در مردان بیشتر است و سال گذشته در ایالات متحده ۸۰ درصد از قربانیان خودکشی را مردان تشکیل می‌دادند. براین‌اساس، مشخص نیست که آیا آلودگی هوا تاثیر متفاوتی بر افکار خودکشی در میان زنان و مردان دارد.

آلودگی هوا از جنبه‌های فراوانی برای سلامتی مضر است

تنفس هوای آلوده از جهات بسیاری برای ما مضر است و علم این مساله را به‌خوبی ثابت کرده است. ذرات نامرئی و ریز آلودگی به اعماق ریه‌ها، جریان خون و بدن ما نفوذ می‌کنند و مسئول حدود یک‌سوم از موارد مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی، بیماری تنفسی مزمن و سرطان ریه و همچنین عامل یک‌چهارم از مرگ‌های ناشی از حمله قلبی هستند.

دانش جدید چگونه می‌تواند در جلوگیری از خودکشی کمک کند؟

تجربه‌های گذشته مثلا تجربه کشور دانمارک نشان می‌دهد کاهش میزان خودکشی نیازمند مداخلات متعددی در سطح محلی و ملی است. آلودگی هوا احتمالا خودکشی را اندکی افزایش می‌دهد، اما حذف آلودگی مشکل خودکشی را به طور کامل حل نمی‌کند. با‌این‌حال، چنانچه ارتباط بین خودکشی و آلودگی هوا تایید شود، دلیل دیگری برای افزایش هشدارهای عمومی و کمپین‌های آگاهی‌سازی در مواقعی است که کیفیت هوا کاهش پیدا می‌کند.

با تغییرات اقلیمی، بیابان‌زایی و آتش‌سوزی‌های طبیعی بیشتر رخ می‌دهد و همه این‌ها موجب افزایش آلودگی هوا می‌شوند. این مشکلات به اندازه کافی نامطلوب هستند و اگر خطر اضافی خودکشی افراد را هم درنظر بگیریم، مقابله با عواملی که موجب آلودگی هوا می‌شوند، فوریتی دوچندان پیدا می‌کند
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین