انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
مطالب آموزش نویسندگی
آموزش قدم به قدم نویسندگی
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="shaparak4567" data-source="post: 50919" data-attributes="member: 660"><p>به نام خداوند قلم </p><p>مبحث امروز در مورد شخصیت پردازیست . شخصیت پردازی یکی از ارکان بسیار مهم در داستان نویسیست </p><p>شخصیت چه در رمان و چه در داستان کوتاه و چه در نمایشنامه جایگاه بسزایی دارد . </p><p>در قدم اول فراموش نکنید که شخصیت با تیپ متفاوت است . </p><p>تیپ سازی به مراتب ساده تر از شخصیت پردازیست . تیپ به انسانی میگویند که دارای خصوصیات اخلاقی از یک اجتماع است مثلا 👇</p><p>یک فرد نظامی رو در نظر بگیرید تمام نظامی ها به چه شهره هستند ؟ </p><p>دیسیبلین ، استبداد ، خشک بودن ، احساساتی نبودن ، قانونمند بودن و ....</p><p>در بعضی از رمانها میخوانیم که مثلا پدر دختر یک شخص نظامی بوده که خانه اش را مثل یک پادگان اداره میکرده ، انعطاف ندارد ، مستبد است و ......</p><p>خوب این خصوصیات تعریف شده ی اکثر نظامیهاست و این یک تیپ است نه شخصیت. ولی اگر همین شخص نظامی تنها در مقابل دخترش منعطف باشد ، اهل موسیقی باشد ، گاهی نقاشی کند ، تنها با همسرش مهربان باشد این خصوصیات میشود خصوصیات فردی نه خصوصیات اخلاقی یک اجتماع از نظامیها و این شخص نظامی با این خصوصیات میشود شخصیت ، نه تیپ </p><p>برای شخصیت پردازی باید چند نکته را به یاد داشته باشیم </p><p>1.شخصیت باید ثابت قدم باشد ، کنش ها و واکنشهایش بر پایه ی شخصیتش باشد ، قابل باور و در تمام طول داستان بر پایه ی شخصیتش تغییر نکند مگر با دلیل . </p><p>2. شخصیت باید برای هر کاری که انجام میدهد دلیل و انگیزه داشته باشد برای هر تغییر باید دلیل داشته باشد </p><p>3. شخصیت باید حقیقی و قابل باور باشد . نباید مطلقا سفید یا سیاه باشید </p><p>فراموش نکنید که تمام افراد حقیقی که در زندگی واقعی هم با آنها برخورد میکنیم دارای یک سری خصوصیات مثبت و منفی هستند </p><p>اگر شخصیتی که پرداخت میکنید سفید مطلق و یا سیاه مطلق باشد از حقیقت مانندی به دور و اصولا قابل باور نخواهد بود .</p><p>برای شخصیت پردازی سه راه دارید </p><p>1. شرح شخصیت به طور واضح . چه از زاویه دید شخص اول و چه دانای کل . میتوانید به طور کامل خصوصیات و اخلاق را شرح و بسط دهید </p><p>شوهر آهو خانم دارای چنین شخصیت پردازیی است که شخصیتهایش را به طور کامل شرح و تفسیر کرده ولی این شیوه در همه جا جوابگو نیست زیرا نویسنده باید بتواند دلیل تغییرات و دلیل اعمال را بگوید که اینطور داستان به قصه گویی شبیه میشود </p><p>2. شخصیت پردازی از طریق اعمال با تفسیر یا بی تفسیر . این نوع شخصیت پردازی بیشتر در نمایشنامه به کار میرود که شخصیت را با اعمال و گفتار وی میشناسیم و گاها در رمان هم به چنین شخصیت پردازی ای برمیخوریم . </p><p>3. ارائه ی درون شخصیت بی تعبیرو تفسیر . تمام افکار شخصیت نسبت به وقایع گفته میشود و در طول داستان این شخصیت برای خواننده ها شناخته میشود از روی افکارش و تعابیرش نسبت به اتفاقات . در این روش خواننده به طور غیر مستقیم شخصیت را میشناسد . رمان شاهزاده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری اینطور شخصیت پردازی شده . </p><p>شخصیت ها چند گونه هستند </p><p>1. شخصیت های ایستا </p><p>شخصیتهای ایستا در اول و وسط و آخر داستان هیچگونه تغییری نمیکنند . با تمام اتفاقاتی که پشت سر میگذارند ولی آخر داستان همان شخصیت اول داستان رادارند </p><p>مانند خورشید شاه در سمک عیار </p><p>2. شخصیت پویا : شخصیتی که در طول داستان در اثر وقایع یا حتی یک گفتار تغییر جهان بینی ، رفتار میدهد </p><p>این شخصیت پویاست زیر هر لحظه دچار تغییر و تحول میشود . </p><p>شاهکارهی ادبی اکثرا شخصیت های پویا دارند شخصیتی که بر مبنای اتفاقاتی که برای او می افتد تغییر میکند</p><p></p><p>در داستان کوتاه شخصیت پویا کمتر میبینیم به دلیل کوتاه بودن داستان مجالی برای تغییرات آنچنانی و مشهود در شخصیت نیست .</p><p></p><p>برای شخصیت پردازی از دو وجه کمک میگیریم </p><p>1. خصوصیاتی که پیش از داستان در فرد وجود داشته ( طبق تربیت و فرهنگ و تحصیل و.... ) </p><p>2. خصوصیاتی که در طی داستان در اثر اتفاقات و حوادث نشان داده میشود چه این شخص ایستا باشد چه پویا . </p><p>و به یاد داشته باشید که تمام شخصیتها از روی چهره ، گفتار و کردار نشان داده میشوند و حتی گاها نام اشخاص وجهی از شخصیت آنها رو نشان میدهد </p><p>در شخصیت پردازی دقت کنید که حتی قهرمان داستانان را تماما سفید نیافرینید زیرا وجود چنین شخصی که مانند شخصیت پرنس قصه هاست وجود خارجی ندارد </p><p>و ضد قهرمانتان ( فردی که بر علیه قهرمان عمل میکند ) را تماما سیاه نیافرینید زیرا باز هم داروغه ی شهر ناکینگهام در همان قصه ی رابین هود است و چنین شخصیتی از حقیقت به دور است</p><p></p><p>نکات اساسی برای شخصیت بازگو شد </p><p>امیدوارم این تعاریف در شخصیت پردازی شما مفید و موثر باشد </p><p>موفق باشید</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="shaparak4567, post: 50919, member: 660"] به نام خداوند قلم مبحث امروز در مورد شخصیت پردازیست . شخصیت پردازی یکی از ارکان بسیار مهم در داستان نویسیست شخصیت چه در رمان و چه در داستان کوتاه و چه در نمایشنامه جایگاه بسزایی دارد . در قدم اول فراموش نکنید که شخصیت با تیپ متفاوت است . تیپ سازی به مراتب ساده تر از شخصیت پردازیست . تیپ به انسانی میگویند که دارای خصوصیات اخلاقی از یک اجتماع است مثلا 👇 یک فرد نظامی رو در نظر بگیرید تمام نظامی ها به چه شهره هستند ؟ دیسیبلین ، استبداد ، خشک بودن ، احساساتی نبودن ، قانونمند بودن و .... در بعضی از رمانها میخوانیم که مثلا پدر دختر یک شخص نظامی بوده که خانه اش را مثل یک پادگان اداره میکرده ، انعطاف ندارد ، مستبد است و ...... خوب این خصوصیات تعریف شده ی اکثر نظامیهاست و این یک تیپ است نه شخصیت. ولی اگر همین شخص نظامی تنها در مقابل دخترش منعطف باشد ، اهل موسیقی باشد ، گاهی نقاشی کند ، تنها با همسرش مهربان باشد این خصوصیات میشود خصوصیات فردی نه خصوصیات اخلاقی یک اجتماع از نظامیها و این شخص نظامی با این خصوصیات میشود شخصیت ، نه تیپ برای شخصیت پردازی باید چند نکته را به یاد داشته باشیم 1.شخصیت باید ثابت قدم باشد ، کنش ها و واکنشهایش بر پایه ی شخصیتش باشد ، قابل باور و در تمام طول داستان بر پایه ی شخصیتش تغییر نکند مگر با دلیل . 2. شخصیت باید برای هر کاری که انجام میدهد دلیل و انگیزه داشته باشد برای هر تغییر باید دلیل داشته باشد 3. شخصیت باید حقیقی و قابل باور باشد . نباید مطلقا سفید یا سیاه باشید فراموش نکنید که تمام افراد حقیقی که در زندگی واقعی هم با آنها برخورد میکنیم دارای یک سری خصوصیات مثبت و منفی هستند اگر شخصیتی که پرداخت میکنید سفید مطلق و یا سیاه مطلق باشد از حقیقت مانندی به دور و اصولا قابل باور نخواهد بود . برای شخصیت پردازی سه راه دارید 1. شرح شخصیت به طور واضح . چه از زاویه دید شخص اول و چه دانای کل . میتوانید به طور کامل خصوصیات و اخلاق را شرح و بسط دهید شوهر آهو خانم دارای چنین شخصیت پردازیی است که شخصیتهایش را به طور کامل شرح و تفسیر کرده ولی این شیوه در همه جا جوابگو نیست زیرا نویسنده باید بتواند دلیل تغییرات و دلیل اعمال را بگوید که اینطور داستان به قصه گویی شبیه میشود 2. شخصیت پردازی از طریق اعمال با تفسیر یا بی تفسیر . این نوع شخصیت پردازی بیشتر در نمایشنامه به کار میرود که شخصیت را با اعمال و گفتار وی میشناسیم و گاها در رمان هم به چنین شخصیت پردازی ای برمیخوریم . 3. ارائه ی درون شخصیت بی تعبیرو تفسیر . تمام افکار شخصیت نسبت به وقایع گفته میشود و در طول داستان این شخصیت برای خواننده ها شناخته میشود از روی افکارش و تعابیرش نسبت به اتفاقات . در این روش خواننده به طور غیر مستقیم شخصیت را میشناسد . رمان شاهزاده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری اینطور شخصیت پردازی شده . شخصیت ها چند گونه هستند 1. شخصیت های ایستا شخصیتهای ایستا در اول و وسط و آخر داستان هیچگونه تغییری نمیکنند . با تمام اتفاقاتی که پشت سر میگذارند ولی آخر داستان همان شخصیت اول داستان رادارند مانند خورشید شاه در سمک عیار 2. شخصیت پویا : شخصیتی که در طول داستان در اثر وقایع یا حتی یک گفتار تغییر جهان بینی ، رفتار میدهد این شخصیت پویاست زیر هر لحظه دچار تغییر و تحول میشود . شاهکارهی ادبی اکثرا شخصیت های پویا دارند شخصیتی که بر مبنای اتفاقاتی که برای او می افتد تغییر میکند در داستان کوتاه شخصیت پویا کمتر میبینیم به دلیل کوتاه بودن داستان مجالی برای تغییرات آنچنانی و مشهود در شخصیت نیست . برای شخصیت پردازی از دو وجه کمک میگیریم 1. خصوصیاتی که پیش از داستان در فرد وجود داشته ( طبق تربیت و فرهنگ و تحصیل و.... ) 2. خصوصیاتی که در طی داستان در اثر اتفاقات و حوادث نشان داده میشود چه این شخص ایستا باشد چه پویا . و به یاد داشته باشید که تمام شخصیتها از روی چهره ، گفتار و کردار نشان داده میشوند و حتی گاها نام اشخاص وجهی از شخصیت آنها رو نشان میدهد در شخصیت پردازی دقت کنید که حتی قهرمان داستانان را تماما سفید نیافرینید زیرا وجود چنین شخصی که مانند شخصیت پرنس قصه هاست وجود خارجی ندارد و ضد قهرمانتان ( فردی که بر علیه قهرمان عمل میکند ) را تماما سیاه نیافرینید زیرا باز هم داروغه ی شهر ناکینگهام در همان قصه ی رابین هود است و چنین شخصیتی از حقیقت به دور است نکات اساسی برای شخصیت بازگو شد امیدوارم این تعاریف در شخصیت پردازی شما مفید و موثر باشد موفق باشید [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
مطالب آموزش نویسندگی
آموزش قدم به قدم نویسندگی
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین