. . .

دانستنی ۱۰ واقعیت شگفت‌انگیزی ترسناک که درباره موش ها نمی‌دانید!

تالار عجایب

.Emerald

رمانیکی تازه وارد
محروم
نام هنری
ماهی طلایی
شناسه کاربر
7661
تاریخ ثبت‌نام
2024-01-30
آخرین بازدید
موضوعات
5
نوشته‌ها
17
پسندها
31
امتیازها
48
محل سکونت
شیراز

  • #1
هیچ موجودی بیش از موش در جهان الهام بخش ترس نیست. این موجود نمادی از مرگ و طاعون است. آن‌ها کابوس ما می‌شوند وقتی در دیوارها، خانه می‌کنند و به راحتی آنجا رفت و آمد دارند. دم فلس مانند آن‌ها واقعاً آزار دهنده است. موش‌های صحرایی در هر سال باعث میلیاردها دلار خسارت می‌شوند، آن‌ها منابع غذایی را می‌خورند و انواع دیگر آنها از طریق جویدن سیم‌های برق، گاز گرفتن کودکان و … باعث آزار و اذیت و ناراحتی ما می‌شوند. اما در ادامه مطلب ۱۰ عنوان جالب توجه در مورد این موجود را می‌خوانید که تا حد زیادی متفاوت است.
اگر چه گونه‌های بسیار مختلفی از موش وجود دارد، اما یکی از انواع بسیار مشهور آن موش قهوه‌ای یا نروژی است. به احتمال زیاد منشاء این موجود چین بوده است که بزرگترین نمونه آن می‌تواند حدود ۱ کیلو به بالا وزن داشته باشد. این موش‌ها مانند طاعون تقریباً در همه جای جهان با جمعیتی از چند صد هزار تا چند صد میلیون به جز مناطقی از قطب شمال و جنوب وجود دارند.
این موش سیاه و بدریخت مناطق استوایی را که بعضی‌ها آن را به انواع دیگر آن ترجیح می‌دهند زمانی گونه غالب در اروپا بود. این موش همانا ناقل طاعون سیاه بود. ککی که بر روی بدن این موشها زندگی می‌کرد، عامل انتقال آفات باکتری‌های یرسینیا به میلیون‌ها نفر از قربانیان بی خبر طاعون بوده است. موش‌های سیاه و سفید، کوهنوردان بسیار عالی هستند، و ثابت کرده‌اند که به زهر بسیاری از گونه‌های حیوانات زهردار سراسر جهان ایمنهستند. آن‌ها به خصوص در نیوزیلند بسیار زیاد هستند. برخلاف همتایان قهوه‌ای خود، تمایل دارند سریع مانند یک انفجار، جمعیت خود را بزرگ و بزرگ‌تر کنند.
این تقریباً غیر ممکن است که به طور کامل خانه شما ضد موش ساخته شده باشد. آن‌ها می‌توانند به راحتی از طریق هر دهانه کوچکی به قطر یک چهارم بدنشان وارد محیط شوند. با توجه به مقایسه‌های انجام شده سختی دندان موش سخت‌تر از آهن یا فولاد است و و می‌تواند به راحتی هر چیزی را گاز بگیرد. هنگامی که آنها به خانه حمله می‌کنند، گرفتن آنها بسیار دشوار است چون موش باهوش است. تله‌های موش که غالباً به عنوان سلاح برای مقابله با موشها ساخته شده‌اند برای حیوانات خانگی و بچه‌ها خطرناک هستند و به همین علت آنها هنوز هم جولان می‌دهند.
توکسو پلاسما گوندی، انگل تک یاخته‌ای که به طور کامل در چرخه عمر یک گربه و در بدن این موجود وجود دارد. گربه‌ها با استفاده از این انگل به باوری و ادامه نسل می‌رسند. اما همین انگل اگر درون بدن یک میزبان موذی مانند موش که آلوده هم هست وارد شود تغییرات عجیب و غریبی در مغز حیوان به وجود می‌آورد و در نهایت منجر به مرگ آن می‌شود. توکسوپلاسموز در بدن یک‌سوم از جمعیت جهان وجود دارد. بعضاً کشنده و خطرناک است. به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و زنان باردار. توکسوپلاسموز به بسیاری از بیماری‌های دیگر، از جمله اسکیزوفرنی ارتباط دارد.
 

.Emerald

رمانیکی تازه وارد
محروم
نام هنری
ماهی طلایی
شناسه کاربر
7661
تاریخ ثبت‌نام
2024-01-30
آخرین بازدید
موضوعات
5
نوشته‌ها
17
پسندها
31
امتیازها
48
محل سکونت
شیراز

  • #2
اما گسترش موش‌ها در سراسر جهان به طور کامل شامل انواع خوش شانسی‌های محیطی است. آن‌ها می‌توانند خودشان را بدون مشکل زیادی با محیط‌های مختلفی منطبق کنند. موش می‌تواند مانند یک شتر، بی آبی را تحمل کند. بدن بسیار مقاومی در برابر سقوط از ارتفاع دارند. آن‌ها می‌توانند مقدار زیادی در برابر اشعه‌های مختلف دوام بیاورند. زنده ماندن و شنا کردن در طول نیم مایل از دیگر توانایی‌های این موجود عجیب است. در طول نسل‌ها، آن‌ها نسبت به سموم مختلف مصونیت خاصی به دست آورده‌اند.
در حالی که برخی گربه‌های خانگی ممکن است تا حد زیادی توانایی شکار موش را از دست داده باشند، هنوز هم بسیاری از موجودات دیگر وجود دارند که موش به عنوان یک جزء اصلی از رژیم غذایی آنها به حساب میاید. جغدها و بازها، مارها، اعضای خانواده راسو، و بسیاری از شکارچیان بزرگ عاشق خوردن موش هستند. بعضی از نژادهای سگ نیز در شکار کردن موشها تبحر خاصی دارند. حتی انسانها هم در بعضی نقاط جهان مانند آفریقا و آسیای جنوب شرقی موش را به عنوان یک غذای لذیذ نوش جان می‌کنند. در حالی که ممکن است در بعضی از نقاط هند این موجود مورد پرستش قرار بگیرد، در جای دیگری به عنوان غذا مصرف می‌شود.
بسیاری از کشفیات دنیای پزشکی بر اساس آزمایشهایی است که بر روی این موجودات کوچک انجام می‌گیرد. با دستکاری ژنتیکی در بعضی از نژادهای مختلف آنها را برای استفاده در شناخت داروها و مراحل درمان بیماری‌هایی مانند دیابت و البته مشکلات ناشی از چاقی و … استفاده می‌کنند. به تازگی از موش در مهندسی ژنتیک برای ساخت بافت، پوست و غضروف استفاده شده است که این بحث بسیار جنجال برانگیز شده است.
برای کسانی که از جوندگان می‌ترسند، موش‌صحرایی‌های گامبیا مظهری از رعب و وحشت مطلق خواهد بود. شباهت ظاهری این موش به موش صحرایی نروژ شاید اشتباه برانگیز باشد. اما، نسخه گامبیایی این حیوان می‌تواند تا ۶٫۷ کیلوگرم رشد کند. در آفریقا بومی‌های این سرزمین، موش را به عنوان گوشت بیشه زار می‌خورند، اما ماهیت هوشمند و سربه‌زیر این حیوان منجر شده است تا برای شناسایی مین‌های زمینی مورد استفاده قرار گیرد. با وجود ظاهر نامطلوب آن، موش صحرایی غول پیکر در واقع کاملاً دوستانه است و در مواردی می‌تواند به عنوان یک حیوان خانگی عجیب و غریب مورد استفاده قرار گیرد.
یک جفت موش می‌تواند در ۵ زایمان ۷-۱۵ نوزاد در یک سال به دنیا بیاورد، و همین نوزادان در حدود ۵ هفته‌ای که باشند خودشان بارور می‌شوند. در یک محیط خلاء، یک جفت موش از لحاظ نظری می‌توانند صدها هزار و یا شاید میلیون‌ها فرزندان در یک سال تولید کنند. باید خدا را شکر کرد که در شرایط عادی میزان مرگ و میر نوزادان موشها حدود ۹۵ درصد در ابتدای دوران زندیگیشان است.
اما دهمین موضوع جالب درباره موشها اتفاقی است تحت عنوان موش پادشاه که شاید یک اتفاق عجیب و غریب باشد. در جایی موش‌های بسیاری از دم به هم می‌چسبند و در نهایت دمهای آن‌ها به هم تنیده می‌شود. چند نمونه از این اتفاق در قرون وسطی یافت شده است، گرچه اشکالات و شبهات زیادی در این مورد وجود دارد. بزرگ‌ترین پادشاه موش شناخته شده، یک خوشه متشکل از ۳۲ سرِ موشِ سیاهِ صحراییِ مومیایی شده است که در یک شومینه میلر در Buchheim در آلمان به سال ۱۸۲۸ یافت شده و می‌توان آن را در موزه Mauritianum در Altenburg آلمان دید. از لحاظ تاریخی، موش پادشاه به عنوان یک فال وحشتناک در ارتباط با مرگ و بیماری دیده می‌شود.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
175

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین