. . .

آموزش کارگاه آموزش آفیس by N.G

تالار آموزش دیجیتال

N.G

معاونت بازنشسته
کاربر طلایی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
76
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
112
نوشته‌ها
1,313
راه‌حل‌ها
24
پسندها
25,200
امتیازها
568
محل سکونت
جلگه‌ی خشکیده

  • #1
آموزش ساده نرم افزار های آفیس.
بخش اول: آشنایی با کلیات نرم افزار
نرم افزار اول: ورد

امروزه نه تنها ما بلکه بسیاری از مردم روی زمین از سری نرم افزار های آفیس استفاده می کنند
من هم به عنوان مدرس ورد و پی دی اف این انجمن خودم رو موظف دونستم علاوه بر آموزش های تیم ورد و پی دی اف یک سری آموزش های کلی در اختیار تمامی کاربران بذارم.
امروز هم با بخش Home این نرم افزار شروع خواهم کرد. اما قبل از اون اجازه بدید چند خطی راجب این نرم افزار براتون توضیح بدم.

نرم افزار ورد بعد از نسخه 2003 یک تغییر به شدت عظیم کرد به طوری که گزینه ها و آیکون ها صفحه نمایش و طریقه کار با این نرم افزار به طور کلی عوض شد و این تغییر باعث یک نوع انقلاب در صنعت نرم افزار های ماکروسافت شد.
بعد از این تغییر در ورد 2010 افراد زیادی به دلیل سهولت عمل جذب این نرم افزار شدند.
چند تغییر در این نرم افزار عبارت اند از:
1- تغییر پسوند ذخیره ایه اسناد از doc به docx
2- اضافه شدن نوار ribben
3- اضافه شدن قابلیت ها
4- و...
این سه گزینه گفته شده مهم ترین و بزرگ ترین تغییرات بودند. که البته امروزه برای اندک کاربرانی که همچنان از ورد 2003 استفاده می کنند فرمت ذخیره ای doc همچنان موجود است.
از دیگر قابلیت های افزوده شده و جذاب این برنامه و تمامی برنامه های آفیس می توان به قابلیت sky drive که هم اکنون one drive نام دارد اشاره کرد.
این قابلیت مانند اسم گذشته خود به ما اجازه می دهد فضایی ابری در مایکروسافت اکانت خود داشته باشیم و همواره از آن استفاده کنیم.
این فضا به ما اجازه می دهد فایل های خود را تا حجمی مشخص در فضای ابری ذخیره کنیم (در صورت نیاز به حجم بیشتر می توانید از شرکت خریداری کنید) اینگونه هر زمان که اکانت مایکروسافت خود را در سیستم و یا تلفن همراه دیگری لاگین کنیم می توانیم به فایل های ذخیره شده در فضای ابری دسترسی داشته باشیم.
پست بعد... آشنایی با فضای کلی ورد آفیس
 

N.G

معاونت بازنشسته
کاربر طلایی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
76
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
112
نوشته‌ها
1,313
راه‌حل‌ها
24
پسندها
25,200
امتیازها
568
محل سکونت
جلگه‌ی خشکیده

  • #2
به نام حق
بخش دوم: آشنایی با فضای کلی Word office

فضای کلی Word Office شامل چندین بخش بوده و هست که از نسخه 2003 تا به آخرین نسخه 2020 تفاوت های زیادی داشته است.
از جمله تفاوت های ابزاری و ظاهری.
به عنوان مثال برای تغییرات ابزاری ما یک ابزار بسیار کار آمد در ورد آفیس 2010 مشاهده کردیم که در آن دوران به آن قابلیت sky drive گفته می شد قابلیتی که هم اکنون با عنوان one drive شناخته می شود.
برای تغییرات ظاهری نیز می توان از تغییر دکمه های سه بعدی و در نتیجه تخت شدن صفحه کار یاد کرد. که این تغییر باعث راحتی چشم کاربر در استفاده از این نرم افزار می شود.
از دیگر بخش های این نرم افزار می توان به نوار ابزار بالای صفحه اشاره کرد. این نوار ابزار شامل هشت سربرگ است که به ترتیب:
.File,Home,Insert,Design,Page Layout,References,Mailings,Review,View​
نام دارند.
پس از این سربرگ ها در گوشه بالایی صفحه سمت چپ نوار کوچک تری با عنوان Quick Access (خوانش صحیح: کوییک اَکسِز) قرار دارد که عملیات هایی را در خود دارد. این عملیات ها که با گزینه سمت راست Toolbar (آیکون مثلث کوچک) قابل تغییر هستند.
در حالت پیش فرض این Toolbar دارای گزینه های Save & Undo & Repeat هست.
البته ما می توانیم با گزینه ای که قبل تر اشاره کردم این Toolbar را به شکل Custom در آوریم. Custom شدم این Toolbar به ما کمک می کند که از امکانات ورد استفاده آسان تری داشته باشیم.
پس از Toolbar می توانیم به سراغ نوار پایین صفحه برویم. نوار پایین صفحه شامل چندین قابلیت است قابلیت های سمت چپ با عنوان:
Page number in document & Number of Word in document & No proofing Errors & Language​
و قابلیت های سمت راست با عنوان:
سه حالت نمایشی:
Read mode & Print Layout & web layout​
نکته: حالت نمایشیه Print Layout حالت پیش فرض برای نرم افزار Word Office است.
همچنین نوار Zoom که به صورت دستی (با جابه جایی موس بر روی نوار) و هم وارد کردن عدد در بخش Zoom می توان از آن استفاده کرد از بخش های نوار پایین صفحه هستند.
توضیح برخی گزینه های نوار پایینی:
گزینه Page number in document: این گزینه علاوه بر نشان دادن اینکه شما در کدام صفحه فال خود در نرم افزار ورد هستید می تواند پس از کلیک کردن بر روی آن کادر Navigation را در بخش Pages باز کند با باز شدن این کادر شما می توانید هم با سرچ صفحه مورد نظر خود و هم با بالا و پیین کردن رول موس صفحه مورد نظر خود را بیابید.

گزینه Number of Word in document این گزینه بسیار کاربردی بوده مخصوصا برای افرادی که از این نرم افزار برای تهیه مطالبی استفاده می کنند که قصد دارند آنها را ذخیره کنند به عنوان مثال نویسندگان و شاعران.
این بخش به خودی خود تعداد کلمات را به صورت پیش فرض نمایش می دهد اما با کلیک کردن بر روی این گزینه می توانیم از تعداد دقیق حروف، کلمات (با اسپیس و بدون اسپیس) خطوط، پاراگراف ها و... اطلاع داشته باشیم.

گزینه Language: این گزینه همان طور که از نامش مشخص است می تواند به ما در انتخاب زبان نوشتار کمک کند.
پایان بخش دوم.
پست بعد... سربرگ HOME

یا حق
 

N.G

معاونت بازنشسته
کاربر طلایی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
76
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
112
نوشته‌ها
1,313
راه‌حل‌ها
24
پسندها
25,200
امتیازها
568
محل سکونت
جلگه‌ی خشکیده

  • #3
آشنایی با سربرگ Home

سربرگ Home سربرگ پیش فرض نرم افزار Word در هنگام ورود اولیه کاربران به فضای این نرم افزار است. این سربرگ کار آمد به پنج بخش با عنوان های:

  • Clipboard
  • Font
  • Paragraph
  • Styles
  • Editing
تقسیم بندی میشود که ما در این جلسه به تحلیل به بخش آن می پردازیم.

Clipboard-1

این بخش که بیشتر مصارف کپی، بریدن و چسباندن مطالب را در فایل های Word دارد به چهار زیر بخش تقسیم می شود:

  • Paste (چسباندن)
  • Cut (بریدن)
  • Copy (کپی)
  • Format Painter (حالت)
استفاده از مصارف هر کدام از این گزینه بسیار مشخص است و نیاز به توضیح ندارد.

2- Font

بخش دوم با عنوان Font به پنج زیر بخش تقسیم بندی می شود.

این پنج زیر بخش برای:

تنظیم اندازه و فونت متن ها

پاک کردن حالات داده شده به بخشی از متن

رنگ کردن هایلایت کردن و سایه زدن متن ها

زیر خط دار کردن، Bold کردن، کج کردن متن، و همچنین ضریب گذاری برای حروف

3- Paragraph

این بخش به وضوح برای تنظیم خطوط متن به وجود آمده است و به هشت بخش تقسیم بندی می شود.

یک بخش برای تغییر جهت متن (راست به چپ و یا بر عکس)

یک بخش برای تنظیم پاراگراف (چپ نویسی متن، وسط نویسی و راست نویسی)

یک بخش برای تنظیم فاصله با گوشه ها و یکی نیز برای فاصله خطوط از یک دیگر پس از هر Enter

زیر بخش آخر این بخش نیز برای تعیین رنگ هر خط و تنظیم جدول تک خطی طراحی شده است.

جلسه بعد: توضیحات دو بخش باقی مانده (style & Editing)
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین