انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
مطالب آموزش نویسندگی
چگونه نویسنده شویم؟
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="ARA.O.O" data-source="post: 22835" data-attributes="member: 300"><p><strong><span style="font-size: 18px">*_با جزییات بنویسید_*</span></strong></p><p><strong></strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>ری برادبری</strong> میگوید:</p><p></p><p></p><p>نویسندگی یعنی جزئینگری و توجه دقیق و موشکافانه به زندگی و اصلاً همین توجه به جزئیات و باریکبینی است که نویسنده را از بقیه متمایز میکند.</p><p></p><p>وقتی صحبت از جزئیات میشود من همیشه به یاد صفحات ابتدایی رمان «مادام بوواری» <strong>گوستاو فلوبر</strong> میفتم و توصیف کلاه <strong>شارل</strong>:</p><p></p><h4>«…هنوز کلاهش روی زانوهایش بود. کلاهش ترکیبی از انواع کلاهها بود و از شبکلاه کرکی، شاپکا، شاپوِگرد، کپیِ پوست سمور و عرقچین نخی چیزی با خود داشت؛ خلاصه، از آن دست اشیاء ناقابلی بود که زشتی خاموششان به نحو عمیقی گویاست. بیضیشکل بود و سیمهایی درش به کار رفته بود که به آن برجستگی میبخشید. از سه لولِ گرد آغاز میشد، سپس لوزیهایی بهطور متناوب از مخمل و پوست خرگوش به چشم میخورد که نواری سرخ از هم جدایشان میکرد. بعد، کیسهمانندی بود که به یک چندضلعی با آستر مقوایی، پوشیده از قلابدوزیهایی با یراقهای پیچدرپیچ ختم میشد و در آنجا، صلیب کوچکی از نخ طلایی، که حکم منگوله را داشت، از رشتۀ بسیار باریک بلندی آویزان بود. کلاه، نو بود و لبهاش برق میزد.» (ترجمۀ مهستی بحرینی، نشر نیلوفر)</h4><p>در کلاسهای حضوری این حرف را از زبان دانشجویانم زیاد میشنیدم:</p><p></p><p>«اینهمه جزئیات واقعاً لازمه؟ من که از خوندن این جزئیات حوصلهم سر میره. نمیشه آدم سریع بره سر اصل مطلب؟»</p><p></p><p>حرف این نیست که داستانمان را پر از جزئیات بیربط و اضافی کنیم؛ نکته اینجاست که برای تصویرسازی در ذهن مخاطب و ایحاد تاثیری ملموس چارهای جز جزئیپردازی نیست. یک تفاوت اصلی داستان با حکایت و خبر این است که داستان در پی بازآفرینی زندگی است نه صرفاً اشارهای سطحی به آن و دادن پندی اخلاقی.</p><p></p><p>به توصیف زمان و مکان در جملۀ اول رمان «دایی جان ناپلئون» <strong>ایرج پزشکزاد</strong> توجه کنید:</p><p></p><h4>«من یک روز گرم تابستان، دقیقاً یک سیزده مرداد، حدود ساعت سه و ربع کم از بعد از ظهر، عاشق شدم…»</h4><p>بنابراین حتی وقتی یادداشت روزانه مینویسید هم زمان و مکان را با جزئیات توصیف کنید و از حواس پنجگانۀ خودتان بهره بگیرید. هر چقدر عینیتر بنویسید نوشتههابتان جاندارتر خواهد بود. از افراط در جزئینگاری نترسید.</p><p></p><p>بهرهگیری از حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی، چشایی) میتواند جلوۀ بکر و تازهای به نوشتههای شما بدهد. جالب اینجاست که جزئینگاری شما را وادار به افزایش دایره لغاتتان میکند.</p><p></p><p>بعدها که خواستید داستانی بنویسید و منتشر کنید میتوانید در جزئینگاری اصولیتر پیش بروید و فقط جزئیاتی را حفظ کنید که به پیشبرد داستان کمک میکند.</p><p></p><p>پس اگر واقعاً قصد داستاننویس شدن دارید، دست از کلیگویی بردارید و جزئینگاری کنید.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ARA.O.O, post: 22835, member: 300"] [B][SIZE=5]*_با جزییات بنویسید_*[/SIZE] ری برادبری[/B] میگوید: نویسندگی یعنی جزئینگری و توجه دقیق و موشکافانه به زندگی و اصلاً همین توجه به جزئیات و باریکبینی است که نویسنده را از بقیه متمایز میکند. وقتی صحبت از جزئیات میشود من همیشه به یاد صفحات ابتدایی رمان «مادام بوواری» [B]گوستاو فلوبر[/B] میفتم و توصیف کلاه [B]شارل[/B]: [HEADING=3]«…هنوز کلاهش روی زانوهایش بود. کلاهش ترکیبی از انواع کلاهها بود و از شبکلاه کرکی، شاپکا، شاپوِگرد، کپیِ پوست سمور و عرقچین نخی چیزی با خود داشت؛ خلاصه، از آن دست اشیاء ناقابلی بود که زشتی خاموششان به نحو عمیقی گویاست. بیضیشکل بود و سیمهایی درش به کار رفته بود که به آن برجستگی میبخشید. از سه لولِ گرد آغاز میشد، سپس لوزیهایی بهطور متناوب از مخمل و پوست خرگوش به چشم میخورد که نواری سرخ از هم جدایشان میکرد. بعد، کیسهمانندی بود که به یک چندضلعی با آستر مقوایی، پوشیده از قلابدوزیهایی با یراقهای پیچدرپیچ ختم میشد و در آنجا، صلیب کوچکی از نخ طلایی، که حکم منگوله را داشت، از رشتۀ بسیار باریک بلندی آویزان بود. کلاه، نو بود و لبهاش برق میزد.» (ترجمۀ مهستی بحرینی، نشر نیلوفر)[/HEADING] در کلاسهای حضوری این حرف را از زبان دانشجویانم زیاد میشنیدم: «اینهمه جزئیات واقعاً لازمه؟ من که از خوندن این جزئیات حوصلهم سر میره. نمیشه آدم سریع بره سر اصل مطلب؟» حرف این نیست که داستانمان را پر از جزئیات بیربط و اضافی کنیم؛ نکته اینجاست که برای تصویرسازی در ذهن مخاطب و ایحاد تاثیری ملموس چارهای جز جزئیپردازی نیست. یک تفاوت اصلی داستان با حکایت و خبر این است که داستان در پی بازآفرینی زندگی است نه صرفاً اشارهای سطحی به آن و دادن پندی اخلاقی. به توصیف زمان و مکان در جملۀ اول رمان «دایی جان ناپلئون» [B]ایرج پزشکزاد[/B] توجه کنید: [HEADING=3]«من یک روز گرم تابستان، دقیقاً یک سیزده مرداد، حدود ساعت سه و ربع کم از بعد از ظهر، عاشق شدم…»[/HEADING] بنابراین حتی وقتی یادداشت روزانه مینویسید هم زمان و مکان را با جزئیات توصیف کنید و از حواس پنجگانۀ خودتان بهره بگیرید. هر چقدر عینیتر بنویسید نوشتههابتان جاندارتر خواهد بود. از افراط در جزئینگاری نترسید. بهرهگیری از حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی، چشایی) میتواند جلوۀ بکر و تازهای به نوشتههای شما بدهد. جالب اینجاست که جزئینگاری شما را وادار به افزایش دایره لغاتتان میکند. بعدها که خواستید داستانی بنویسید و منتشر کنید میتوانید در جزئینگاری اصولیتر پیش بروید و فقط جزئیاتی را حفظ کنید که به پیشبرد داستان کمک میکند. پس اگر واقعاً قصد داستاننویس شدن دارید، دست از کلیگویی بردارید و جزئینگاری کنید. [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
مطالب آموزش نویسندگی
چگونه نویسنده شویم؟
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین