. . .

پزشکی چرا شیوع میگرن در زنان بالاتر است؟

تالار مغز و اعصاب

HELMET

رفیق رمانیکی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
157
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

سردرد میگرن

میگرن یکی از بیماری‌هایی است که میزان شیوع آن در بین زنان و مردان متفاوت است؛ اما علت این تفاوت چیست و چگونه درمان می‌شود؟

میگرن چیزی فراتر از یک سردرد و اختلال ناتوان‌کننده سیستم عصبی است. افراد مبتلا به میگرن درد ضربان‌دار شدیدی را معمولاً در یک سمت سر خود تجربه می‌کنند. درد اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور یا صدا همراه است. حمله میگرن ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد. برخی افراد به منظور کاهش درد برای مدتی در اتاق تاریک و ساکت استراحت می‌کنند.
در سراسر جهان حدود ۸۰۰ میلیون نفر به سردردهای میگرنی دچار هستند. بیشتر جامعه افراد مبتلا به میگرن را زنان تشکیل می‌دهند. زنان سه برابر مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. برای زنان ۱۸ تا ۴۹ ساله، میگرن علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.
میگرن در طول سال‌های باروری زنان شایع‌تر و شدیدتر است
پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند که میگرن زنان شایع‌تر، ناتوان‌کننده‌تر و طولانی‌تر از میگرن مردان است. زنان بیشتر از مردان به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی و داروهای تجویزی برای میگرن هستند. علاوه‌بر‌این، احتمال اینکه زنان مبتلا به میگرن دچار مشکلات سلامت روان از قبیل اضطراب و افسردگی شوند، بالاتر است.
دنیله ویلهور، عصب‌شناس متخصص در زمینه‌ی سردرد و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی کلرادو در وب‌سایت کانورسیشن در‌باره علت تفاوت‌های جنسیتی در سردردهای میگرنی توضیح می‌دهد.

میگرن و هورمون‌ها

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که چرا تجربه زنان و مردان از حملات میگرنی متفاوت است. عواملی نظیر هورمون‌ها، ژنتیک، نحوه فعال‌شدن یا غیرفعال‌شدن ژن‌های خاص(اپی‌ژنتیک) و محیط بر تفاوت میگرن در زنان و مردان اثر دارد. همه این عوامل در شکل دادن به ساختار، عملکرد و سازگاری مغز در ارتباط با میگرن نقش دارند.
هورمون‌های استروژن و پروژسترون ازطریق سازوکارهای مختلف در تنظیم بسیاری از عملکردهای زیستی نقش دارند. آن‌ها بر مواد شیمیایی مختلف در مغز تأثیر می‌گذارند و ممکن است در ایجاد تفاوت‌های عملکردی و ساختاری نواحی خاص مغز نقش داشته باشند که در ایجاد میگرن دخیل هستند. علاوه‌براین، هورمون‌های ج×ن×س×ی می‌توانند به سرعت اندازه عروق خونی را تغییر دهند و این امر می‌تواند افراد را مستعد حملات میگرن کند.
در دوران کودکی، احتمال ابتلا به میگرن در پسران و دختران برابر است. اما وقتی دختران به بلوغ می‌رسند، احتمالا ابتلا به میگرن در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این امر ناشی از نوسان سطح هورمون‌ها و عمدتاً استروژن است که با بلوغ ارتباط دارد. اگرچه هورمون‌های دیگری ازقبیل پروژسترون نیز ممکن است نقش داشته باشند.
برخی از دختران اولین میگرن خود را در حوالی زمان نخستین سیکل قاعدگی تجربه می‌کنند. اما میگرن در سال‌های باروری و فرزندآوری زنان شدیدتر و شایع‌تر است. طبق تخمین‌ها، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از زنان مبتلا به میگرن، میگرن قاعدگی را تجربه می‌کنند.
میگرن قاعدگی معمولا در روزهای منتهی به قاعدگی یا در طول قاعدگی رخ می‌دهد. در این زمان، کاهش سطح استروژن می‌تواند موجب میگرن شود. میگرن قاعدگی ممکن است نسبت‌به میگرنی که در مواقع دیگر رخ می‌دهد، شدیدتر و طولانی‌تر باشد.
تریپتان‌ها، دسته‌ای داروها که در دهه ۱۹۹۰ معرفی شدند، معمولاً برای درمان میگرن استفاده می‌شوند. از برخی از تریپتان‌ها می‌توان به‌طور خاص برای درمان میگرن قاعدگی استفاده کرد. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز در کاهش درد و مدت میگرن قاعدگی موثر هستند. برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری نیز با ثابت نگه‌داشتن سطح هورمون‌ها در تسکین میگرن مؤثر هستند.

میگرن همراه با اورا

زنانی که به میگرن همراه اورا که نوع متمایزی از میگرن است مبتلا هستند باید از مصرف داروهای ضدبارداری حاوی هورمون استروژن اجتناب کنند. این ترکیب می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد، زیرا استروژن می‌تواند خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهد. گزینه‌های پیشگیری از بارداری برای زنان مبتلا به میگرن همراه اورا شامل قرص‌های ضدبارداری فقط حاوی پروژسترون، آمپول دپوپروورا و دستگاه‌های درون رحمی است.
اورا در میگرن
برخی از افراد مبتلا به میگرن، قبل از بروز سردرد، اورا را تجربه می‌کنند که می‌تواند شامل دیدن هاله نور یا خطوط زیگزاگ باشد
بیست درصد افراد مبتلا به میگرن، اورا را تجربه می‌کنند. به‌طور معمول، فرد مبتلا به میگرن همراه با اورا، قبل از آغاز میگرن، لکه‌های تیره و خطوط زیگزاگی می‌بیند. در موارد کمتر (حدود ۱۰ درصد مواقع) ناتوانی در تکلم واضح، گزگز یا ضعف در یک سمت از بدن نیز رخ می‌دهد. این علائم به آرامی ایجاد می‌شوند و معمولاً کمتر از یک ساعت باقی می‌مانند و معمولاً سردرد به دنبال آن‌ها بروز می‌کند.
اگرچه علائم مرحله اورا شبیه علائمی است که در جریان سکته اتفاق می‌افتد، اورا معمولاً به آرامی و در طول چند دقیقه بروز می‌کند، درحالی‌که سکته معمولاً به سرعت اتفاق می‌افتد. برای فرد آموزش‌ندیده تشخیص تفاوت بین سکته و اورای میگرن می‌تواند دشوار و خطرناک باشد. درصورتی‌که در مورد این وضعیت‌ها مشکوک هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

میگرن در دوران بارداری و یائسگی

برای زنان باردار، میگرن خصوصاً در سه ماهه اول بارداری می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. در این زمان، تهوع صبحگاهی شایع است و غذاخوردن، خواب یا آبرسانی به بدن را دشوار می‌کند. غفلت از این موارد می‌تواند احتمال بروز میگرن را افزایش دهد.
هورمون درمانی جایگزینی می‌تواند به کاهش شدت و فراوانی میگرن در طول یائسگی کمک کند
شدت و دفعات بروز میگرن معمولا با پیشرفت بارداری کاهش پیدا می‌کند. برای برخی از زنان، میگرن با پیشرفت بارداری ناپدید می‌شود. اما میگرن در کسانی که در طول بارداری آن را تجربه می‌کنند، معمولاً پس از زایمان افزایش پیدا می‌کند. این امر می‌تواند به دلیل کاهش سطح هورمون‌ها و همچنین کمبود خواب، استرس، کم‌آبی بدن و سایر عوامل محیطی مرتبط با مراقبت از نوزاد باشد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین