انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
علوم و فناوری
تحصیل و دانشگاه
رشته علوم انسانی
نکات مهم تاریخ کنکور
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="Paradox" data-source="post: 112839" data-attributes="member: 310"><p>- ا هل تاریخ در کنار مطاله ی تاریخ به صورتی که در فوق آورده ایم مسائلی را نیز با وسواس تمام مورد نظر قرار می دهند که بد نیست توجه شما را هم بدان ها جلب نمایم. نخست : در توصیف مسائل تاریخی ، خیال پردازی های نقالانه و شاعرانه جایی ندارد، لذا در توصیف مطالعات تاریخی ،عنصر قهرمان پروری و حب و بغض و تعصب قومی و قبیله ای که نهایتأ نتیجه ی این گونه توصیف ها ست را نباید از یاد برد . در غیر این صورت در وادی خطرناک جهالت تاریخی که همان تعصب نژادی است ، غوطه ور خواهیم شد. هر چند در مواردی این نوع توصیف های می تواند با عث تحرک و پویایی تاریخی ملل شود ، اما استفاده از آن منوط به شرایط زمانی و مکانی خاصی است که مورخان را به کار آید . دومأ : در حین تجزیه و تحلیل وقایع تاریخی مشاهده شده است که افراد و حتی گروهها ی مختلف دچار کج فهمی وکجروی در تحلیل شده و بلادرنگ با تعمیم وقایع تاریخ به زمان و مکان امروزی ، برداشت های بسیار خطرناک ارائه داده و ای بسا خود و عده ی بیشماری را در ورطه ی گمراهی تاریخ قرار داه اند . متأسفانه این مورد حتی در سده های گذشته دامنگیر برخی از مورخ نما هم شده است . سومأ : در تحلیل عواقب و نتایج حوادث تاریخ ،آنچه برای اهل تاریخ مهم و مورد توجه است ، عبرت گیری و اندوختن تجربه است که التجربۀ فوق العلم. و این جاست که می گوییم: آنکه ناموزد زحال 8- وقایع تاریخی معمولا معلول عللی هستند که عمومأ در دورههای قبل زمینه ها و بستر های آن فراهم شده است .نیم نگاهی به انچه پیش از آن رویداده خالی از فایده نخواهد بود. این امر فرصت تعمق بیشتر به اطلاعات تاریخی شما را می دهد. 9- آنچه که در تاریخ به عنوان توصیف تاریخی از یک مقطع یا حادثه ارائه می شود معمولا بیانگر زمینه و بستری مناسب است که موجب ظهور و بعضاًسقوط یک سلسله( یا در مراحل برقراری را*بطه در هر شکل آن )یا عقد یک پیمان یا در نظر گرفتن یک جنگ شده است . در درک و فهم این بخش از تاریخ هم توجه ی ویژه ای لازم است . 10- سعی کنید با تکیه بر توصیف های که در منابع تاریخی آمده است ، علل و نتایج را به گونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید که بتوانید در پایان از آن برداشتی متناسب با مقطع مورد بحث بدست آورید. به عبارتی علل و نتایج حاصله از نوشته های مورخ را با برداشت و تحلیل خودتان مطابقت دهید. 11- بخاطر داشته باشید که اگر گفته می شود که از تاریخ می توان درس گرفت ، این درس هار را در بخش تجزیه وتحلیل مطالب تاریخی میتوان بدست آورد. وهمان طوری که در بالا اشاره کردیم شرط بدست اوردن تحلیل مناسب تاکید بر توصیف های است که درمنابع تاریخی آمده است 12- هر چه را در تاریخ می خوانید با عصر حاضر که در آن زندگی می کنید مقایسه کنید . ازتشابه های موجود می تواناحتمال بروز سرنوشتی مشابه را داد و از تفاوت ها می توان به نتایجی متفاوت با آن سرنوشت تاریخی رسید . این امر شما را به تاریخ علاقمند تر می کند. اما در عنایت به این نکته ، توجه داشته با شید که از تعمیم مطالب تاریخ به عصر خود جدآ خوداری کنید که این شمارا به بیراهه ای خطرناک خواهد کشاند. نیز عنایت داشته باشید که هنگامی که گفته می شود با مطالعه ی تاریخ می توان به آینده نگری نسبی رسید ، با توجه به همین بند می باشد . رفتگان ---------- هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار. 13- برای درک هر چه بهتر تاریخ توجه داشته باشید که در کتاب های درسی مخصوصأ ، یک روال کلی تاریخی دنبال شده است که این روال لکی با مجموعه ای از جزئیات بیان شده است . برای یادگیری هر چه بیشتر تاریخ ، ابتدا این روال کلی رابه خاطر بسپارید و سپس به دنبال جزئیات حوادث بروید. البته خاطر نشان می کنم که در شیوه ی تاریخ نویسی های گذشته و آنچه که به عنوان کار مورخان پیشین آمده است شما نمی توانید به راحتی کتاب های درسی روال کلی حوادث را شناسائی کنید . پس سفارش می شود که در مطالعات تاریخی خود ابتدا به دنبال این روال کلی حوادث باشید . 14- یاداشت برداری ،حاشیه نویسی در کتاب ، دسته بندی کردن رخداد ها ،علل ، نتایج و یا دوررههای زمانی مختلف از مهمترین راهکار های یادگیری درس تاریخ است . شما برای مطالعه ی یک اثر تاریخی نیز می توانید به همین روش اقدام کنید و در پایان آنچه را به صورت نت برداری یاداشت کرده اید یک بار دیگر مرور نمائید. 15- برای یادگیری هر چه مؤثر تر درس تاریخ و حتی یک اثرتاریخی می توانید به این صورت عمل نمائید در این مرحله شما درواقع با مطالعه ی یک اثر تاریخی به سؤالات زیر پاسخ داده اید . اهم این سؤالات عبارتند از : 1- چه اتفاقی افتاد؟ یا چگونه رخ داد؟ 2- چرا اتفاق افتاد؟ 3- چه نتایجی داشت؟ 4- درچه شرایطی اتفاق افتاد؟ 5- چه کسی یا چه کسانی درگیرش بودند؟ 6- در چه مکانی این اتفاق افتاد؟ 7-درچه زمانی این اتفاق افتاد ؟ مثلا انچه که از تخت جمشید بجای مانده را بنگرید و سپس از خود بپرسید برای این مجموعه عظیم چه اتفاقی افتاد؟ چرا تخت جمشید به اتش کشیده شد؟ و............ 16- فراموش نکنید که این هفت قاعده طلایی کلید اساسی واصلی یادگیری درس تاریخ، هستند .تلاش کنید تا پاسخی برای این پرسش های هفتگانه داشته باشید. در این صورت میتوان گفت که تاریخ را خوب فهمیده اید. 17- برای مطالعه ی هر چه بهترتاریخ آن را جزء به جزء و به تدریج بخوانید ، متأسفانه برخی از افراد حجم بسیاری از مطالب را می خواهند در یک دوره ی زمانی بسیار کوتاه ( یک یا دو روز ) بخوانند و از خواندن آن لذ*ت ببرند ، چیزی که محال است بتوان از طریق آن به نتیجه ی مطلوب برسید . پس توصیه می شود دور ه ی مطالعه ی یک اثر تاریخی را طولانی تر کنید. 18- برای به خاطر سپردن پاره ای از مطالب تاریخی می توانید از کلید کلمات یاد یاری که خودتان می سازید ، استفاده کنید .مثلا برای به خاطر سپردن اینکه در عهد نامه ی ترکمانچای چه شهر های از ایران جدا شد ، می توانید از کلید کلمات یاد یار استفاده کنید تا در یابید که کدام شهر ها از میهن عزیزمان جدا شده است ا ایروان ن نخجوان ار اردوبار البته این شیوه را بیشتر برای دانش آموزانی توصیه می کنیم که در یادگیری درس تاریخ مشکل دارند. 19- جدولهای موجود در کتاب های تاریخ رابه دقت مورد مطالعه قرار دهید . زیرااین جداول یک دید کلی ازسیر جریانات تاریخی به شما می دهد و شما را بر این جریانات مسلط می سازد. 20- سعی کنید جداولی با قواعد هفتگانه طلایی برای خودتان درست کنید و آنها را بار ها و بار ها مرور کنید . مطمئن باشید که نتیجه ی شگفت انگیزی در انتظار شماست</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Paradox, post: 112839, member: 310"] - ا هل تاریخ در کنار مطاله ی تاریخ به صورتی که در فوق آورده ایم مسائلی را نیز با وسواس تمام مورد نظر قرار می دهند که بد نیست توجه شما را هم بدان ها جلب نمایم. نخست : در توصیف مسائل تاریخی ، خیال پردازی های نقالانه و شاعرانه جایی ندارد، لذا در توصیف مطالعات تاریخی ،عنصر قهرمان پروری و حب و بغض و تعصب قومی و قبیله ای که نهایتأ نتیجه ی این گونه توصیف ها ست را نباید از یاد برد . در غیر این صورت در وادی خطرناک جهالت تاریخی که همان تعصب نژادی است ، غوطه ور خواهیم شد. هر چند در مواردی این نوع توصیف های می تواند با عث تحرک و پویایی تاریخی ملل شود ، اما استفاده از آن منوط به شرایط زمانی و مکانی خاصی است که مورخان را به کار آید . دومأ : در حین تجزیه و تحلیل وقایع تاریخی مشاهده شده است که افراد و حتی گروهها ی مختلف دچار کج فهمی وکجروی در تحلیل شده و بلادرنگ با تعمیم وقایع تاریخ به زمان و مکان امروزی ، برداشت های بسیار خطرناک ارائه داده و ای بسا خود و عده ی بیشماری را در ورطه ی گمراهی تاریخ قرار داه اند . متأسفانه این مورد حتی در سده های گذشته دامنگیر برخی از مورخ نما هم شده است . سومأ : در تحلیل عواقب و نتایج حوادث تاریخ ،آنچه برای اهل تاریخ مهم و مورد توجه است ، عبرت گیری و اندوختن تجربه است که التجربۀ فوق العلم. و این جاست که می گوییم: آنکه ناموزد زحال 8- وقایع تاریخی معمولا معلول عللی هستند که عمومأ در دورههای قبل زمینه ها و بستر های آن فراهم شده است .نیم نگاهی به انچه پیش از آن رویداده خالی از فایده نخواهد بود. این امر فرصت تعمق بیشتر به اطلاعات تاریخی شما را می دهد. 9- آنچه که در تاریخ به عنوان توصیف تاریخی از یک مقطع یا حادثه ارائه می شود معمولا بیانگر زمینه و بستری مناسب است که موجب ظهور و بعضاًسقوط یک سلسله( یا در مراحل برقراری را*بطه در هر شکل آن )یا عقد یک پیمان یا در نظر گرفتن یک جنگ شده است . در درک و فهم این بخش از تاریخ هم توجه ی ویژه ای لازم است . 10- سعی کنید با تکیه بر توصیف های که در منابع تاریخی آمده است ، علل و نتایج را به گونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید که بتوانید در پایان از آن برداشتی متناسب با مقطع مورد بحث بدست آورید. به عبارتی علل و نتایج حاصله از نوشته های مورخ را با برداشت و تحلیل خودتان مطابقت دهید. 11- بخاطر داشته باشید که اگر گفته می شود که از تاریخ می توان درس گرفت ، این درس هار را در بخش تجزیه وتحلیل مطالب تاریخی میتوان بدست آورد. وهمان طوری که در بالا اشاره کردیم شرط بدست اوردن تحلیل مناسب تاکید بر توصیف های است که درمنابع تاریخی آمده است 12- هر چه را در تاریخ می خوانید با عصر حاضر که در آن زندگی می کنید مقایسه کنید . ازتشابه های موجود می تواناحتمال بروز سرنوشتی مشابه را داد و از تفاوت ها می توان به نتایجی متفاوت با آن سرنوشت تاریخی رسید . این امر شما را به تاریخ علاقمند تر می کند. اما در عنایت به این نکته ، توجه داشته با شید که از تعمیم مطالب تاریخ به عصر خود جدآ خوداری کنید که این شمارا به بیراهه ای خطرناک خواهد کشاند. نیز عنایت داشته باشید که هنگامی که گفته می شود با مطالعه ی تاریخ می توان به آینده نگری نسبی رسید ، با توجه به همین بند می باشد . رفتگان ---------- هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار. 13- برای درک هر چه بهتر تاریخ توجه داشته باشید که در کتاب های درسی مخصوصأ ، یک روال کلی تاریخی دنبال شده است که این روال لکی با مجموعه ای از جزئیات بیان شده است . برای یادگیری هر چه بیشتر تاریخ ، ابتدا این روال کلی رابه خاطر بسپارید و سپس به دنبال جزئیات حوادث بروید. البته خاطر نشان می کنم که در شیوه ی تاریخ نویسی های گذشته و آنچه که به عنوان کار مورخان پیشین آمده است شما نمی توانید به راحتی کتاب های درسی روال کلی حوادث را شناسائی کنید . پس سفارش می شود که در مطالعات تاریخی خود ابتدا به دنبال این روال کلی حوادث باشید . 14- یاداشت برداری ،حاشیه نویسی در کتاب ، دسته بندی کردن رخداد ها ،علل ، نتایج و یا دوررههای زمانی مختلف از مهمترین راهکار های یادگیری درس تاریخ است . شما برای مطالعه ی یک اثر تاریخی نیز می توانید به همین روش اقدام کنید و در پایان آنچه را به صورت نت برداری یاداشت کرده اید یک بار دیگر مرور نمائید. 15- برای یادگیری هر چه مؤثر تر درس تاریخ و حتی یک اثرتاریخی می توانید به این صورت عمل نمائید در این مرحله شما درواقع با مطالعه ی یک اثر تاریخی به سؤالات زیر پاسخ داده اید . اهم این سؤالات عبارتند از : 1- چه اتفاقی افتاد؟ یا چگونه رخ داد؟ 2- چرا اتفاق افتاد؟ 3- چه نتایجی داشت؟ 4- درچه شرایطی اتفاق افتاد؟ 5- چه کسی یا چه کسانی درگیرش بودند؟ 6- در چه مکانی این اتفاق افتاد؟ 7-درچه زمانی این اتفاق افتاد ؟ مثلا انچه که از تخت جمشید بجای مانده را بنگرید و سپس از خود بپرسید برای این مجموعه عظیم چه اتفاقی افتاد؟ چرا تخت جمشید به اتش کشیده شد؟ و............ 16- فراموش نکنید که این هفت قاعده طلایی کلید اساسی واصلی یادگیری درس تاریخ، هستند .تلاش کنید تا پاسخی برای این پرسش های هفتگانه داشته باشید. در این صورت میتوان گفت که تاریخ را خوب فهمیده اید. 17- برای مطالعه ی هر چه بهترتاریخ آن را جزء به جزء و به تدریج بخوانید ، متأسفانه برخی از افراد حجم بسیاری از مطالب را می خواهند در یک دوره ی زمانی بسیار کوتاه ( یک یا دو روز ) بخوانند و از خواندن آن لذ*ت ببرند ، چیزی که محال است بتوان از طریق آن به نتیجه ی مطلوب برسید . پس توصیه می شود دور ه ی مطالعه ی یک اثر تاریخی را طولانی تر کنید. 18- برای به خاطر سپردن پاره ای از مطالب تاریخی می توانید از کلید کلمات یاد یاری که خودتان می سازید ، استفاده کنید .مثلا برای به خاطر سپردن اینکه در عهد نامه ی ترکمانچای چه شهر های از ایران جدا شد ، می توانید از کلید کلمات یاد یار استفاده کنید تا در یابید که کدام شهر ها از میهن عزیزمان جدا شده است ا ایروان ن نخجوان ار اردوبار البته این شیوه را بیشتر برای دانش آموزانی توصیه می کنیم که در یادگیری درس تاریخ مشکل دارند. 19- جدولهای موجود در کتاب های تاریخ رابه دقت مورد مطالعه قرار دهید . زیرااین جداول یک دید کلی ازسیر جریانات تاریخی به شما می دهد و شما را بر این جریانات مسلط می سازد. 20- سعی کنید جداولی با قواعد هفتگانه طلایی برای خودتان درست کنید و آنها را بار ها و بار ها مرور کنید . مطمئن باشید که نتیجه ی شگفت انگیزی در انتظار شماست [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
علوم و فناوری
تحصیل و دانشگاه
رشته علوم انسانی
نکات مهم تاریخ کنکور
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین