انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
مطالب آموزش نویسندگی
نکاتی برای شخصیتپردازی در داستانکوتاه
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="Thumbelina" data-source="post: 115675" data-attributes="member: 3925"><p>داستان کوتاه به دلیل محدود بودن حجم، نمیتواند شخصیتهای زیادی داشته باشد. بنابراین شخصیتهای داستان کوتاه باید به خوبی اداره شوند.</p><p></p><p>منظور از اداره شدن شخصیت این است که داستاننویس، تعدادی شخصیت در داستانش بیاورد که بتواند از پس آنها برآید. بتواند هر کدام را به صورت جداگانه بپرورد و در تقابل یا تعامل به یکدیگر آنها را معرفی کند.</p><p></p><p>شخصیتهای داستان باید هویت و شناسنامه داشته باشند، باید با رفتار و کردارش حرف بزند. نه آنکه نویسنده وارد داستان شود و به جای شخصیت حرف بزند، اظهار نظر کند یا توضیح دهد.</p><p></p><p>این همان شعار معروف «<strong>نگو، نشان بده</strong>» است که به عنوان تکنیک «<strong>تعریف در حرکت</strong>» «<strong>محمد حسن شهسواری</strong>» در کتاب حرکت در مه آن را توضیح می دهد.</p><p></p><p>تعریف در حرکت یعنی اطلاعات داستان را در ضمن گفتن داستان ارائه دهیم که روی ریتم و تمپوی داستان اثر زیادی دارد.</p><p></p><p>شخصیت در داستان باید با یک رویداد قوی ترکیب شود. در غیر این صورت متن به یک کایکاتور تبدیل می شود.شخصیت با کنش و واکنش هایش معرفی می شود. و در کنار یک اتفاق داستانی زنده و گیرا می شود و قابل توجه.</p><p></p><p>بهترین تمرین برای شخصیت پردازی در داستان، نگاه دقیق به آدم های واقعی پیرامون نویسنده است. آدم ها در داستان زندگی میکنند، حرف میزنند، حرکت میکنند، میخورند، میخوابند، میمیرند و متولد میشوند. مثل آدم های واقعی نه خوبِ خوباند، نه بدِ بد. یعنی نه سیاهاند نه سفید.</p><p></p><p>پس به افراد دور و برتان و رفتارشان در موقعیت های مختلف توجه کنید و فکر کنید آیا این فرد با این خصوصیات مشخص، اگر این اتفاق خاص، برایش بیفتد چه عکس العملی نشان خواهد داد!</p><p></p><p>خوبی و بدی نسبیاند. مطلق نیستند. تنها در افسانهها و قصههای کلاسیک، قهرمانان یا دیوسیرت اند و یا فرشته خو. تغییر نمی کنند و از اول تا انتها به همان شیوه زندگی می کنند. برای داستان امروزی حد وسط را بگیرید و از هر گونه مطلق اندیشی در مورد آدم ها پرهیز کنید. اجازه بدهید شخصیت تغییر کند اگر لازم است یا جنبه های مختلف روحیات او را در مقابله با هر کنشی به چالش بکشید.</p><p></p><p>آدم های داستان باید استقلال داشته باشند باید با هم تعامل داشته باشند، با هم رفتار کنند و حرف بزنند و درون خود را برای مخاطب نشان دهند نه اینکه نویسنده بپرد وسط داستان و همه چیز را دست بگیرد. باید به شخصیت ها اجازه زنده بودن در داستان را داد، تا خود زندگی کنند.</p><p></p><p>گفتگو کمک بزرگی برای شخصیت پردازی می تواند باشد. گفتگوی زنده و طبیعی و کوتاه باشد، نه شعاری و خشک. که هر شخصیتی به فراخور شغل، جنس، مرتبهی اجتماعی، میزان سواد و سطح فرهنگ حرف میزنند. کلام یک راننده با مهندس یا استاد دانشگاه فرق می کند.</p><p></p><p>برای شناساندن شخصیت ها باید آنها را به حرف زدن واداشت. همانطور که میگویند:«تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.»</p><p></p><p>پس اگر از شگرد دیالوگ و گفتگو برای شخصیت پردازی استفاده می کنید حتما به نکات مربوط به گفتگو دقت داشته باشید که داستانتان طبیعی و واقعی از آب در بیاید.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Thumbelina, post: 115675, member: 3925"] داستان کوتاه به دلیل محدود بودن حجم، نمیتواند شخصیتهای زیادی داشته باشد. بنابراین شخصیتهای داستان کوتاه باید به خوبی اداره شوند. منظور از اداره شدن شخصیت این است که داستاننویس، تعدادی شخصیت در داستانش بیاورد که بتواند از پس آنها برآید. بتواند هر کدام را به صورت جداگانه بپرورد و در تقابل یا تعامل به یکدیگر آنها را معرفی کند. شخصیتهای داستان باید هویت و شناسنامه داشته باشند، باید با رفتار و کردارش حرف بزند. نه آنکه نویسنده وارد داستان شود و به جای شخصیت حرف بزند، اظهار نظر کند یا توضیح دهد. این همان شعار معروف «[B]نگو، نشان بده[/B]» است که به عنوان تکنیک «[B]تعریف در حرکت[/B]» «[B]محمد حسن شهسواری[/B]» در کتاب حرکت در مه آن را توضیح می دهد. تعریف در حرکت یعنی اطلاعات داستان را در ضمن گفتن داستان ارائه دهیم که روی ریتم و تمپوی داستان اثر زیادی دارد. شخصیت در داستان باید با یک رویداد قوی ترکیب شود. در غیر این صورت متن به یک کایکاتور تبدیل می شود.شخصیت با کنش و واکنش هایش معرفی می شود. و در کنار یک اتفاق داستانی زنده و گیرا می شود و قابل توجه. بهترین تمرین برای شخصیت پردازی در داستان، نگاه دقیق به آدم های واقعی پیرامون نویسنده است. آدم ها در داستان زندگی میکنند، حرف میزنند، حرکت میکنند، میخورند، میخوابند، میمیرند و متولد میشوند. مثل آدم های واقعی نه خوبِ خوباند، نه بدِ بد. یعنی نه سیاهاند نه سفید. پس به افراد دور و برتان و رفتارشان در موقعیت های مختلف توجه کنید و فکر کنید آیا این فرد با این خصوصیات مشخص، اگر این اتفاق خاص، برایش بیفتد چه عکس العملی نشان خواهد داد! خوبی و بدی نسبیاند. مطلق نیستند. تنها در افسانهها و قصههای کلاسیک، قهرمانان یا دیوسیرت اند و یا فرشته خو. تغییر نمی کنند و از اول تا انتها به همان شیوه زندگی می کنند. برای داستان امروزی حد وسط را بگیرید و از هر گونه مطلق اندیشی در مورد آدم ها پرهیز کنید. اجازه بدهید شخصیت تغییر کند اگر لازم است یا جنبه های مختلف روحیات او را در مقابله با هر کنشی به چالش بکشید. آدم های داستان باید استقلال داشته باشند باید با هم تعامل داشته باشند، با هم رفتار کنند و حرف بزنند و درون خود را برای مخاطب نشان دهند نه اینکه نویسنده بپرد وسط داستان و همه چیز را دست بگیرد. باید به شخصیت ها اجازه زنده بودن در داستان را داد، تا خود زندگی کنند. گفتگو کمک بزرگی برای شخصیت پردازی می تواند باشد. گفتگوی زنده و طبیعی و کوتاه باشد، نه شعاری و خشک. که هر شخصیتی به فراخور شغل، جنس، مرتبهی اجتماعی، میزان سواد و سطح فرهنگ حرف میزنند. کلام یک راننده با مهندس یا استاد دانشگاه فرق می کند. برای شناساندن شخصیت ها باید آنها را به حرف زدن واداشت. همانطور که میگویند:«تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.» پس اگر از شگرد دیالوگ و گفتگو برای شخصیت پردازی استفاده می کنید حتما به نکات مربوط به گفتگو دقت داشته باشید که داستانتان طبیعی و واقعی از آب در بیاید. [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
آموزش
آموزش نویسندگی
مطالب آموزش نویسندگی
نکاتی برای شخصیتپردازی در داستانکوتاه
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین