- شناسه کاربر
- 1249
- تاریخ ثبتنام
- 2021-11-25
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 449
- نوشتهها
- 1,874
- راهحلها
- 22
- پسندها
- 20,774
- امتیازها
- 613
داستان کلی هزارپا، زندگی دو دوست به نامهای رضا (با بازی رضا عطاران) و منصور (با بازی جواد عزتی) را روایت میکند. دو دوستی که از راه دزدی امرار معاش میکنند. آنها یک روز کیفی را میدزدند که مدارک مهم درون کیف، جان آنها را به خطر میاندازد. از طرفی دیگر رضا به طور اتفاقی از راز زندگی یک دختر پولدار باخبر میشود و تصمیم میگیرد تا از این فرصت سوء استفاده کند. داستان فیلم در اولین قدمهایی که برمیدارد، دو داستان مجزا را موازی با هم پیش میبرد: ماجرای کیف و ماجرای رازی که رضا از آن باخبر است. اما کل داستان به این دو ماجرا ختم نمیشود و در طول مسیر فیلم، اتفاقات و جریاناتی دیگر باعث بهوجود آمدن پیشآمدهای تازهای میشود که ذره ذره به فیلم اضافه خواهند شد. داستان کلی هزارپا دقیقا همانند اتوبوسی است که در ایستگاههای مختلف، مسافرانی جدید (داستانکهایی تازه) را با خود همراه میکند. شاید در نگاه اول این مساله عاملی مثبت برای فیلم به شمار بیاید و باعث بهوجود آمدن یک سیر پیچشی مناسب در داستان شود که تا حدی میتوان به آن اتکا کرد. اما همین سیستمی که برای بستن فرمت کلی داستان و روایت آن برگزیده شده، خالی از اشکال نیست و از ضعفهایی رنج میبرد. در اواسط فیلم، مکانیزم موازی پیش رفتن داستانها به هم میخورد و باعث میشود مخاطب بخشی از داستان را پررنگ ببیند و بخش دیگر را کم کم از یاد ببرد تا اینکه در یک سوم پایانی مجددا داستان را به وضوح مقابل خود ببیند که این مساله یکپارچگی و وحدت رویه داستان فیلم را با اختلال مواجه میکند. از سویی دیگر، بسیاری از اتفاقاتی که در طول فیلم پدید میآیند، تاثیر خاصی روی داستان ندارند و صرفا برای پر کردن مدت زمان فیلم به آن اضافه شدهاند. این مساله یکی از بزرگترین مشکلات هزارپا است که وجودش تنها به داستانکها ختم نشده و در بُعدی دیگر، بسیار پررنگتر خود را نشان میدهد که در ادامه در مورد آن مفصل بحث خواهیم کرد.
داستان فیلم شاید در اوایل حرکت خود مخاطب را راضی کند و در میانه امیدوار کننده خودنمایی کند، اما در یک سوم پایانی با ضعف مواجه میشود. ضعفی که هم در بحث فرم و هم در بحث محتوای داستان خود را نشان میدهد. فیلمنامه از ضعفهای بارزی رنج میبرد، تدوین فیلم ضعیف است و در بسیاری از بخشها لنگ میزند. دوره زمانی که هزارپا در آن روایت میشود، دورهای است که برای مخاطبان سینمای کمدی ایران تازگی ندارد و پیش از این هم شاهد کمدیهایی کم و بیش با همین سبک و سیاق در همین فضا و همین دوره بودهایم. این بازه زمانی تنها مسالهای نیست که هزارپا آن را از سایر فیلمهای کمدی پیشین قرض گرفته است. شوخیهایی که در طول فیلم برای خنداندن مخاطب استفاده میشود، بخش مهمی از فضای داستانی و نحوه روایت فیلم، همگی از جمله مواردی هستند که پیادهسازیشان در فیلم با الهاماتی از سایر کمدیها انجام شده یا مستقیما از همان المانها استفاده شده است. به همین دلیل هزارپا هم چیز جدیدی از خود برای ارائه به مخاطب ندارد اما با این وجود، چندی از همین شوخیهای تکراری و آشنا هم باعث خندیدن مخاطب خواهد شد. هزارپا هم همانند خیلی عظیمی از کمدیهای این روزهایمان هر از گاهی از شوخیهای نه چندان جالب و سطح پایین استفاده میکند اما نه به آن اندازه که کل فیلم را در آن فرو ببرد و تمام فیلم به سمت لودگی حرکت کند. همین مساله باعث میشود هزارپا چندان هم فیلم بدی نباشد و شاید بتوانیم به آن لقب «متوسط» بدهیم.
داستان فیلم شاید در اوایل حرکت خود مخاطب را راضی کند و در میانه امیدوار کننده خودنمایی کند، اما در یک سوم پایانی با ضعف مواجه میشود. ضعفی که هم در بحث فرم و هم در بحث محتوای داستان خود را نشان میدهد. فیلمنامه از ضعفهای بارزی رنج میبرد، تدوین فیلم ضعیف است و در بسیاری از بخشها لنگ میزند. دوره زمانی که هزارپا در آن روایت میشود، دورهای است که برای مخاطبان سینمای کمدی ایران تازگی ندارد و پیش از این هم شاهد کمدیهایی کم و بیش با همین سبک و سیاق در همین فضا و همین دوره بودهایم. این بازه زمانی تنها مسالهای نیست که هزارپا آن را از سایر فیلمهای کمدی پیشین قرض گرفته است. شوخیهایی که در طول فیلم برای خنداندن مخاطب استفاده میشود، بخش مهمی از فضای داستانی و نحوه روایت فیلم، همگی از جمله مواردی هستند که پیادهسازیشان در فیلم با الهاماتی از سایر کمدیها انجام شده یا مستقیما از همان المانها استفاده شده است. به همین دلیل هزارپا هم چیز جدیدی از خود برای ارائه به مخاطب ندارد اما با این وجود، چندی از همین شوخیهای تکراری و آشنا هم باعث خندیدن مخاطب خواهد شد. هزارپا هم همانند خیلی عظیمی از کمدیهای این روزهایمان هر از گاهی از شوخیهای نه چندان جالب و سطح پایین استفاده میکند اما نه به آن اندازه که کل فیلم را در آن فرو ببرد و تمام فیلم به سمت لودگی حرکت کند. همین مساله باعث میشود هزارپا چندان هم فیلم بدی نباشد و شاید بتوانیم به آن لقب «متوسط» بدهیم.
نام موضوع : نقد و بررسی فیلم هزارپا
دسته : سینما و تئاتر