. . .

نقد و بررسی نقد و بررسی فیلم قلب سنگی

تالار سینما و تئاتر

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
449
نوشته‌ها
1,867
راه‌حل‌ها
22
پسندها
20,710
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
نقد فیلم قلب سنگی (Heart of Stone) | اکشن جدید نتفلیکس

نقد فیلم قلب سنگی (Heart of Stone) | اکشن جدید نتفلیکس​


گل گدوت نه‌تنها توانایی نجات فیلم Heart of Stone را ندارد بلکه خود به مشکل بزرگ فیلم اکشن جدید نتفلیکس تبدیل شده است.
فیلم Heart of Stone جدیدترین فیلم اکشن جاسوسی شبکه نتفلیکس است که داستان ریچل استون ، یک مامور اطلاعاتی، را دنبال می‌کند. ریچل استون باید مأموریت خطرناکی را برای محافظت از یک سلاح مرموز با نام قلب شناخته می‌شود، آغاز کند. حال ریچل استون وظیفه دارد تا این سلاح را از افتادن به‌دست دشمن در امان نگه دارد. تام هارپر پس از تجربه موفق کارگردانی فیلم Wild Rose و نسبتا موفق فیلم The Aeronauts حالا برای یک فیلم اکشن بازگشته است تا انتظارات از این فیلم بالا برود، اما آیا نتیجه هم موفقیت آمیز شده است؟
از آنجایی‌که زمان نسبتا زیادی تا پخش نسخه خانگی فیلم Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One فاصله داریم، فیلم قلب سنگی می‌تواند یک فرصت طلایی برای خودنمایی داشته باشد تا بتواند هم جای چنین فیلمی را در بازار خانگی و استریم پر کند و هم به رقیبی برای آن تبدیل شود. فیلم پس از افتتاحیه اول آن که با شخصیت‌های فیلم آشنا می‌شویم، کم کم داستان اصلی خود را شروع می‌کند و آن هم نمایش تهدید و شخصیت شرور اصلی فیلم است که یک گروه اطلاعاتی و تروریستی است که درواقع نقطه مقابل سازمان اصلی فیلم هستند که ریچل استون برای آن‌ها کار می‌کند و حالا به‌دنبال نابودی سازمان استون هستند.
آغاز مأموریت خطیر گل گدوت در فیلم Heart of Stone

فیلم Heart of Stone در ابتدا به‌خوبی شخصیت شرور اصلی فیلم را مخفی می‌کند و این به برگ برنده فیلم تبدیل می‌شود. اما به‌طرز عجیبی این برگ برنده خیلی سریع فاش می‌شود. مشخصا رونمایی از بزرگ‌ترین غافلگیری فیلم در همان ابتدای داستان می‌تواند هم نکته مثبتی باشد هم منفی، اما در ادامه این رونمایی بزرگ خیلی قرار نیست به داستان و روایت فیلم کمک زیادی کند. سازندگان می‌توانستند به‌جای اینکه خیلی سریع هویت شخصیت شرور اصلی فیلم را فاش کنند، این شخصیت را حداقل تا پرده سوم فصل مخفی نگه دارند و مثل یک معمای بزرگ برای بیننده و ریچل استون آن را به نمایش بگذارند.
گل گدوت بار دیگر در فیلم Heart of Stone ثابت می‌کند که توانایی کمی برای تبدیل شدن به ستاره اصلی یک فیلم دارد
آن‌ها از همان ابتدا یک شخصیت شرور را معرفی کردند، اما به‌طرز ناشیانه‌ای خیلی سریع متوجه می‌شویم که او مغز متفکر این اتفاقات نیست و شخص دیگری پشت ماجرا است. این موضوع تنها یکی از مشکلات کلی فیلم است. یک نمونه مناسب برای درک بهتر این موضوع فیلم Mission: Impossible - Fallout است که تا زمانی‌که فیلم نیاز داشت، هویت واقعی هنری کویل را فاش نکرد و درست در زمان مناسب تازه متوجه نقش این شخصیت در طول اتفاقات فیلم شدیم.
اما این موضوع در مورد شخصیت پارکر صدق نمی‌کند. او نه قرار است آن غافلگیری بزرگ فیلم باشد و نه شخصیت شروری که باعث هیجان بیننده شود. او از همان ابتدا معرفی می‌شود و در ادامه هم انگیزه‌های کلیشه‌ای و تکراری دارد و بیننده توانایی پیدا کردن یک ارتباط خوب با او را پیدا نمی‌کند. به‌صورت کلی در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بعضا هویت و شخصیت‌پردازی شخصیت شرور فیلم از قهرمان اصلی داستان هم بیشتر می‌شود که اینجا دقیقا نقطه عکس ماجرا است.
تلاش گل گدوت برای جلوگیری از بحران جهانی در فیلم Heart of Stone

در مجموع داستان فیلم Heart of Stone به شکلی است که بیننده ممکن است تصور کند سازندگان فیلم صرفا با تماشای فیلم‌های اکشن جاسوسی مثل سری مأموریت غیر ممکن، یک داستان کلی نوشته‌اند و حتی نتوانسته‌اند آن ایده‌ها را به‌خوبی و کامل اجرا کنند. نتیجه هم نداشتن یک داستان پر کشش و جذاب است که در آن نه تهدیدی را شاهد هستیم که بخواهیم برای شخصیت‌های آن نگران شویم و نه شخصیت‌های جذابی که به بهتر شدن فیلم کمک کنند.
شخصیت پارکر در مجموع می‌توانست حکم بلیط نجات فیلم باشد، اما پس از اینکه ورود قدرتمندی دارد، خیلی پرداخت بیشتر و خاصی ندارد و صرفا می‌دانیم که او قرار است یک سازمان را به‌طور کلی نابود کند. فیلم در مجموع نمی‌تواند آن داستان و شخصیت‌هایی که انتظارش را داریم، به ما ارائه کند و نه در مورد شخصیت منفی داستان و نه ریچل استون که شخصیت اصلی فیلم است، شاهد شخصیتی که واقعا بتواند نظر ما را جلب کند، نیستیم.
بخشی از این موضوع به فیلمنامه و کارگردانی باز می‌گردد، اما بخش بعدی دیگر این موضوع به مشکلات بازیگران فیلم مرتبط می‌شود. در ردیف اول گل گدوت را داریم که او را بیشتر برای نقش زن شگفت‌انگیز می‌شناسیم، اما فیلم قلب سنگی یک نکته بزرگ را به ما یادآوری کرد و آن هم استعداد بازیگری گل گدوت است. آیا او واقعا جز ظاهرش چیزی فراتر برای ارائه کردن دارد؟ جواب قطعا منفی است. نکته اصلی این است وقتی او در صف اول نگاه‌ها نیست، کمتر مشکلات بازی او به چشم می‌آید، اما وقتی نقش اصلی یک فیلم را به دوش می‌کشد تازه متوجه مشکلات بزرگ او می‌شویم.
گل گدوت پس از انفجار ماشین در فیلم Heart of Stone

گل گدوت واقعا در طول فیلم بازی بی‌روحی را ارائه می‌کند و توانایی اینکه باعث شود من بیننده به شخصیت ریچل استون علاقه‌مند و نگران وضعیتش شوم، از او نمی‌توانم مشاهده کنم. البته این بار اول نیست که شاهد چنین مشکلاتی از او هستم، اما اینجا موضوع به اوج خود رسیده است و بازیگر دیگری که بتواند مشکلات بازیگری او را پوشش دهد هم در فیلم حضور ندارد. اگر در فیلم‌های زن شگفت‌انگیز این موضوع بر دوش کریس پاین بود، اینجا شاهد این موضوع نیستیم.
فیلم Heart of Stone نه‌تنها در به تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن جذاب و پر هیجان مشکل دارد، بلکه با صحنه‌های کمدی ضعیفش تیر خلاصی به خود زده است
درکل تیم بازیگر فیلم چندان قابل‌توجه نیست و ظاهرا بیشتر بودجه فیلم صرف استخدام گل گدوت شده است. البته جیمی درنان تا حدی بازی قابل قبول‌تری ارائه می‌کند، اما او که نقش پارکر را بر عهده دارد اسیر فیلمنامه فیلم شده است و جای خیلی زیادی برای درخشش ندارد. این مشکلات با صحنه‌های اکشن فیلم بیشتر می‌شود. کیفیت صحنه‌های اکشن فیلم به‌حدی سطحی و ضعیف است که واقعا به سختی می‌توان آن را تحمل کرد. این صحنه‌ها فاقد هرگونه هیجان هستند و کاملا به شکل ضعیف و حتی بعضا احمقانه‌ای به تصویر کشیده‌ شده‌اند.
حتی اگر فیلم نتواند داستان قابل قبولی ارائه کند و صرفا یک کلیشه تمام عیار باشد، اما باز هم زمانی‌که از یک فیلم اکشن صحبت می‌کنیم انتظار داریم که صحنه‌های اکشن نقطه قوت و برتری فیلم باشند. اما در مورد فیلم Heart of Stone این بخش به مشکل بزرگ فیلم تبدیل شده است و سازندگان کمتر خلاقیتی در اجرای این صحنه‌ها دارند. حتی اگر بگوییم استعداد بازیگری گل گدوت بسیار پایین است، اما باز هم آن‌ها می‌توانستند با استخدام بدلکار مناسب و کارگردان صحنه‌های اکشن این بخش را به مراتب پیاده‌سازی کنند.
گل گدوت در آزمایشگاه در فیلم Heart of Stone

در هر حال تام هارپر در تجربه ساخت یک فیلم اکشن شکست بدی خورده است و نتوانسته انتظارات را برآورده کند که بخشی از آن هم می‌تواند به‌خاطر نتفلیکس باشد که با انتخاب گل گدوت از همان ابتدا دیوار ساخت فیلم را کج بالا برده است. اما سازندگان فیلم به‌جای اینکه در بهتر به تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن فیلم تلاش کنند، در ادامه تلاش کرده‌اند تا این مشکلات را با شوخی‌ها و صحنه‌های کمدی رفع کنند که خب تیر خلاصی به پیکره فیلم بوده است.
با اینکه صحنه‌های کمدی می‌توانست کمک زیادی به کاهش خشک بودن شخصیت‌ها در طول فیلم کند، اما در عوض باعث شد تا در طول فیلم بارها صحنه‌های کمدی را تحمل کنیم که حتی در برخی از صحنه‌های تحمل آن سخت و غیر ممکن است. در مجموع ظاهرا فیلم در هیچ بخشی نتوانسته خلاقیت کافی داشته باشد و درنهایت با اثری طرف هستیم که نه‌تنها نمی‌تواند جای خالی فیلمی را پر کند، بلکه خود به یک فیلم حوصله‌سر بر و خسته کننده تبدیل شده است که تماشا آن به‌طور کلی پیشنهاد نمی‌شود.
در مجموع فیلم Heart of Stone فرصت طلایی را داشت تا بتواند نقشی که دو فیلم Extraction برای نتفلیکس ایفا کرده‌اند، در اینجا اجرا کند، اما در عوض با فیلمی پر از اشکلات ریز و درشت در بخش داستانی تا صحنه‌های اکشن و بخش‌های کمدی عذاب‌آور طرف هستیم. پس اگر به‌دنبال یک فیلم اکشن جاسوسی هستید دو راه بیشتر ندارید، دوباره فیلم‌های مأموریت غیر ممکن را تماشا کنید یا اینکه به سراغ فیلم‌های جیسون بورن بروید و حتی به فیلم The Bourne Legacy یک فرصت دوباره بدهید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین