انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
امور فرهنگی
سینما و تئاتر
نقد و بررسی سریال *شوق پرواز*
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote=".Mahdieh" data-source="post: 99049" data-attributes="member: 940"><p><strong>. راوی قصه مکرراً تغییر میکند و این ضعف عمدهای را در این سریال سبب شده است. ابتدا قصه از منظر دانای کل روایت میشود و پس از آمدن مسعود قسمت زیادی از وقایع از منظر او که تحقیقات تصویری و قلمی نامزدش لیلی را مشاهده میکند بازگو میشود. راوی بسیاری از موارد نیز همسر شهید است و در میانۀ همۀ اینها روایت کردن دانای کل نیز ادامه دارد.</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>2. مجتمع کردن همۀ همکاران عباس و دوستان خانوادگی او در شخص سعید خجستهفر (شهرام حقیقت دوست). و این برای شخص مردمدار و خونگرمی همچون عباس خوب نیست که فقط با یک دوست مراوده داشته باشد. این یک ضعف عمدۀ فیلمنامه نویس است که نتواند شخصیتهای متعدد را که حتی مشخصات و خاطرات آنها وجود دارد در فیلمنامه داخل کند. از جمله مصطفی اردستانی (اتابک نادری) که در خیلی از موارد همرتبۀ شهید بابایی بود و در این فیلم بسیار پرداخت ناشده باقی ماند، جز موارد اندکی از قبیل آنکه او و خانوادهاش در آن سفر حج انتهایی با خانم حکمت همسفر بودهاند.</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>3. وجه دستگیری شهید بابایی از فقرا و مساکین با اموال شخصی بیپرداخت مانده بود. مثلاً همسر او گوشزد کرده که حقوق ماهیانۀ عباس زیاد بود ولی آنقدر به دیگران کمک مالی میکرد که در انتهای برج کم میآورد. و یا یکی از فامیلهای دور عباس که در ارومیه سرباز بوده نقل کرده است که برایش پاکتهای حاوی پول میآمده و پس از پرس و جوی زیاد فهمیده که برادرش آدرس محل خدمت او را به عباس داده است و عباس نیز آن ماجرا را انکار میکرده و بعد در آخر گفته «فراموشش کن». و یا اینکه عباس خانۀ خود را با یکی از ارتشیهای پایگاه که هشت بچه داشته است عوض میکند و میگوید ما دو تا بچه داریم و این خانۀ بزرگ به درد ما نمیخورد و غیره.</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>4. حجم مطالب خانوادگی فیلم زیاد است. آیا برای یک مجاهد فی سبیل الله نیازی به این حجم بالای روابط خانوادگی هست؟ شما از زندگی خصوصی امام خمینی(ره) چقدر اطلاع دارید؟ آیا یک مقدار اندک کفایت نمیکرد؟</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>5. ارتباط عباس با علما که عمدتاً مشهورند زیاد بوده است، افرادی همچون شهید صدوقی، آیت الله خامنهای، امام خمینی(ره)، که در فیلم چیزی از آن ندیدیم. نویسندگان میتوانستند این رابطه خوب را با علمای دیگری از حوزه برقرار کنند. خصوصاً رابطۀ خوب او با امام خمینی(ره) که عباس را میشناخت و از تلاشهای او خبر داشت و آن سفر حج آخر را برای او در نظر گرفته بود پرداخت نشده است.</strong></p><p><strong>6. بابایی از کسانی بوده که در قرآن و مسائل دینی مطالعات بسیار داشته و در حدّ خوبی در آنها مبرّز بوده است. آیا مخاطب نباید بپرسد که این مرد این رفتارهای نیک را از کجا آموخته است؟</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>7. دخل و تصرفهایی که فیلم در واقعیت صورت داده غیر ضرور و اصولاً نا به جا است. برای نمونه مشکل کمردرد فراش مدرسه که عباس کودک دبستانی، صدای گریۀ او را در نزد مدیر (دایی عباس) به وقت اخراج کردنش میشنود و با بچهها تعهد میدهند که مدرسه را خودشان تمییز کنند و مدیر نیز مشروط میکند به اینکه آنها باید از اولیائشان نامه بیاورند! در حالیکه ماجرا این بود که بعد از شهادت عباس بابایی فراش مدرسه به خانوادهاش خبر میدهد که حدود سی سال قبل وقتی که او به سبب ناتوانی از نظافت مدرسه در حال اخراج شدن بوده یک روز صبح زود میبیند که حیاط مدرسه تمییز شده است. سحر روز بعد کشیک میدهد و میفهمد پسری از دیوار به داخل مدرسه پرید و آنجا را جارو کرد. فراش اسم او را میپرسد و با عباس آشنا میشود. او نیز از فراش میخواهد موضوع را به کسی اطلاع ندهد (علیِ اکبر، پرواز تا بینهایت، صص. 20 و 21).</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>8. چیزهایی را میشد تخیل کرد و فیلمنامه نویسان از آن غافل بودهاند. اما تخیل کدام نویسنده است که به پای قلههای رفیع انبیاء و اولیاء خدا برسد اگر نویسندگان در آن فضاها نزیسته باشند؟ برای نمونه تأمل کنید کسی که اول و آخر عمرش با حضرت اسماعیل(ع) محشور باشد، آیا در میانۀ عمرش از آن غافل است؟ وجه منفی این ماجرا را در سریال مختار به یاد آورید و سخن مکرر عمر سعد را برای حکومت ری. این به آن سبب است که آنچه انسان به آن میاندیشد رزق او میشود (سورۀ إسراء/ 18 تا 21). خاطرات اطرافیان از شکر گفتن عباس قبل از خوردن یک میوه یا نماز شکر خواندنش قبل از چیدن محصولات پدر از درخت حتی اگر در فیلم به صورت مستقیم به کار نروند، شناخت وجه بارز او را برای نویسندگان میسر میکند. در این خصوص توضیح خواهم داد.</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>9. فیلم بایست لحن حماسی میداشت که نداشت. عباس بابایی یک مجاهد و رزمندۀ سختکوش است، کسی که شصت عملیات موفق جنگی را به خوبی انجام داده است. در یک عملیات در کشور عراق وقتی گلولهای به باک بنزین هواپیما میخورد او برای آنکه سوخت هواپیما در راه تخلیه نشود مسیر برگشت تا تهران را معکوس میراند. سازندگان اذعان کردهاند که به سبب آنکه فیلم شعاری نشود این واقعه را در فیلمنامه داخل نکردهایم. به نظر اینجانب نه تنها نبایست این واقعه را از فیلم حذف میکردند بلکه باید محمل آن را در فیلمنامه فراهم مینمودند و از سوی دیگر از حجم زیاد وقایع خانوادگی میکاستند. مسلّم است که این واقعه در فیلم کنونی همچون وصلهای ناچسب است. بایست فکر میکردند که این واقعۀ مستند را چگونه بگوییم که باورپذیر باشد، آیا با مدالی که فرماندهان ارتش بعد از آن واقعه به بابایی میدهند؟ یا با خبری که از این واقعه در روزنامهها درج میشود؟ یا با تقدیری که رئیس جمهور از او میکند؟ یا پاداش سفر حج که توسط امام خمینی(ره) برای او در نظر گرفته میشود و یا هر چیز دیگر.</strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE=".Mahdieh, post: 99049, member: 940"] [B]. راوی قصه مکرراً تغییر میکند و این ضعف عمدهای را در این سریال سبب شده است. ابتدا قصه از منظر دانای کل روایت میشود و پس از آمدن مسعود قسمت زیادی از وقایع از منظر او که تحقیقات تصویری و قلمی نامزدش لیلی را مشاهده میکند بازگو میشود. راوی بسیاری از موارد نیز همسر شهید است و در میانۀ همۀ اینها روایت کردن دانای کل نیز ادامه دارد. 2. مجتمع کردن همۀ همکاران عباس و دوستان خانوادگی او در شخص سعید خجستهفر (شهرام حقیقت دوست). و این برای شخص مردمدار و خونگرمی همچون عباس خوب نیست که فقط با یک دوست مراوده داشته باشد. این یک ضعف عمدۀ فیلمنامه نویس است که نتواند شخصیتهای متعدد را که حتی مشخصات و خاطرات آنها وجود دارد در فیلمنامه داخل کند. از جمله مصطفی اردستانی (اتابک نادری) که در خیلی از موارد همرتبۀ شهید بابایی بود و در این فیلم بسیار پرداخت ناشده باقی ماند، جز موارد اندکی از قبیل آنکه او و خانوادهاش در آن سفر حج انتهایی با خانم حکمت همسفر بودهاند. 3. وجه دستگیری شهید بابایی از فقرا و مساکین با اموال شخصی بیپرداخت مانده بود. مثلاً همسر او گوشزد کرده که حقوق ماهیانۀ عباس زیاد بود ولی آنقدر به دیگران کمک مالی میکرد که در انتهای برج کم میآورد. و یا یکی از فامیلهای دور عباس که در ارومیه سرباز بوده نقل کرده است که برایش پاکتهای حاوی پول میآمده و پس از پرس و جوی زیاد فهمیده که برادرش آدرس محل خدمت او را به عباس داده است و عباس نیز آن ماجرا را انکار میکرده و بعد در آخر گفته «فراموشش کن». و یا اینکه عباس خانۀ خود را با یکی از ارتشیهای پایگاه که هشت بچه داشته است عوض میکند و میگوید ما دو تا بچه داریم و این خانۀ بزرگ به درد ما نمیخورد و غیره. 4. حجم مطالب خانوادگی فیلم زیاد است. آیا برای یک مجاهد فی سبیل الله نیازی به این حجم بالای روابط خانوادگی هست؟ شما از زندگی خصوصی امام خمینی(ره) چقدر اطلاع دارید؟ آیا یک مقدار اندک کفایت نمیکرد؟ 5. ارتباط عباس با علما که عمدتاً مشهورند زیاد بوده است، افرادی همچون شهید صدوقی، آیت الله خامنهای، امام خمینی(ره)، که در فیلم چیزی از آن ندیدیم. نویسندگان میتوانستند این رابطه خوب را با علمای دیگری از حوزه برقرار کنند. خصوصاً رابطۀ خوب او با امام خمینی(ره) که عباس را میشناخت و از تلاشهای او خبر داشت و آن سفر حج آخر را برای او در نظر گرفته بود پرداخت نشده است. 6. بابایی از کسانی بوده که در قرآن و مسائل دینی مطالعات بسیار داشته و در حدّ خوبی در آنها مبرّز بوده است. آیا مخاطب نباید بپرسد که این مرد این رفتارهای نیک را از کجا آموخته است؟ 7. دخل و تصرفهایی که فیلم در واقعیت صورت داده غیر ضرور و اصولاً نا به جا است. برای نمونه مشکل کمردرد فراش مدرسه که عباس کودک دبستانی، صدای گریۀ او را در نزد مدیر (دایی عباس) به وقت اخراج کردنش میشنود و با بچهها تعهد میدهند که مدرسه را خودشان تمییز کنند و مدیر نیز مشروط میکند به اینکه آنها باید از اولیائشان نامه بیاورند! در حالیکه ماجرا این بود که بعد از شهادت عباس بابایی فراش مدرسه به خانوادهاش خبر میدهد که حدود سی سال قبل وقتی که او به سبب ناتوانی از نظافت مدرسه در حال اخراج شدن بوده یک روز صبح زود میبیند که حیاط مدرسه تمییز شده است. سحر روز بعد کشیک میدهد و میفهمد پسری از دیوار به داخل مدرسه پرید و آنجا را جارو کرد. فراش اسم او را میپرسد و با عباس آشنا میشود. او نیز از فراش میخواهد موضوع را به کسی اطلاع ندهد (علیِ اکبر، پرواز تا بینهایت، صص. 20 و 21). 8. چیزهایی را میشد تخیل کرد و فیلمنامه نویسان از آن غافل بودهاند. اما تخیل کدام نویسنده است که به پای قلههای رفیع انبیاء و اولیاء خدا برسد اگر نویسندگان در آن فضاها نزیسته باشند؟ برای نمونه تأمل کنید کسی که اول و آخر عمرش با حضرت اسماعیل(ع) محشور باشد، آیا در میانۀ عمرش از آن غافل است؟ وجه منفی این ماجرا را در سریال مختار به یاد آورید و سخن مکرر عمر سعد را برای حکومت ری. این به آن سبب است که آنچه انسان به آن میاندیشد رزق او میشود (سورۀ إسراء/ 18 تا 21). خاطرات اطرافیان از شکر گفتن عباس قبل از خوردن یک میوه یا نماز شکر خواندنش قبل از چیدن محصولات پدر از درخت حتی اگر در فیلم به صورت مستقیم به کار نروند، شناخت وجه بارز او را برای نویسندگان میسر میکند. در این خصوص توضیح خواهم داد. 9. فیلم بایست لحن حماسی میداشت که نداشت. عباس بابایی یک مجاهد و رزمندۀ سختکوش است، کسی که شصت عملیات موفق جنگی را به خوبی انجام داده است. در یک عملیات در کشور عراق وقتی گلولهای به باک بنزین هواپیما میخورد او برای آنکه سوخت هواپیما در راه تخلیه نشود مسیر برگشت تا تهران را معکوس میراند. سازندگان اذعان کردهاند که به سبب آنکه فیلم شعاری نشود این واقعه را در فیلمنامه داخل نکردهایم. به نظر اینجانب نه تنها نبایست این واقعه را از فیلم حذف میکردند بلکه باید محمل آن را در فیلمنامه فراهم مینمودند و از سوی دیگر از حجم زیاد وقایع خانوادگی میکاستند. مسلّم است که این واقعه در فیلم کنونی همچون وصلهای ناچسب است. بایست فکر میکردند که این واقعۀ مستند را چگونه بگوییم که باورپذیر باشد، آیا با مدالی که فرماندهان ارتش بعد از آن واقعه به بابایی میدهند؟ یا با خبری که از این واقعه در روزنامهها درج میشود؟ یا با تقدیری که رئیس جمهور از او میکند؟ یا پاداش سفر حج که توسط امام خمینی(ره) برای او در نظر گرفته میشود و یا هر چیز دیگر.[/B] [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
امور فرهنگی
سینما و تئاتر
نقد و بررسی سریال *شوق پرواز*
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین