. . .

پزشکی نامتعادل‌بودن هورمون‌ها به چه معنا است؟

تالار متفرقه پزشکی

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
141
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1
نمای نزدیک از شانه و بازوی یک زن با پوست پر از جوش

هورمون‌ها برای حفظ تعادل در بدن ما حضور دارند؛ اما گاهی اوقات این تعادل برهم می‌خورد و زمینه را برای بروز مشکلات متعدد در بدن فراهم می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی مملو از افرادی است که دلیل احساسات بد زنان را به سطح هورمون‌هایشان نسبت می‌دهند و می‌گویند که آن‌ها باید در تعادل قرار داشته باشد.
برخی از اینفلوئنسرها وعده می‌دهند که خوردن سالاد با هویج خام، هورومون‌های مازاد استروژن را در بدن به تعادل می‌رساند؛ برخی دیگر مدعی‌اند که انتظار برای نوشیدن قهوه تا بعد از صرف غذا می‌تواند همه چیز، از عادت‌های ماهیانه‌ی دردناک تا ریزش مو را برطرف کند؛ اما به‌نقل از نشنال جئوگرافیگ متاسفانه هیچ‌کدام از این راهکارها اساس علمی ندارند و نتیجه‌ی دلخواه را به‌بار نمی‌آورند.
مزیت این درمان‌‌های خانگی فرضی این است که نیازی به مراجعه به پزشک ندارند و این موضوع احتمالا برای زنانی که فکر می‌کند پزشک‌شان به حرف آن‌ها گوش نمی‌کند جذاب باشد. به‌گفته‌ی کارشناسان، به‌نظر می‌رسد آنچه که علاقه‌مندان به شبکه‌های اجتماعی از آن غافل شده‌اند این است که هورمون‌ها بخشی از سیستمی هستند که برای تعادل طراحی شده‌اند و اختلالات هورونی جدی به مداخله‌ی پزشکی نیاز دارند.


نقش هورمون‌ها در بدن

مریلین تان، متخصص غدد و پروفسور دانشگاه پزشکی استنفورد می‌گوید: «هورمون‌ها به دسته‌ی کاملی از پروتئین‌ها اطلاق می‌شوند که سینگال‌هایی را به سراسر بدن ارسال می‌‌کنند.» بیش از ۵۰ هورمون مختلف در بدن انسان شناسایی شده که عمدتا توسط غددی چون تیروئید، پانکراس، تخمدان‌ها، بیضه‌ها، غدد فوق کلیوی و هیپوفیز وارد جریان خون می‌شوند.
هورمون‌ها، عملکرد‌های متفاوتی ازجمله رشد، سوخت‌وساز، تولیدمثل و خلق‌وخو دارند؛ اما آن کاپولا، استاد غدد درون‌ریز، دیابت و سوخت‌وساز دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید نقش اصلی آن‌ها هماهنگ‌کردن سوخت‌وساز در دستگاه‌های اندامی است. هورمون‌ها ازطریق جریان خون، پیام‌هایی را به اندام‌ها و بافت‌های مختلف می‌رسانند و نحوه‌ی عملکردشان را به آن‌ها گوشزد می‌کنند. این سیستم پیچیده از غدد و اندام‌ها، تحت عنوان «سیستم غدد درون‌ریز» شناخته می‌شود.
گاهی اوقات تغییر غلظت هورمون‌ها، به بروز علائم فیزیکی منجر می‌شود. هورمون‌های ج×ن×س×ی در مراحل مختلف چرخه‌ی زندگی زنان (از بلوغ تا یائسگی) در نوسان هستند. زنان درطول تغییرات هورمونی، علائمی مانند نواسانات خلقی، نوسانات وزن، تغییر در میل ج×ن×س×ی و گرگرفتگی را تجربه می‌کنند.
برخی از اختلالات غدد درون‌ریز بسیار جدی هستند و در نتیجه‌ی عدم‌تعادل‌هایی چون دیابت، بیماری تیروئید (پرکاری یا کم‌کاری تیروئید) و سندرم تخمدان پلی‌کیسیتیک (PCOS) اتفاق می‌افتند. اختلالات غدد درون‌ریز ممکن است به‌دلیل وجود آندروژن بیش‌ازحد در بدن رخ دهند و تشخیص آن‌ها حتما باید توسط پزشک انجام شود. به‌گفته‌ی کاپولا، ناهنجاری‌های نامحسوس غدد درون‌ریز که با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی درمان می‌شوند، به آن اندازه که شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند به شما بقبولانند، رایج نیستند.
غدد درون‌ریز بدن، ساختار، عملکرد و بیماری‌های مرتبط با آن

بابک قهرمانی

غدد درون‌ریز بدن، ساختار، عملکرد و بیماری‌های مرتبط با آن

مطالعه '12

هورمون‌ها طوری طراحی شده‌اند که متعادل باشند

جوش صورت، خستگی و افزایش وزن، شایع‌ترین علائمی هستند که کاربران و اینفلوئنسرهای تیک‌تاک آن‌ها را به نامتعادل‌بودن هورمون‌ها نسبت می‌دهند. مشکلات گوارشی، بدن‌درد، اضطراب و مشکلات خواب نیز ترکیبی از علائمی به‌شمار که در دنیای اینترنت به‌عنوان «خستگی آدرنال» شناخته می‌شوند. خستگی آدرنال را نباید با نارسایی آدرنال یا همان نارسایی غدد فوق‌ کلیوی اشتباه گرفت. نارسایی آدرنال، وضعیتی پزشکی است که در آن غدد فوق کلیوی قادر به تولید کورتیزول نیستند.

با وجود تلاش شبکه‌های اجتماعی برای مرتبط‌کردن مشکلاتی مانند خستگی و جوش با برهم‌خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن، متخصصان شک دارند که عدم تعادل هورمونی به بروز این علائم منجر شوند. کاپولا می‌گوید: «کارنکردن غدد فوق کلیوی نیازمند آسیبی بزرگ است و این غدد افزونگی‌های داخلی زیادی دارند. شما دو غده‌ی فوق کلیوی دارید؛ اما حتی کمتر از یک غده نیز برای عملکرد بدن‌تان کافی است.»

همین موضوع درمورد غده‌ی تیروئید هم صادق است. به‌گفته‌ی کاپولا بدن انسان برای داشتن عملکرد کامل تنها به حدود ۲۰ درصد از غده‌ی تیروئید عادی نیاز دارد؛ به‌همین دلیل ایده‌ی خستگی آدرنال از‌نظر کاپولا وجود ندارد و کاملا غلط است.

هرچند ممکن است هورمون‌ها در بروز علائمی چون خستگی، افزایش وزن یا جوش نقش داشته باشند؛ اما این علائم ممکن است براثر عوامل دیگری مانند اختلالات خواب، اضطراب، رژیم غذایی نامناسب یا سطح فعالیت بروز کنند. همچنین ممکن است به اشتباه تصور کنید که مشکلی در سطح انرژی کاملا طبیعی‌تان وجود دارد؛ فقط به این دلیل که خود را با انرژی بی‌حدواندازه‌ی دیگران مقایسه می‌کنید.

کاپولا درمورد اثرات تغییر رژیم غذایی در کمک به حفظ تعادل هورمون‌ها شواهدی مشاهده نکرده و می‌گوید که حتی سازوکار چنین تاثیری را نیز نمی‌تواند تصور کند. به باور کاپولا، زیبایی هورمون‌ها در این است که برای ایجاد تعادل وجود دارند و فقط درصورت وجود کمبود یا مشکل، سعی می‌کنند تا با ایجاد تطبیق و سازگاری لازم، به عادی‌شدن شرایط بدن کمک کنند؛ به‌عنوان مثال چنانچه غده‌ی هیپوفیز احساس کند که سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) در خون پایین است، مقدار بیشتری از این هورمون را آزاد می‌کند و درصورت افزایش سطح TSH در خون، ترشح آن را کاهش می‌دهد.

مثال دیگر در این زمینه انسولین است؛ هورمونی که برای فراوری قند بدن، توسط لوزالمعده ترشح می‌شود تا بدن ما برای تامین انرژی مورد نیاز خود از آن استفاده کند. هنگامی که درنتیجه‌ی مصرف غذا، مقدار گلوکز بالایی در خون شما وجود داشته باشد، انسولین به بدن می‌گوید که گلوکز اضافی را تا زمان کاهش سطح گلوکز بدن، در کبد ذخیره کند.

در‌واقع می‌توان گفت که هورمون‌های شما با آنچه در اطرافشان رخ می‌دهد سازگار می‌شوند؛ نه برعکس.



اگر احساس خوبی ندارید حتما به پزشک مراجعه کنید

کاپولا پیشنهاد می‌کند که بدون مراجعه به اینترنت، لیستی از علائم خود تهیه کرده و به این موضوع فکر کنید که چه اتفاقاتی در زندگی شما درحال رخ‌دادن هستند که ممکن است به بروز این علائم منجر شده باشند. این احتمال وجود دارد که مه مغزی شما از استرس ناشی شده باشد یا تغییر در رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی به مشکلات پوستی‌تان کمک کند. پس از تهیه‌ی این فهرست، آن را در اختیار پزشک خود قرار دهید.

به‌عقیده‌ی کاپولا ارزشش را دارد که یک پزشک پس از گرفتن شرح‌حال و علائم شما، معاینه و آزمایشات لازم را انجام دهد؛ به‌عنوان مثال اختلالات تیروئید شایع‌ترین مشکلاتی هستند که به‌سادگی توسط آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است نتایج بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده همگی عادی باشند. در چنین شرایطی شاید بهتر است بپذیرید که احتمالا هیچ دلیل پزشکی خاصی وجود ندارد.

کاپولا در این مورد می‌گوید: «البته من هرگز نمی‌خواهم که یک بیماری غدد درون‌ریز را نادیده بگیرم؛ اما درعین حال خواهان این هم نیستم که به اشتباه تشخیص بیماری غدد درون‌ریز را برای یک بیمار انجام دهم. درکنار این موضوع، دوست ندارم مردم مجبور شوند زندگی خود را تغییر دهند؛ زیرا آن‌ها فکر می‌کنند زمان نوشیدن قهوه می‌تواند به تنظیم هورمون‌های بدنشان کمک کند.»

باید توجه داشته باشید که تمام توصیه‌های کاربران و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نیز در مورد بهداشت خواب و رژیم غذایی متعادل بد نیستند. این توصیه‌ها صرفا برای سلامت کلی شما مفید هستند و درمان جادویی مشکلات هورمونی نخواهند بود. به‌گفته‌ی تان، استفاده از توصیه‌های مطرح‌شده درکنار روش‌های درمانی توصیه‌شده توسط پزشک، راهکاری بسیار عالی است؛ اما فراموش نکنید که درصورت نیاز به دارو، تغییر سبک زندگی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزینی کافی برای دارودرمانی باشد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
7
بازدیدها
146

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین