. . .

خبر مأموریت لونا ۲۵ پرتاب شد؛ اولین تلاش روسیه برای بازگشت به ماه پس از نیم‌قرن

تالار هوافضا
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
142
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

مأموریت لونا ۲۵ روسیه قصد دارد ماه‌نشین رباتیک کوچکی را برای اولین‌بار در قطب جنوب ماه فرود آورد و به جست‌وجو برای آب یخ‌زده در قمر زمین بپردازد.

روسیه برای اولین‌بار در ۴۷ سال گذشته، یک فضاپیما را به سمت ماه پرتاب کرد. این مأموریت با نام لونا ۲۵ در صورت موفقیت، اولین فرود یک فضاپیما را در قطب جنوب ماه رقم خواهد زد و می‌تواند فعالیت چشمگیر دیگر کشورها و شرکت‌های خصوصی را در آن منطقه از قمر زمین آغاز کند؛ جایی که انتظار می‌رود حجم چشمگیری از آب یخ‌زده را دربر داشته باشد.
به‌گزارش نیچر، لونا ۲۵ بامداد جمعه در ساعت ۰۲:۴۱ به وقت ایران برفراز موشک سایوز از پایگاه فضایی وستوچنی در خاور دور روسیه از روی زمین برخاست. انتخاب این محل برای پرتاب فضاپیمای قمری جدید نشان می‌دهد که روسیه درحال کاهش وابستگی خود به پایگاه پرتاب بایکونور در قزاقستان است. تقریباً پنج روز طول می‌کشد تا فضاپیما به مدار صد کیلومتری دور ماه برسد. تلاش برای فرود ۳۰ مرداد در دهانه‌ی صد کیلومتری بگوسلوسکی، در تقریباً ۵۰۰ کیلومتری قطب جنوب ماه انجام خواهد شد.
مأموریت قمری جدید روسیه یکی از چندین مأموریت برنامه‌ریزی‌شده برای قطب جنوب ماه است. چاندریان ۳ از هند که اواخر ماه گذشته پرتاب شد، یکم شهریور در آن منطقه از ماه فرود خواهد آمد. چین قصد دارد در سال ۲۰۲۶ یک ماه‌نورد را به منطقه‌ی قطبی ماه بفرستد و برنامه آرتمیس ناسا نیز که تلاش می‌کند برای اولین‌بار از زمان مأموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲، انسان‌ها را به ماه بازگرداند، بر قطب جنوب ماه متمرکز شده است. علاوه‌براین، چندین شرکت آمریکایی به‌عنوان بخشی از آرتمیس قرار است در سال‌های آتی فرودهای قمری در قطب ماه انجام دهند.
لاجر لاونیوس، تاریخدان ارشد ناسا به‌نقل از نیچر می‌گوید لونا ۲۵ فرصتی برای ربودن گوی سبقت از دیگر رقیبان است تا توجه‌ها به روسیه جلب شود.


جست‌وجو برای یخ

داده‌های مداری از دهه‌ی ۱۹۹۰ نشان می‌دهد که قطب‌های ماه حاوی مقادیر چشمگیری آب یخ‌زده هستند که در صورت دسترسی، می‌توانند منبع ارزشمندی برای ماوریت‌های انسانی آینده باشند. نیکو دتمن، رهبر گروه اکتشافات قمری در آژانس فضایی اروپا می‌گوید: «شما می‌توانید از آن آب یخ‌زده، هیدروژن و اکسیژن به‌دست آورید و از این عناصر برای تولید آب آشامیدنی، هوای تنفس‌شدنی یا حتی تولید سوخت استفاده کنید.» بهره‌برداری از این آب می‌تواند ماه را به «سکوی پرتابی برای مقاصد بعدی» در منظومه شمسی تبدیل کند.

ماه‌نشین لونا ۲۵ قرار است ۳۰ مرداد روی سطح ماه فرود بیاید
در ماه ژوئن، یوری بوریسف، رئیس روسکاسموس، آژانس فضایی روسیه، لونا ۲۵ را مأموریتی «پرخطر» با احتمال موفقیت ۷۰ درصد توصیف کرد. بیل نلسون، مدیر ناسا هفته‌ی گذشته گفت این آژانس آرزوی موفقیت برای روس‌ها دارد و خاطرنشان کرد که ناسا هر نوع مسابقه‌ی فضایی برای بازگرداندن انسان به ماه را بین ایالات متحده و چین می‌بیند.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین