انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
علوم و فناوری
علم و دانش
متفرقه علم و دانش
علم دینی؛ امکان و چگونگی
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="هدیه زندگی" data-source="post: 21141" data-attributes="member: 366"><p>علم دینی؛ امکان و چگونگی</p><p> 123</p><p>و مسیر خاص خود را پیدا میکند.</p><p>علم در سیطره باورها</p><p>صرفنظر از آراء کوهن که به دنبال تبیین نقش پارادایمها و چگـونگی تـأثیر آن هـا در</p><p>شکلگیري علم بود، و نیز صرفنظر از آراء پوپر که معتقد به نقش اجتنابناپذیر تخـیلات</p><p>و حدسهاي دانشمندان در شکلگیري تئوريهاي علمی بـود، ظـاهراً در ایـن نکتـه میـان</p><p>فیلسوفان علم اتفاق نظر وجود دارد که علم در طول تاریخ تطور خود عمیقـاً تحـت تـأثیر</p><p>عواملی خارج از حوزه علم و معرفت قرار داشـته و دارد . ایـن عوامـل در تمـامی مراحـل</p><p>شکلگیري علم، هم چون توصیف پدیدهها و برقرار کردن رابطه بین مشاهدات مختلـف و</p><p>نیز تبیین آنها، یعنی بیان چگونگی وقوع آنها و سرانجام در صدور احکام تجویزي – کـه</p><p>البته در هر حوزه علم مختصات و ویژگیهـاي خاصـی دارد – قابـل تشـخیص و پیگیـري</p><p>است.</p><p>تأثیر پیشفرضهاي متافیزیکی و شرایط اجتماعی بر صدور احکـام تجـویزي از منـابع</p><p>علمی قابل فهمتر و ملموستر به نظر میرسد، و شاید چنـین نگرشـی را در حـوزه علـوم</p><p>انسانی نسبت به علوم تجربی بهتر بتوان درك کرد. چرا که موضوع مطالعه در علوم انسانی،</p><p>همان انسان و جوامع انسانی و مفاهیم قراردادي این جوامع نظیر حقوق، فرهنگ و ارزشها</p><p>و مانند آن است و علاوه بر آن در این حوزه محقق خود نیز جزیی از موضوع تحقیق است</p><p>و نه مجزا و خارج از آن، و از سوي دیگر توصیه و تجویز علمی بخش مهمی از این علوم</p><p>را تشکیل میدهد؛ لاجرم دخالت پشتوانههاي هنجاري و پیشداوريهاي ارزشی دانشمندان</p><p>در این علوم بارزتر و روشنتر است. چنین است که اندیشمندان بهتر میتوانند بپذیرند کـه</p><p>علومی مانند جامعهشناسی، روانشناسی و حقوق میتواند در جوامع مختلـف بـه اقتضـاي</p><p>شرایط همان جوامع تفاوت داشته باشد و اکثر آنان معقول میدانند که در این علوم قایل به</p><p>تکثر شویم؛ کما این کـه در جامعـه شناسـی سـخن از جامعـه شناسـی فرانسـوي آلمـانی و</p><p>آنگلوساکسون به میان میآورند.</p><p>اما از آنجا که علوم طبیعی را غالباً عهدهدار توصیف (چیستی) پدیدههاي مادي و تبیـین</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="هدیه زندگی, post: 21141, member: 366"] علم دینی؛ امکان و چگونگی 123 و مسیر خاص خود را پیدا میکند. علم در سیطره باورها صرفنظر از آراء کوهن که به دنبال تبیین نقش پارادایمها و چگـونگی تـأثیر آن هـا در شکلگیري علم بود، و نیز صرفنظر از آراء پوپر که معتقد به نقش اجتنابناپذیر تخـیلات و حدسهاي دانشمندان در شکلگیري تئوريهاي علمی بـود، ظـاهراً در ایـن نکتـه میـان فیلسوفان علم اتفاق نظر وجود دارد که علم در طول تاریخ تطور خود عمیقـاً تحـت تـأثیر عواملی خارج از حوزه علم و معرفت قرار داشـته و دارد . ایـن عوامـل در تمـامی مراحـل شکلگیري علم، هم چون توصیف پدیدهها و برقرار کردن رابطه بین مشاهدات مختلـف و نیز تبیین آنها، یعنی بیان چگونگی وقوع آنها و سرانجام در صدور احکام تجویزي – کـه البته در هر حوزه علم مختصات و ویژگیهـاي خاصـی دارد – قابـل تشـخیص و پیگیـري است. تأثیر پیشفرضهاي متافیزیکی و شرایط اجتماعی بر صدور احکـام تجـویزي از منـابع علمی قابل فهمتر و ملموستر به نظر میرسد، و شاید چنـین نگرشـی را در حـوزه علـوم انسانی نسبت به علوم تجربی بهتر بتوان درك کرد. چرا که موضوع مطالعه در علوم انسانی، همان انسان و جوامع انسانی و مفاهیم قراردادي این جوامع نظیر حقوق، فرهنگ و ارزشها و مانند آن است و علاوه بر آن در این حوزه محقق خود نیز جزیی از موضوع تحقیق است و نه مجزا و خارج از آن، و از سوي دیگر توصیه و تجویز علمی بخش مهمی از این علوم را تشکیل میدهد؛ لاجرم دخالت پشتوانههاي هنجاري و پیشداوريهاي ارزشی دانشمندان در این علوم بارزتر و روشنتر است. چنین است که اندیشمندان بهتر میتوانند بپذیرند کـه علومی مانند جامعهشناسی، روانشناسی و حقوق میتواند در جوامع مختلـف بـه اقتضـاي شرایط همان جوامع تفاوت داشته باشد و اکثر آنان معقول میدانند که در این علوم قایل به تکثر شویم؛ کما این کـه در جامعـه شناسـی سـخن از جامعـه شناسـی فرانسـوي آلمـانی و آنگلوساکسون به میان میآورند. اما از آنجا که علوم طبیعی را غالباً عهدهدار توصیف (چیستی) پدیدههاي مادي و تبیـین [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
علوم و فناوری
علم و دانش
متفرقه علم و دانش
علم دینی؛ امکان و چگونگی
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین