- شناسه کاربر
- 366
- تاریخ ثبتنام
- 2021-02-14
- موضوعات
- 223
- نوشتهها
- 1,854
- راهحلها
- 5
- پسندها
- 10,674
- امتیازها
- 452
علم دینی؛ امکان و چگونگی
119
علم دینی؛ امکان و چگونگی
حسین ریاحی،
فرنوش صفويفر
، مازیار عطاري
چکیده
علم دینی از جنبههاي گوناگون در محافل دانشگاهی مورد بحث قرار گرفتـه اسـت . ایـن
مقاله با رد نگرش پوزیتیویستی به علوم، به تأثیر پیشفرضها، باورها، نگرشهـا و ارزش هـاي
دانشمندان و نیز شرایط اجتماعی جامعه علمی بـر محتـواي علـوم تجربـی – اعـم از طبیعـی و
انسانی – میپردازد و تلاش میکند تأثیر دین را نیز به مثابه مجموعهاي غنی از پیشفرضها و
باورهاي معتبر فیزیکی و ارزشهـاي اخلاقـی، بـر سـاختار و محتـواي علـوم طبیعـی و انسـانی
بررسی کند و از این رهگذر به طرح این سؤال بپـردازد کـه در صـورتی کـه جامعـه اي دینـی
باشد، علم در آن جامعه چه مسیري و موضوعاتی را دنبال میکند و چه شکل ویژهاي خواهـد
داشت. در ادامه با یادآوري آن که براي ایجاد تغییر در ساخت و محتواي علوم باید از آموزش
نسل آینده جامعه آغاز کرد، پیشنهادهایی در این چارچوب مطرح شده است.
واژگان کلیدي: علم دینی، تأثیر پیش فرضها، باورها، علم اقتصاد، بهداشت، سیاست،
فیزیک، رفتار عالمان دین.
مقدمه
وقتی سخن از «علم دینی» (Science Religious ( به میان میآید، زمانی علومی هم چـون
فقه و اصول، کلام یا علم حـدیث و ماننـد آن و زمـانی نیـز علـومی ماننـد تـاریخ ادیـان،
.83/8/12 :تأیید تاریخ، 83/7/16 : دریافت تاریخ
نویسندگان بر خود لازم میدانند از مساعدتهاي حضرت حجـت الاسـلام و المسـلمین رشـاد و راهنمـایی هـا و
مشاورههاي جناب آقاي سید محمد روحانی در تمام مراحل نگارش این مقاله قدردانی کنند.
کارشناس بنیاد توسعه فردا (ir.Farda@riah .(
دکتري پزشکی ، دانشگاه شهید بهشتی.
کارشناس ارشد فیزیک پزشکی ـ دانشگاه تهران.
119
علم دینی؛ امکان و چگونگی
حسین ریاحی،
فرنوش صفويفر
، مازیار عطاري
چکیده
علم دینی از جنبههاي گوناگون در محافل دانشگاهی مورد بحث قرار گرفتـه اسـت . ایـن
مقاله با رد نگرش پوزیتیویستی به علوم، به تأثیر پیشفرضها، باورها، نگرشهـا و ارزش هـاي
دانشمندان و نیز شرایط اجتماعی جامعه علمی بـر محتـواي علـوم تجربـی – اعـم از طبیعـی و
انسانی – میپردازد و تلاش میکند تأثیر دین را نیز به مثابه مجموعهاي غنی از پیشفرضها و
باورهاي معتبر فیزیکی و ارزشهـاي اخلاقـی، بـر سـاختار و محتـواي علـوم طبیعـی و انسـانی
بررسی کند و از این رهگذر به طرح این سؤال بپـردازد کـه در صـورتی کـه جامعـه اي دینـی
باشد، علم در آن جامعه چه مسیري و موضوعاتی را دنبال میکند و چه شکل ویژهاي خواهـد
داشت. در ادامه با یادآوري آن که براي ایجاد تغییر در ساخت و محتواي علوم باید از آموزش
نسل آینده جامعه آغاز کرد، پیشنهادهایی در این چارچوب مطرح شده است.
واژگان کلیدي: علم دینی، تأثیر پیش فرضها، باورها، علم اقتصاد، بهداشت، سیاست،
فیزیک، رفتار عالمان دین.
مقدمه
وقتی سخن از «علم دینی» (Science Religious ( به میان میآید، زمانی علومی هم چـون
فقه و اصول، کلام یا علم حـدیث و ماننـد آن و زمـانی نیـز علـومی ماننـد تـاریخ ادیـان،
.83/8/12 :تأیید تاریخ، 83/7/16 : دریافت تاریخ
نویسندگان بر خود لازم میدانند از مساعدتهاي حضرت حجـت الاسـلام و المسـلمین رشـاد و راهنمـایی هـا و
مشاورههاي جناب آقاي سید محمد روحانی در تمام مراحل نگارش این مقاله قدردانی کنند.
کارشناس بنیاد توسعه فردا (ir.Farda@riah .(
دکتري پزشکی ، دانشگاه شهید بهشتی.
کارشناس ارشد فیزیک پزشکی ـ دانشگاه تهران.
نام موضوع : علم دینی؛ امکان و چگونگی
دسته : متفرقه علم و دانش