انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
علوم و فناوری
علم و دانش
متفرقه علم و دانش
علم دینی؛ امکان و چگونگی
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="هدیه زندگی" data-source="post: 21140" data-attributes="member: 366"><p>1383 زمستان / سال نهم</p><p> 122</p><p>خود مشغول تحقیق است. هنگام کار همه چیـز را بـه دقـت زیـر نظـر دارد و هـیچ نکتـه</p><p>غیرعادي را از نظر دور نمیدارد. با نظرات دیگران منصـفانه و تنهـا بـا دغدغـه درسـتی و</p><p>نادرستی مواجه میشود. دانشمندان کسانی هستند که بیهوده بر نظر خود پافشاري نمیکنند</p><p>و هرگاه نادرستی سخن خود و درستی سخن دیگري را دریابند، به راحتی و با طیب خاطر</p><p>از نظر خود دست برداشته، به استقبال نظریه جدید میروند!</p><p>اما در میان فیلسوفان علم وضع به گونه دیگري است. در حقیقت تلقی واقعنمـایی علـم</p><p>مدتهاست که در برابر ضربات مهلک انتقاداتی که از سوي متفکران تیزبین و نکته سنج بر</p><p>پیکرش وارد آمده به زانو درآمده و از آن جز در تاریخ علم نشانی نمیتوان جست. به این</p><p>ترتیب باور داشتن به واقعنمایی علم، نشانه خبري از مباحث دهههاي اخیر فلسفه علم و یا</p><p>تبعیت کورکورانه از نظریات منسوخ در این قلمرو به شمار میرود.</p><p>پیشنهاد پوپر که ابطالپذیري را در جاي اثباتپذیري مینشاند، اولین ضربات را بر این</p><p>نوع تلقی از علم وارد کرد و علم را از موجودي عینی و با فرآیندي مشخص و بـا قـدرت</p><p>مطلق واقعنمایی، به فرآیندي شخصی، مبتنی بر حدس و تخیـل دانشـگر (Scientist (و تنهـا</p><p>یکی از بیشمار صورتبنديهاي ممکن براي توصیف واقعیت خارج تبدیل کـرد . بـا ایـن</p><p>حال از دید پوپر هنوز معیار مشخصی براي علمی بودن گزارهها وجود داشت و این معیـار</p><p>هنوز همان تجربه بود.</p><p>در مرحله بعد کوهن افسانههاي پیشین را درباره علم تجربی به کلی فرو ریخت. او بـه</p><p>ما نشان داد که پیشرفت علم در تاریخ نه محصول بحثهاي منطقی و برهانی، بلکه متأثر از</p><p>پارادایمهایی است که ذهن افراد را در چنبره خود گرفته؛ پـارادایم هـایی کـه از درون علـم</p><p>برنیامدهاند و هم چنین نشان داد که این پارادایمها از تغییـرات و روي داده هـاي جامعـه و</p><p>روحیات و تمایلات فردي دانشگر تأثیر مستقیم میپذیرند. پذیرش نظریات جدید به هیچ</p><p>عنوان راه مشخص و سرراستی ندارد؛ بلکه به مقبولیت و وجهه فرد در مجامع علمی و نیز</p><p>متقضیات روز جامعه بستگی دارد.</p><p>از اینجا میتوان به صرافت این نکته افتاد که در این صـورت علـم محصـولی واحـد و</p><p>جهانی نیست؛ بلکه در هر جامعهاي با مقتضیات و پیشفرضهاي خاص خود شکل خاص</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="هدیه زندگی, post: 21140, member: 366"] 1383 زمستان / سال نهم 122 خود مشغول تحقیق است. هنگام کار همه چیـز را بـه دقـت زیـر نظـر دارد و هـیچ نکتـه غیرعادي را از نظر دور نمیدارد. با نظرات دیگران منصـفانه و تنهـا بـا دغدغـه درسـتی و نادرستی مواجه میشود. دانشمندان کسانی هستند که بیهوده بر نظر خود پافشاري نمیکنند و هرگاه نادرستی سخن خود و درستی سخن دیگري را دریابند، به راحتی و با طیب خاطر از نظر خود دست برداشته، به استقبال نظریه جدید میروند! اما در میان فیلسوفان علم وضع به گونه دیگري است. در حقیقت تلقی واقعنمـایی علـم مدتهاست که در برابر ضربات مهلک انتقاداتی که از سوي متفکران تیزبین و نکته سنج بر پیکرش وارد آمده به زانو درآمده و از آن جز در تاریخ علم نشانی نمیتوان جست. به این ترتیب باور داشتن به واقعنمایی علم، نشانه خبري از مباحث دهههاي اخیر فلسفه علم و یا تبعیت کورکورانه از نظریات منسوخ در این قلمرو به شمار میرود. پیشنهاد پوپر که ابطالپذیري را در جاي اثباتپذیري مینشاند، اولین ضربات را بر این نوع تلقی از علم وارد کرد و علم را از موجودي عینی و با فرآیندي مشخص و بـا قـدرت مطلق واقعنمایی، به فرآیندي شخصی، مبتنی بر حدس و تخیـل دانشـگر (Scientist (و تنهـا یکی از بیشمار صورتبنديهاي ممکن براي توصیف واقعیت خارج تبدیل کـرد . بـا ایـن حال از دید پوپر هنوز معیار مشخصی براي علمی بودن گزارهها وجود داشت و این معیـار هنوز همان تجربه بود. در مرحله بعد کوهن افسانههاي پیشین را درباره علم تجربی به کلی فرو ریخت. او بـه ما نشان داد که پیشرفت علم در تاریخ نه محصول بحثهاي منطقی و برهانی، بلکه متأثر از پارادایمهایی است که ذهن افراد را در چنبره خود گرفته؛ پـارادایم هـایی کـه از درون علـم برنیامدهاند و هم چنین نشان داد که این پارادایمها از تغییـرات و روي داده هـاي جامعـه و روحیات و تمایلات فردي دانشگر تأثیر مستقیم میپذیرند. پذیرش نظریات جدید به هیچ عنوان راه مشخص و سرراستی ندارد؛ بلکه به مقبولیت و وجهه فرد در مجامع علمی و نیز متقضیات روز جامعه بستگی دارد. از اینجا میتوان به صرافت این نکته افتاد که در این صـورت علـم محصـولی واحـد و جهانی نیست؛ بلکه در هر جامعهاي با مقتضیات و پیشفرضهاي خاص خود شکل خاص [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
علوم و فناوری
علم و دانش
متفرقه علم و دانش
علم دینی؛ امکان و چگونگی
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین