رنگ های متضاد در نقاشی
تضاد های رنگی عبارتند از:
تضاد فام
تضاد تاریک روشن
تضاد سرد و گرم
تضاد مکمل ها
تضاد هم زمان
تضاد اشباع
تضاد فام: ساده ترین نوع تضاد
رنگ ها، تضاد فام است. در این نوع تضاد تنها کافی ست تا
رنگ هایی را که درصد اشباع آن ها بالاست را در کنار یکدیگر قرار دهیم.
تضاد تاریک روشن (تضاد بین جلوه های دو
رنگ): سیاهی و سفیدی نماد روز و شب هستند، و بهترین و قوی ترین ابزار بیان برای یک نقاش می باشند. این دو
رنگ،
رنگ سیاه و سفید دو قطب متضاد اند که در بین این دو
رنگ،
رنگ های خاکستری زیادی وجود دارد که دیدن این
رنگ های خاکستری به حساسیت چشم وابسته است.
رنگ خاکستری به دلیل خنثی بودن، به
رنگ های اطرافش بستگی دارد؛ با
رنگ های متضاد خو گرفته و از شدت آن ها می کاهند و می توانند اثر آن ها را کم تر کنند.
رنگ خاکستری یا از ترکیب
رنگ های سیاه و سفید و یا از ترکیب
رنگ های مکمل به وجود می آید.
تضاد سرد و گرم: یکی از دلایل استفاده از
رنگ های متضاد در نقاشی، و به کار بردن
رنگ های متضاد و استفاده از
رنگ های سرد و گرم، می تواند همین باشد که
رنگ های سرد و گرم می توانند احساس سرما یا گرما را به افراد و محیط، وارد کنند.
تضاد
رنگ های مکمل: در دایره ی
رنگ های مکمل، دو
رنگ علاوه بر مکمل بودن، می توانند
رنگ های متضاد در نقاشی نیز باشند. برای مثال:
رنگ زرد و بنفش علاوه بر مکمل بودن؛ در تضاد شب و روز نیز قرار می گیرند.
رنگ های ترکیبی
تضاد هم زمان: این تضاد زمانی صورت می گیرد که چشم های فرد،
رنگ هایی را دیده و هم زمان و به طور ناخود آگاه
رنگ های مکمل آن را نیز احساس می کند؛ در حالی که ممکن است
رنگ های مکمل در آن محیط و به طور کلی، در دید، قرار نگرفته باشند.
تضاد اشباع: اشباع هر
رنگ در واقع میزان خالص بودن
رنگ را نشان می دهد. این نوع تضاد در بین
رنگ های قوی و سنگین ایجاد می شود.