خمیازه یک ابزار بسیار موثر برای باز کردن قسمت پشتی گلو است که به صدا گرمی و بلندی قابل توجهی اضافه می کند . بهترین حالت استفاده از خمیازه این است کهنفس عمیق بکشید درست مثل زمانی که می خواهید خمیازه بکشید , و در هنگام بازدمبا همان حالت بخوانید و تمرینات زیر را انجام دهید .
در این صورت قسمت نرم کام شما بالا می رود و فضای پشت گلوی شما باز می شود و حس می کنید که حتی یک تخم مرغ می تواند در آنجا قرار بگیرد . در این حالت خواندن نتهای پایین تر ساده تر خواهند بود , پس با اجرا کردن و خواندن یک نت پایین شروع کنید و توجه کنید که گلویتان در همان حالت باقی بماند .
حالا یک الگوی پنج نتی را با همان حالت از بالا به پایین اجرا کنید . مانند 5-4-3-2-1 یا سل-فا-می-ر-دو
در نت های بالاتر هم باید سعی کنید فرم گلویتان را به همان حال نگه دارید که ممکن است برایتان چالش برانگیز باشد . پس بهتر است تمرین بعد را امتحان کنید .
هامینگ (humming) با استفاده از رزونانس بینی – گلویی به صورت مستقیم ما را به سمت شفافیت و همچنین تقویت قدرت صدا هدایت می کند . شما ممکن است اصطلاح خواندن در ماسک صورت را شنیده باشید که تقریبا همین تاثیر را دارد .
کاری که این نوع زرونانس انجام می دهد این است که به صورت خیلی حرفه ای و مخصوص در راحت و بدون فشار اجرا کردن نت های بالا تاثیر می گذارد و سنگینی اجرا کردن نت های پایین را هم از بین می برد.
هامینگ را با نت نسبتا بالایی که اجرای آن تقریبا برای شما سخت است شروع کنید . به حالت لرزش و صدای وزوز مانندی که در بینی ایجاد می شود توجه کنید .
حالا بدون اینکه صدایتان را قطع کنید دهانتان را باز کنید که صدایی شبیه به ” آ ” ایجاد می شود و توجه داشته باشید همان احساس لرزش و وزوزی را که با دهان بسته داشتید در این حالت هم باید ادامه داشته باشد . چند بار این کار را تکرار کنید .
آیا اجرای این نت برایتان آسان تر از قبل نشد ؟ اگر اینطور است پس تمرین را درست انجام داده اید . حالا می توانید کم کم نت های بالا تر را هم امتحان کنید .
در این حالت قسمت عقب زبانکمی بالا می رود و هوا به سمت حفره های بینی هدایت می شود . برای بسیاری از افراد اجرای مصوت ” ای ” تقریبا اولین تجربه در درک رزونانس بینی می باشد .
این صدا را در الگوی پنج نتی در حالتی که به نت های بالا و پایین می روید اجرا کنید و به صدای زنگ مانند و تشدیدی که ایجاد می شود توجه کنید . به این صورت : 1-2-3-4-5-4-3-2-1 یا دو-ر-می-فا-سل-فا-می-ر-دو
سعی کنید این حالت را به صورت اغراق آمیز انجام دهید یعنی دو تا سه برابر حالت معمول از زرونانس بینی استفاده کنید .
بسیاری از افراد با درک صحیح تشدید و زرونانس بینی کیفیت خوانندگیشان به یکباره چندین برابر افزایش خواهد یافت .
داشتن کسی در کنارتان که گوش آموزش دیده دارد که به آواز خواندن شما گوش دهد می تواند کمک خوبی در فهمیدن اشکالات و برطرف کردن آنها داشته باشد .
هنگام ادای این صامت ها فشار هوا در پشت لب ایجاد می شود . تمرکز کامل بر پرتاب شدن ( ادا شدن ) این صامت ها توجه را از حلقی خواندن بر می دارد . می توانید از یک الگوی ملودیک ساده مانند : 8-5-3-1 یا دو-سل-می-دو
می توانید یک حرف صدا دار را بعد از این صامت ها به کار ببرید مانند : بی , با , پی , پا
هر نت را با تکرار این ترکیب ها اجرا کنید . به این صورت : بی-بی-بی-بی
در مرحله ی بعدی می توانید تنوع به خرج دهید و آنها را با هم ترکیب کنید : بی-پا-بی-پا یا بی-پی-بی-پی
موقع ادا کردن حرف ” ز ” زبان در حالت شل و ریلکس قرار دارد . از طرف دیگر این طور احساس می شود که صدا به سمت پایین حرکت می کند . این کار باعث تقویت کنترل در زرونانس گلو می شود . می توانید ملودی های مختلف را در این حالت تمرین کنید .
تقویت قدرت صدا به طور قابل توجهی نتیجه ی تقویت صدای اصلی است . خوانندگان معمولا خواندن یکی از صداهای اصلی را بیشتر از بقیه دوست دارند چون در اجرای آن مسلط تر هستند , اما این به تنهایی کافی نسیت . برای تقویت سایر صداها و مصوت ها روشی را به شما معرفی می کنیم که بسیار ساده است .
ابتدا یک نت مشخص را انتخاب کنید . بعد مصوت یا صدای مورد علاقه تان را در آن نت بخوانید . حالا همان طور که نت مورد نظر را نگه داشتید صدا را به یکی از مصوت های دیگر تغییر دهید . هنگام خواندن موصوت و صدای دوم سعی کنید کیفیت اجرایتان مانند صدای اول خوب باشد . این تغییر را از صدای مورد علاقه تان به تمام صداهای دیگر انجام دهید .
انجام این تمرین ها علاوه بر تقویت قدرت صدا باعث می شود هنگام خواندن صدای بهتری داشته باشیم.