. . .

معرفی بزرگ ترین گونه های جغد

تالار حیات وحش

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,452
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
جغد یکی از شناخته‌شده‌ترین گونه‌های پرندگان در دنیاست و جای تعجبی نیست که انواع مختلفی را از این حیوان در طبیعت مشاهده کنیم. در حال حاضر جغدهای مختلفی را می‌توانید در قاره‌های مختلف جهان به غیر از قطب جنوب پیدا کنید. گونه‌های مختلف جغد با رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی در طبیعت زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها به قدری کوچک هستند که روی کف دست شما جا خواهند شد و این در حالی است که برخی از آن‌ها بیشتر از حد عادی رشد می‌کنند. با این تفاسیر در ادامه قصد داریم شما را با 10 مورد از بزرگ‌ترین جغدهای دنیا آشنا کنیم.

بوف ماهی‌خوار بلکیستون

1- بوف ماهی‌خوار بلکیستون
لقب بزرگ‌ترین جغد دنیا به بوف ماهی‌خوار بلکیستون (Blakiston’s Owl Fish) تعلق گرفته است که نام آن برگرفته از اسم طبیعت شناس انگلیسی یعنی توماس بلکیستون است، چراکه برای اولین بار این جغد را در سال 1883 به ثبت رساند.

طول این جغد می‌تواند از منقار تا دم تا 72 سانتی‌متر نیز باشد و طول بال‌های آن به 200 سانتی‌متر نیز می‌رسد! این گونه بیشتر در خاور دور در جزیره ژاپنی هوکایدو و جزایر روسی ساخالین و کوریل یافت می‌شود. همچنین بوف ماهی‌خوار بلکیستون در منطقه منچوریان و شمال شهر ولادیووستوک روسیه نیز دیده شده است.

متأسفانه این جغد به خاطر تخریب زیستگاه بومی خود توسط انسان‌ها، در معرض خطر انقراض قرار دارد. دانشمندان تخمین زده‌اند که فقط در ژاپن 150 مورد از این گونه باقی‌مانده است. روسیه بیشتر جمعیت این جغدها را به خود اختصاص داده و 1500 ماهی‌خوار بلکیستون در آن زندگی می‌کنند.

متخصصان ژنتیک از آینده این جغدها ابراز نگرانی کرده‌اند چراکه جمعیت آن‌ها به قدری کم شده که می‌تواند منجر به از همنوع تولید مثل کردن شود که این اتفاق به نوبه خود آن‌ها را در برابر بیماری‌های ارثی آسیب‌پذیرتر خواهد کرد.

شاه بوف

2- شاه بوف
شاه بوف (Eurasian Eagle Owl) که گونه‌ای از جغدهای عقابی است می‌تواند جثه بزرگ‌تری نسبت به بوف ماهی‌خوار بلکیستون داشته باشد. طول این حیوان تا 75 سانتی‌متر نیز رشد می‌کند. با این حال باید توجه داشت که بال‌های شاه بوف تنها 188 سانتی‌متر بوده و همین موضوع باعث شده تا در جایگاه دوم لیست امروز قرار بگیرد. شاه بوف بیشتر در آسیا زندگی کرده و از مناطق گرمسیر جنوب و جنوب شرقی آسیا اجتناب می‌کند. همچنین این حیوان علاقه‌ای به زندگی در مناطق سرد سیبری و اروپای شمالی ندارد اما در جنوب اروپا گسترش پیدا کرده است.

دامنه زیستگاه این جغد وسیع بوده و همین باعث شده تا جمعیت آن‌ نیز رشد کند. امروزه دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود 1 میلیون شاه بوف در دنیا وجود داشته باشد. این آمار به نوبه خود میزان نگرانی از انقراض نسل این جغدها را به حداقل می‌رساند.

جغد خاکستری بزرگ

3- جغد خاکستری بزرگ
جغد خاکستری بزرگ (The Great Grey Owl) در جایگاه سوم از 10 جغد بزرگ دنیا قرار گرفته و داشتن پرهای خاکستری رنگ باعث شده تا از چشم‌ها مخفی بماند و به همین واسطه با نام “شبح شمال” نیز از آن یاد می‌شود. همچنین لقب طولانی‌ترین جغد دنیا نیز به جغد خاکستری داده شده چراکه قادر است تا 84 سانتی‌متر از منقار تا دم رشد پیدا کند. با این حال بال این پرنده تنها تا 152 سانتی‌متر رشد خواهد کرد که این مقدار بسیار کمتر از شاه بوف است.

جغد خاکستری بزرگ اصلیتی متعلق به آسیای شمالی دارد که به آمریکای شمالی مهاجرت کرده و امروزه بیشتر در روسیه و کانادا زندگی می‌کند اما هنوز هم جمعیت کمی از این گونه جغد در ایالات شمال غربی آمریکا یافت می‌شود. توسعه زندگی انسانی زیستگاه جغد خاکستری بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است اما با این حال این حیوان توانسته جمعیت پایدار خود را حفظ کند. این اتفاق باعث شده تا در حال حاضر نگرانی در مورد انقراض این گونه حیوانی وجود نداشته باشد.

جغد برفی

4- جغد برفی
یکی از نمادین‌ترین و زیباترین جغدها، جغد برفی (Snowy Owl) است که عامه مردم آن را به صورت ساده جغد خطاب می‌کنند. از آنجایی که بیشتر پوشش این حیوان را پرهای کاملاً سفید تشکیل داده‌اند به آن جغد برفی می‌گویند اما لکه‌های سیاهی را نیز در قسمت پشتی و روی بال‌های آن مشاهده می‌کنیم. این پوشش به جغد برفی اجازه می‌دهد تا با محیط زیستگاه خود به طور کامل سازگار و ترکیب شود چراکه در قطب شمال زندگی می‌کند. همچنین لقب جغد قطب شمال (Arctic Owl) نیز به او داده‌اند.

این پرنده تا طول 71 سانتی‌متر رشد کرده و بال‌های آن نیز 183 سانتی‌متر طول دارند. در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید برای انقراض جغدهای برفی زیستگاه انسان نبوده بلکه هواپیماها و وسایل نقلیه جان این حیوان را در خطر قرار داده‌اند. بارها دیده شده که جغدهای برفی حین پرواز با این وسایل تصادف کرده‌اند و معمولاً نیز دچار صدمات کشنده‌ای می‌شوند. در حال حاضر جمعیت جغدهای برفی به 100 هزار عدد رسیده و همین باعث شده تا به گونه‌ای آسیب‌پذیر تبدیل شوند.


آله بوف شیری

5- آله بوف شیری
آله بوف شیری که از آن با عنوان جغد عقابی غول‌پیکر (Giant Eagle Owl) نیز یاد می‌شود بزرگ‌ترین جغد در آفریقا و نواحی استوایی است. طبیعت شناس فرانسوی، ژول وروو، برای اولین بار این حیوان را در اوایل قرن 19ام به ثبت رساند. طول این حیوان تا 66 سانتی‌متر رشد کرده و بال‌های آن به 164 سانتی‌متر می‌رسند. آله بوف شیری در سرتاسر بیابان صحرا در جنوب آفریقا یافت می‌شود.

آیه بوف شیری به طرز شگفت‌انگیری نسبت به رشد انسان از خود سازگاری نشان داده و بارها و بارها الگوی غذایی خود را برای زنده ماندن تغییر داده است. دانشمندان هنوز از جمعیت کلی آله بوف شیری اطمینان ندارند اما در حال حاضر این گونه در لیست کمترین نگرانی قرار دارد.

جغد شاخدار بزرگ

6- جغد شاخدار بزرگ
یکی از رایج‌ترین جغدهایی که در قاره آمریکا یافت می‌شود، جغد شاخدار بزرگ (Great Horned Owl) بوده که نام آن از مجموعه پرهایی که روی سر این حیوان قرار دارد الهام گرفته شده چراکه ظاهری شبیه به شاخ روی سر آن ایجاد کرده است. عملکرد این حیوان هنوز برای دانشمندان مبهم است. جغد شاخدار بزرگ تا 64 سانتی‌متر طول رشد کرده و بال‌های آن تا 153 سانتی‌متر می‌رسد.

این گونه حیوانی را در کل قاره آمریکا می‌توان پیدا کرده اما بیشتر جمعیت آن در آمریکای مرکزی و مناطق شمالی آمریکای جنوبی متمرکز هستند. قسمت‌هایی از برزیل و بخش شرقی آرژانتین این قاره نیز میزبان جمعیت کمی از جغد شاخدار بزرگ است. این گونه به خاطر طیف گسترده زیستگاه توانسته‌اند جمعیت پایداری را ایجاد کنند و به همین دلیل هم در مورد انقراض آن‌ها جای نگرانی وجود ندارد.

جغد برزیلی

7- جغد برزیلی
جغد برزیلی که از آن با نام جغد راه راه (Striped Owl) نیز یاد می‌شود، به داشتن الگوهای نواری راه راه در روی بدنه‌اش معروف است. جغد برزیلی تنها جغدی است که در آمریکای شرقی چشمان قهوه‌ای دارد چراکه بقیه جغدهای موجود در این ناحیه دارای چشمان طلایی رنگ و یا زرد هستند. طول بدن این حیوان تا 63 سانتی متر رشد داشته و بال‌های آن تا 125 متر هم می‌رسد.

جغد برزیلی در شرق ایالات متحده زندگی می‌کند اما جنوب کانادا نیز جمعیت زیادی از این گونه را در خود جای داده است. در حال حاضر این گونه به عنوان موفق‌ترین جغدهای جهان شناخته می‌شوند و حتی تعدادی از دانشمندان به آن‌ها لقب گونه تهاجمی را داده‌اند چراکه این حیوان توانسته سایر پرندگان درنده که در اطراف زیستگاه بومی آن‌ها قرار دارند را شکست دهد و در حال حاضر نگرانی کمی در خصوص انقراض جغدهای برزیلی وجود دارد.

جغد نیرومند


جغد نیرومند یا جغد استرالیایی که از آن با نام بوبوک نیرومند نیز یاد می‌شود به عنوان بزرگ‌ترین جغد در استرالیا و حتی یکی از جغدهای شکارچی در این قاره شناخته می‌شود. طول این حیوان تا 65 سانتی‌متر نیز رشد دارد و بال‌های آن تا طول 135 سانتی‌متر نیز می‌رسد. این حیوان در امتداد سواحل شرقی استرالیا زندگی می‌کند و زیستگاه آن‌ها تا کوهستان‌های هایلندز شرقی نیز ادامه دارد. این کوه‌ها باعث شده‌اند تا گونه جغدهای نیرومند فراتر از این قاره گسترش پیدا نکنند.

جغد استرالیایی به عنوان گوشت‌خوارترین گونه جغد در دنیا شناخته شده که 75 درصد از رژیم غذایی آن‌ها را شامل می‌شود. همچنین به دلیل وضعیتی که دارند سازمان بین‌المللی کمتر از بابت انقراض آن‌ها نگران است اما با این حال ایالت‌های استرالیایی نیو ساوت ولز و ویکتوریا هر دو از جغد نیرومند به عنوان یک گونه آسیب‌پذیر یاد می‌کنند.

جغد خالدار

9- جغد خالدار
جغد خالدار (The Spotted Owl) گاهی اوقات به خاطر شباهت ظاهری بسیار زیادی که به جغد برزیلی دارد، با این حیوان اشتباه گرفته می‌شود. جغد خالدار نامش را از خال‌های متقاطعی که روی سطح بدن خود دارد می‌گیرد، این درحالیست که بدن جغد برزیلی نوارهای راه راه دارد. گونه جغدهای خالدار تا 43 سانتی‌متر می‌توانند رشد کنند و بال‌های 114 سانتی‌متری دارند. اکثر این گونه در برزیل زندگی کرده و سایر آن‌ها در جنوب و غرب ایالات متحده آمریکا پراکنده شده‌اند.

جغدهای خالدار به شدت از تخریب زیستگاه خود توسط انسان رنج می‌برد. رقابت بین جغدهای برزیلی در برخی از نواحی نیز بر جمعیت جغدهای خالدار تاثیر منفی گذاشته است. تمام این موارد باعث شده تا جغد خالدار توسط سازمان‌های بین‌المللی نزدیک به خطر انقراض شناخته شود.

جغد گوش دراز

10- جغد گوش دراز
جغد گوش دراز که از آن با عنوان جغد شاخدار کوچک نیز یاد می‌شود، نام خود را به خاطر پرهایی که در سرش جمع شده است می‌گیرد. این گونه تا 40 سانتی‌متر رشد کرده و دارای بال‌های 102 سانتی‌متری هستند. این حیوان طیف گسترده زیستگاه، یعنی سرتاسر اروپا و بیشتر آسیا را برای زندگی به خود اختصاص داده است. همچنین می‌توانید جغد گوش دراز را در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، مکزیک شمالی و کانادای جنوبی نیز پیدا کنید. با تمامی این تفاسیر جغد گوش دراز از زندگی در آسیای شرقی و نواحی استوایی آسیای جنوبی و منطقه سرد سیبری دوری می‌کند.

امروزه نگرانی در خصوص خطر انقراض این گونه جغدها وجود ندارد اما با این حال بسیاری از دانشمندان نگران انقراض جغد گوش دراز هستند چراکه جمعیت این گونه به خاطر توسعه زندگی انسانی در مناطق مختلف کاهش پیدا کرده است.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
24
پاسخ‌ها
4
بازدیدها
284

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین