. . .

دانستنی با چه روش‌هایی به مطالعه رغبت پیدا کنیم؟

تالار متفرقه تحصیل
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

فاطره

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
انجمندار
مدیر
تیم تبلیغات
ناظر
منتقد
کپیست
طراح
تدوینگر
گوینده
هنرجو
نام هنری
فاطره
مقام خاص
مبلغ‌یار
مدیر
هنرجویان
شناسه کاربر
5955
تاریخ ثبت‌نام
2023-07-21
آخرین بازدید
موضوعات
766
نوشته‌ها
2,030
راه‌حل‌ها
49
پسندها
4,339
امتیازها
590

  • #1
یادگیری، آموزش، رشد و تکامل شخصیتی در جوامع مدرن، با خواندن و نوشتن مرتبط است. در سده‌‏های اخیر که وسائل صوتی و تصویری پیشرفته و وسائل الکترونیکی مانند کامپیوتر و امکاناتی، چون اینترنت و... یک حرکت دسته جمعی را برای قبضه کردن جهان آغاز کردند، برخی از متخصصان، خبر از پایان دوره کتاب و کتابخوانی دادند. اما چه در مورد بزرگسالان و چه در مورد کودکان، با وجود افزایش توجه به وسایل ارتباط جمعی مذکور، میزان مطالعه عمومی کاهش نیافته است.
بارباراکینگ رمان‌نویس نامور آمریکایی می‏‌گوید: نباید مطالعه روزانه را ترک کنیم؛ زیرا بدین وسیله می‏‌توانیم از میان ازدحام شتاب‌آلود زندگی روزمره، لحظه‌ه‏ای آرامش به دست آوریم.
تعدادی دیگر از بزرگان ادبیات جهان در این باره می‌گویند:
شکسپیر: کتاب بزرگ‏ترین اختراع بشر است.
ریچارد استیل: مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می‏گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می‏کند.
مونتسکیو: مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعات سلامت‏بار به ساعات لذتبخش.
همو می‏گوید: کتاب عمر دوباره است که می‏توان با مقداری پول تجربه تمام عمر بزرگ‏ترین عقلای عالم را تصرف کرد

چند نکته درمورد مکان مطالعه

دکتر فیل ریس در کتاب «۵۰۰ نکته درباره مطالعه‏» و دکتر عین الله خادمی در کتاب «مطالعه روشمند» آورده‏‌اند:
۱. برخی افراد ترجیح می‏دهند در سکوت مطالعه کنند و برخی در سروصدا. بعضی صندلی راحتی را می‏پسندند و بعضی دراز کشیدن یا نشستن رسمی را. اصلا وسواس به خرج ندهید و در هر حالتی که راحت‏تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید.
۲. اگر مکان مطالعه شما کمی آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ چرا که در این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبی که مطالعه کرده‏اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدی را از دست نخواهید داد.
۳. گاهی اوقات از مکان‏های استثنایی و هیجان‏انگیز استفاده کنید تا مطلبی که مطالعه می‏کنید همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلا در یک شب بارانی با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخی و قدیمی به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید.
۴. اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانی که انتخاب می‏کنید هماهنگی و سنخیت داشته باشد، به افزایش بهره‏وری شما کمک بسیار می‏کند. این هماهنگی همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز می‏شود.
۵. قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده‏آل برای مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت‏تر بتوانید آن را بیابید.
۶. در مکان مطالعه شما راهی برای خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به بی‏نهایت در افزایش کارآیی مطالعه بسیار سودمند است. حداقل گاه گاهی به سقف اتاق خیره شوید!
۷. هیچ‏گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصی مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت بهانه‏ای می‏یابید که در سایر مکان‏ها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت «مکان مطالعه جایی است که شما هستید».
۸. دقت کنید میزان نور، دمای محیط، فرم صندلی و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه‏ای نباشد که شما را خواب آلوده کند.
۹. تهویه خوب و هوای پراکسیژن در مکان مطالعه شرطی حیاتی است.

برای مطالعه چه روش هایی وجود دارند؟

۱. به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمی‏‌توان از خواص مادرزادی دانست. برای قرائت، بدون شک پرورش خاصی لازم است.
۲. بهترین روش کتابخوانی در مجموع روشی است که خواننده در این کار بتواند زیبایی‏های چیزی را که می‏خواند دریابد و به هنگام لزوم معایب آن‏ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست‏حاصل می‏گردد.
۳. در معانی کلماتی که برای نخستین بار به آن‏ها بر می‏خورید دقت کنید. بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانی را برای ما کشف می‏کند. همان زمان بهترین وقت‏برای رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.
۴. امیل فاگه، نویسنده فرانسوی، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم. استقامت لجاجت نیست‏بلکه نوعی بردباری است که ذوق ما را می‏پرورد و درک ما را عمیق می‏کند.
۵. مون تنی، دانشمند شهیر فرانسوی، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانی نظر‌هایی بسیار بدیع و زیبا دارد. یکی از این عقاید آن است که برای وصول به عمق معنای یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمی داشته باشیم. یک اثر پرب‌ها ما را مدت‏ها سعادتمند می‏سازد. نمی‏توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختی برسیم؛ هر چند در این یک‏بار دقت فوق العاده به کار بریم.
۶. همچنین وی معتقد است، اگر بخواهیم از کتابی که خوانده‏ایم نظر صائبی پیدا کنیم باید راجع به آن گفتگو کنیم. کتب خوب باب گفت‏وگو‌های پرثمر را به روی ما می‏گشایند. این همان چیزی است که ما آن را مباحثه می‏نامیم.
۷. در کتاب «۵۰۰ نکته درباره مطالعه‏» آمده است که یکی از روش‏های خوب مطالعه استفاده از یادداشت‏برداری است. فقط توجه کنید که به جای یادداشت، رونویسی نکنید! طرح‏های گوناگون بریزید. نکات مهم یادداشت را برجسته‏تر بنویسید. اگر مطلبی را درک نمی‏کنید، به صورت سؤال یادداشت‏بردارید.
۸. در کتاب «روش‏های تسریع در خواندن و درک‏» پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتدای مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید. سپس عنوان‏ها و فهرست اجمالی کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتدای هر عنوان را مطالعه کنید؛ زیرا مهم‏ترین مطالب معمولا در همین خطوط اولیه هستند. در نهایت‏سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر اطلاعات خود بیفزایید.
۹. از همان زمان مطالعه، برای به کار بستن آنچه می‏آموزید برنامه‏ریزی کنید. به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم زدن و بذر نپاشیدن است‏».
۱۰. بیکن جمله زیبایی در این باره دارد: «برخی کتب را باید چشید، بعضی دیگر را باید بلعید و قلیلی را هم باید جوید و هضم کرد!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین