. . .

روان شناسی آموزش بهترین راه کنترل خشم نوجوان توسط والدین

تالار روانشناسی خانواده
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
136
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1

علائمی که نوجوانان در هنگام عصبانیت بروز می دهند

او دراین شرایط ممکن است رفتارهای زیر را از خود بروز دهد:

  • مکررا عصبانی شود حتی اگر مسئله واقعا جزئی باشد.
  • هنگام ناراحتی قادر به بیان احساسات خود نمی باشد.
  • به راحتی قادر به آرام شدن نیست.
  • از پرخاشگری هایی مانند ضربه زدن، دعواکردن، لگد زدن، فریاد زدن، تف کردن و فحش دادن برای ابراز خشم خود استفاده می کند.
  • به احساسات افراد یا حیوانات اهمیتی نمی دهد.
  • دیگران را مقصر پرخاشگری خود می داند.
  • بدون فکر عمل می کند.
  • بی پروا رفتار می کند.
  • برای کنترل خلق و خوی خود به توبیخ یا یادآوری نیاز دارد.
  • نا امید است.
  • فوق العاده عبوس و ساکت است.
  • در مود خشونت صحبت می کند، می نویسد یا نقاشی می کشد.
  • نسبت به دیگران قلدری یا رفتار پرخاشگرانه دارد.
دعوا نوجوانان


راه حل چیست ؟ چطور کنترل خشم را به فرزند نوجوانم بیاموزم؟

اگر نسبت به این رفتارها آگاه باشید می توانید به راحتی خشم او را مهار کنید. هر نوجوانی متفاوت است بنابراین می توانید از روش آزمون و خطا برای امتحان یک استراتژی استفاده کنید تا ببینید نوجوان شما چگونه رفتاری دارد .این کار ممکن مدتی طول بکشد تا نوجوان عادتش را تغییر دهد بنابراین به زور و اجبار متوسل نشوید. در ادامه این بخش از خانواده پلاس نمناک راه حل هایی آورده شده است که به نوجوان کمک می کند تا احساسات خشم خود را از راه سالم تری کنترل کند.

1.لغات مربوط به بیان احساسات را به او یاد بدهید

بسیاری از نوجوانان خشم و اضطراب را از طریق کارهایی مثل ضربه زدن، فریاد زدن، فشار دادن یا جویدن نشان می دهند زیرا نمی دانند که چگونه باید ناراحتی های خود را ابراز کنند . در واقع آن ها به کلماتی برای بیان احساس خود نیاز دارند. در این قسمت کلماتی را برای شروع به شما آموزش می دهیم که نوجوان می تواند از آن ها استفاده کند. اضطراب، استرس، دیوانگی، ناامیدی، خشم، ترس، وحشت، عصبانیت، کلافگی و انزجار. زمانی که نوجوان کلمات مربوط به بیان احساسات را یاد گرفت، او را تشویق کنید که در مورد عصبانیتش صحبت کند.

نکته : فراموش نکنید که ممکن است نوجوان شما فریاد بزند و بگوید "واقعاً عصبانیم"، " تو منو دیوونه کردی".

در چنین حالتی اصلاً او را سرزنش نکنید. این دقیقاً همان چیزی است که می خواهید انجام دهد. یعنی یاد بگیرد به جای فرو خوردن خشم ، آن را بیان کند.

آموزش بیان احساسات


2.علت خشم فرزند نوجوان تان را بیابید

اولین قدم برای کنترل خشم این است که به فرزند نوجوان خود کمک کنید بفهمد چه زمانی شروع به احساس خشم می کند، چه زمانی احساس می کند باید خشم خود را به حرکتی تبدیل کند و اینکه آیا این حرکت نسبت به دیگران است یا خودش. به او بیاموزید که سوالاتی مانند «چه چیزی من را تا این حد عصبانی می کند؟»، «آیا می توانم این خشم را مختص زمانی خاص بدانم و اگر این طور است آن چه زمانی است؟» را از خود بپرسد.

3. چند راه حل برای هر مشکل بیابید

مدیریت خشم برای برخی از نوجوانان سخت است. به فرزندتان بگویید علاوه بر واکنشی که نشان می دهد، راه دیگری هم دارد و او می تواند در مورد هیجانات خود با شما حرف بزند یا راه حلی بیابد که هیجانات خود را به شیوه ای سالم تر تخلیه کند. او باید یاد بگیرد برای هر مشکلی راه حل هایی وجود دارد و برخی از این راه حل ها بهتر از بقیه اند.

پیدا کردن دلیل عصبانیت


4. به او بگویید به عواقب انتخابش فکر کند

نوجوانان خشمگین باید عواقب رفتار های خود را در نظر گیرند و باید بدانند که رفتار های آن ها پیامد هایی دارد پس قبل از انجام هر رفتاری باید به عواقب انتخابش فکر کند و در نظر بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد و نتیجه ی این انتخاب و راه حل چه خواهد بود. اگر او نتیجه ی فکر کردن قبل از دست به عمل زدن را ببیند و تجربه کند، مهارت های کنترل خشم را یاد می گیرد تا باز هم این تجربیات خوب را تکرار کند.

5. از خود گفتاری استفاده کنید

پیام ساده و مثبتی را به نوجوان تان بیاموزید تا در شرایط استرس زا به خودش بگوید. به عنوان مثال:" صبرکن و آرام باش" ، " کنترل خودت را حفظ کن"،" من می توانم از پسش برآیم".

روش کنترل خشم در نوجوانان


6. خودتان را سرزنش نکنید

خشم فرزندتان را جدی بگیرید، اما آن ها را به خود نگیرید و خودتان را سرزنش نکنید و مقصر ندانید زیرا خشمگین شدن فرزندتان فقط به شیوه های ضعیف فرزند پروری و مسائل خانه مربوط نیست و فرزندتان زمان زیادی را با دوستان و سایر همسالان خود می گذراند.

7. به او پاداش دهید

قوانینی برای خانه تان وضع کنید و اگر فرزندتان به این اصول پایبند بود برای او پاداش و اگر از این قوانین سرپیچی کرد، عواقبی منصفانه در نظر بگیرید. وقتی فرزندتان به اصول عمل می کند، برای کار خوبش ارزش قائل شوید و تشویقش کنید و بعد از سرپیچی فرزندتان غُر نزنید و موعظه و سرزنش نکنید، او را با پیامد کارش روبرو کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین